Gå til innhold

hvordan vite hvor mye leiligheten er verdt ?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

Vi skal kjøpe rekkehus og bor i leilighet idag og må ha lån i banken .

Da vi ringte banken og spurte hvor mye vi kunne få i lån så spurte de om hva leiligheten vår er verdt . Jeg svarte at den var verdt litt over en million , men hva hvis dette ikke er riktig? stoler banken virkelig på det vi selv syntes at leiligheten vår er verdt eller sjekker de selv?

Videoannonse
Annonse
Gjest Grafica
Skrevet

Du leier en takstmann til å komme og se på den? Hvor mye betalte dere for den når dere kjøpte den?

Skrevet

ja, få en til å komme å takste den, da får dere vite det ;)

Skrevet

Det jeg egentlig lurte på , var om banken sjekket markedsverdien selv?

Skrevet

De har ofte statistikk over boligprisene i ulike områder. Men dersom ditt svar avviker fra tallene de har inne kan det hende de ber om en verdivurdering fra dere. Vi har nettop søkt lån i ny bank selv, og siden taksten vi oppga avvek fra normalen i området måtte vi levere en verdivurdering som ikke var eldre enn 3 mnd gammel. Vi fikk en megler til å skrive en for oss.

Skrevet

De har systemer som kan brukes til å beregne verdi på boliger, men det er ikke alle boliger som kan verdiberegnes på denne måten. Klarer ikke banken å lage et verdiestimat på boligen din, må du inn med en verdivurdering eller takst. Dette må du som regel betale for. Banken går ikke ut fra en antagelse du selv har om boligprisen, men før en endelig verdi er på plass er det ikke uvanlig at det blir spurt om du har en formening om vedien på boligen for å ha et utgangspunkt.

Gjest Gjest
Skrevet

Mange meglere gir gratis verdivurdering i håp om at du velger dem ved et evt salg. For banken holder gjerne denne vurderingen hvis den er ny. Sjekk litt rundt, og få gjerne en 2-3 vurderinger ettersom meglere ikke alltid er like enige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...