lille katt Skrevet 29. juni 2009 #1 Skrevet 29. juni 2009 Jeg lurer på hvordan jeg skal smøre datteren min på 2,5 år. Hun er en del ute i solen, men mye frem og tilbake mellom sol og skygge. Jeg er nøye med solhatt og tøy som dekker skuldre etc. Hun har ganske lys hud. Hittil har jeg brukt Babylines faktor 30. Men når skal man begynne med "vanlig" solkrem, faktor 15 eller 20? Er det altfor dårlig beskyttelse til et barn på 2,5 år? Hun får jo så godt som ingen farge av den tykke 30-kremen. Jeg tenker ikke at et barn på 2,5 år trenger å bli brun, men er det ikke litt beskyttelse i litt farge også? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2009 #2 Skrevet 29. juni 2009 Mange barn blir ikke brune, kun brente om de får for mye sol. Jeg ser ingen grunn til å gå ned til faktor 15 eller 20.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2009 #3 Skrevet 29. juni 2009 Barnehud er mer ømfintlig enn voksenhud, og barn skal ikke være i sola for å bli brune. Solbeskyttelse for små barn er kjempeviktig. Husk at også mange voksne trenger faktor 30 og høyere. Var jeg deg ville jeg fortsatt med barnesolkrem i mange år! Statens strålevern har mye om UV-stråling på sine nettsider. Her er en lenke om barn og sol: http://www.nrpa.no/index.asp?startID=&...;menuid=1000242
lille katt Skrevet 29. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 29. juni 2009 Mange barn blir ikke brune, kun brente om de får for mye sol. Jenta mi har ihvertfall en slags hudfarge på de kroppsdelene som får sol, mens hun er kritthvit ellers . Jeg er fullt klar over at barn ikke trenger å sole seg for å bli brune, det skriver jeg jo også i første innlegg. Jeg er også fullt klar over at solbeskyttelse til barn (og voksne) er kjempeviktig. Spørsmålet mitt er jo om faktor 15 eller 20 er for dårlig beskyttelse til et barn på 2,5 år, og om det ikke er slik at litt farge på huden også gir beskyttelse? Statens strålevern skriver i linken: "Midt på dagen om sommeren bør man helst bruke solfaktor 15 eller mer. Bruk gjerne solkrem fra en barneserie med fysisk solfilter som beskytter mot både UVA- og UVB-stråler." Altså ingen direkte anbefalinger om å bruke faktor 30 i årevis, heller ikke at det må være spesiell barnesolkrem. Blir bare mer i stuss, jeg :klø:.
Gjest Miley Skrevet 29. juni 2009 #5 Skrevet 29. juni 2009 Her kommer vi til å bruke solfaktor 30 til ungene er så gamle at de bestemmer selv. Mine blir brune selv om de har solfaktor 30, men huden deres blir like fort brent selv om de er brune så vi går ikke ned i solfaktor likevel.
Lovis Skrevet 29. juni 2009 #6 Skrevet 29. juni 2009 Min 6-åring og 4- åring bruker faktor 30. De blir ganske så brune om sommeren, men jeg kommer til å fortsette med samme faktor. Så lenge det er jeg som har ansvaret for huden deres, ser jeg overhodet ingen grunn til å gamble. Vet om for mange som har død av hudkreft de siste årene. Jeg bruker selv faktor 20, og har god farge. I dag var første dag med faktor 15, men smører meg sjeldnere nå.
lille katt Skrevet 30. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 30. juni 2009 Dytter litt på denne i håp om at noen kanskje kan komme med innspill på det jeg faktisk spør om?
Susan Sto Helit Skrevet 30. juni 2009 #8 Skrevet 30. juni 2009 Du kan bruke all slags solkrem på barn. Også vanlig "voksen solkrem". Bare vær bevisst på at kremen ikke skal inneholde parabener, som ikke er tillatt i produkter rettet mot barn. (Men brukes mye i produkter rettet mot voksne.) Det kan også være greit med en krem som er skikkelig vannfast, siden barn har det med å bade mye nå når det er varmt. Det er mange som faktisk mener at det ikke skal brukes for høy solfaktor, og heller smøres litt oftere. Dette fordi huden faktisk har godt av litt sol. (Men beskyttelse mot de farlige strålene. Pluss at det er en del stoffer i de solkremene med høy faktor som kanskje ikke er så bra for små barn. (Det finnes ikke forskning nok på dette ennå.) Selv bruker jeg samme solkrem på oss voksne som på 2,5 åringen. Og da ikke solfaktor høyere enn 25. (Helst 15 eller 20.) Har prøvd litt forskjellige solkremer, og har noen vi liker bedre enn andre. For oss er det viktig at den er lett å smøre ut, ikke klisser for mye, og at den er vannfast. (Og helst holder lenge.)
lille katt Skrevet 30. juni 2009 Forfatter #9 Skrevet 30. juni 2009 (endret) Takk for innspill, Susan Sto Helit! Har du noen solkremmerker å anbefale, som er fri for parabener? edit: ønsker meg også en solkrem som kan vaskes bort fra tøy... Endret 30. juni 2009 av lille katt
Susan Sto Helit Skrevet 30. juni 2009 #10 Skrevet 30. juni 2009 Takk for innspill, Susan Sto Helit! Har du noen solkremmerker å anbefale, som er fri for parabener? Det er ikke så mange å velge i, bortsett fra barnesolkremene. Men de kan muligens anbefale noe på apoteket. Vichy har en barnesolkrem som er fin, hvis man orker lukta. (Det gjør ikke jeg.) Ellers liker vi Soloderm, men den er kun til salgs på charterfly... Er også litt usikker på vannfastheten på den.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2009 #11 Skrevet 30. juni 2009 Grønn hverdag har nettopp gjort en solkremtest. Den inneholder testresultater for helse- og miljøskadelige stoffer i solkremer. Her er lenke til testvinnerne, som ikke inneholder potensielt helse- og miljøbelastende stoffer: http://www.gronnhverdag.no/Nettsider/Groen...09-Testvinnerne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå