Gå til innhold

Hvilken dag etter mens skal man tisse på de el-pinnene?

Anbefalte innlegg

Gjest Miley
Skrevet

Hvilken dag etter mens skal man tisse på de el-pinnene? Altså, jeg skjønner det ikke, og det er heller ingen vits med link til pernille. Hva er alle de dagene, når teller jeg i fra, hvorfor må jeg begynne på dag sju når el er på dag 12? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Ava_*
Skrevet

Hvor lang syklus har du?

Man begynner ofte litt tidlig de første gangene for å vite når man har EL, for det kan variere fra gang til gang, så det er greit å vite sånn ca.

Skrevet

Jeg tester på dag 12. Den dagen jeg får mensen er dag 1. Får stort sett alltid positivt på dag 12. De siste gangene har jeg ikke giddet å teste engang. Men det kan være lurt å begynne litt tidligere, hvis du ikke vet akkurat når du skal ha el :)

Skrevet

Hei :)

dette spørs jo helt på hvordan syklusen din er. noen kan stille klokken sin etter den, mens hos andre kan den være uregelmessig.

om man ikke kjenner sin egen syklus pga feks. pilleslutt, eller den er ustabil kan EL tester hjelpe deg med å finne nettopp eggløsning. spesielt om man ikke kjenner noe til eggløsningen (altså fysisk, som feks. ømme bryst) er det kjekt å teste. aner man ikke når eggløsning er må man derfor teste hele syklusen (dvs noen dager etter at mensen er ferdig). om man VET sikkert (noe som egentlig ikke er mulig) at man har eggløsning dag 12 er jo det flott, men noen velger å teste for å få dette bekreftet.

det sies at lutealfasen (altså fra el-neste mens) "varierer svært sjelden med mer enn +/- 1 dag hos hver enkelt kvinne". men perioden fra mens til eggløsning fort kan variere. dette kan enten komme av ustabil syklus (som gjerne er den vanligste årsaken), stress, bruk av div. medikament eller uten noen grunn (!). nettopp på grunn av dette velger folk å bruke eggløsningstester. jeg sliter selv med ustabil sykus og har hatt godt nytte av EL tester. nå begynner jeg å kjenner kroppen min bedre og kan kjenne det når jeg har eggløsning og vurderer å droppe testene. (jeg temper også for å bekrefte at eggløsning fant sted)

lykke til, du kommer nok inn i dette etterhvert! :)

Gjest Miley
Skrevet

Takk for fornuftige svar. Siden jeg har en haug av de testene får jeg vel bare begynne og så se hvor mange dager jeg må holde på. Det stemmer at jeg skal teste på kveld?

Gjest Invicta
Skrevet

Du tester om ettermiddagen/kvelden ja, fordi det dere hormonet (husker ikke hva det heter) som testen slår ut på, ikke stiger før utpå dagen.

Gjest el_igjen
Skrevet
Takk for fornuftige svar. Siden jeg har en haug av de testene får jeg vel bare begynne og så se hvor mange dager jeg må holde på. Det stemmer at jeg skal teste på kveld?

LH produseres om morgenen og utskilles ikke i urinen før senere på dagen. Man får det mest pålitelige resultatet på eggløsningstesten ved å teste på ettermiddags- eller kveldsurin. Pass også på at du ikke drikker eller går på do minimum 2 timer før testing.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...