Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2009 #1 Skrevet 29. juni 2009 Hvor mye koster et nytt norsk pass, akseptert av amerikanske myndigheter? Jeg har bare håndskrevet pass, "kommunistrødt og norsk", og USA-besøk for 6 dager, der krever USA at en må ha elektronisk pass...eller visum. a) Hvor mye koster visum? b) Hvor mye koster nytt norsk elektronisk pass godkjent for USA?
Gjest SmallTalk Skrevet 29. juni 2009 #2 Skrevet 29. juni 2009 Nytt norsk pass 450kr. Jeg vil i tillegg tro at det er enklere å få nytt pass enn å reise innom USA sin ambasade for å få visum.
angeleyes Skrevet 29. juni 2009 #3 Skrevet 29. juni 2009 Det er meningen at man skal søke om visum på nettet innen 72 timer før man drar. Det koster ingenting. Man må også ha det nye elektroniske passet for å komme inn i USA uten store problemer.
Gjest SmallTalk Skrevet 29. juni 2009 #4 Skrevet 29. juni 2009 Det er meningen at man skal søke om visum på nettet innen 72 timer før man drar. Det koster ingenting. Man må også ha det nye elektroniske passet for å komme inn i USA uten store problemer. Så vidt jeg kunne lese så søker man ikke visum, men gir beskjed om at man skal reise inn i landet. Norske statsborgere uten rulleblad og med maskinlesbart pass trenger ikke visum for innreise til USA med mindre de skal være der i over 30(?) dager.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2009 #5 Skrevet 29. juni 2009 Å få visum er tungvint og koster mer enn nytt pass, så hvis du har håndskrevet pass så ville jeg skaffet nytt.
angeleyes Skrevet 30. juni 2009 #6 Skrevet 30. juni 2009 Så vidt jeg kunne lese så søker man ikke visum, men gir beskjed om at man skal reise inn i landet. Norske statsborgere uten rulleblad og med maskinlesbart pass trenger ikke visum for innreise til USA med mindre de skal være der i over 30(?) dager. Det blir mer riktig ja. Man må kun søke spesielt hvis ikke man får innreisen godtkjent.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2009 #7 Skrevet 30. juni 2009 Så vidt jeg kunne lese så søker man ikke visum, men gir beskjed om at man skal reise inn i landet. Norske statsborgere uten rulleblad og med maskinlesbart pass trenger ikke visum for innreise til USA med mindre de skal være der i over 30(?) dager. Det stemmer. Man søker ikke om visum så lenge man skal være der under fristdagene - men man må sende inn et skjema som forteller at man ikke søker om visum....og at man skal til USA. El.pass koster 500.
gard Skrevet 30. juni 2009 #8 Skrevet 30. juni 2009 Det er en artikkel i Aftenposten om dette: http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3145788.ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå