Gå til innhold

Bli lege?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Ingrid-M

Jeg lurer på om jeg skal bli lege. Har gode nok karakterer til å komme inn på legestudiet. Men det er så vanskelig å vite hva man egentlig går til... Er det leger, eller evt medisinstudenter, her i forumet som kan si litt om jobben, om de er glade for valget de har gjort etc?

Klem fra Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer du fordi du synes du bør når du har muligheten, men ikke egentlig har lyst? Isåfall bør du la det ligge.

Blir du lege er du sikker på å få jobb, og en uvanlig meningsfylt en også. Mye ansvar, varierte dager, muligheten til å utgjøre forskjellen mellom liv og død for mange. Du kan gå videre inne mange retninger, internasjonalt også. Jeg synes det høres ut som en veldig bra karriere. Er ikke lege selv, det må sies, men har mange leger i svigerfamilien.

Som nyutdannet med maaange år på universitetet bak meg synes jeg imidlertid jeg har godt grunnlag for å si at det er viktig å velge med hjertet i tillegg til hodet. Og jeg tror nok at gode leger er motiverte leger. Kanskje du kan få jobb ved sykehus nå slik at du får erfare hva det hele går ut på, og vente med å bestemme deg til neste år? Eller begynn på medisin og ta ekstrajobb i helsesektoren: hvis du hater det kan du jo hoppe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig med vedkommende overfor. Det er dessverre altfor mange som tror de MÅ søke på medisinstudiet fordi de har gode karakterer, dermed tar de plasser fra andre som har et oppriktig ønske om å bli lege fordi de syns det er et givende og interessant yrke.

Om du ikke er sikker, så ta deg et friår og jobb i helsesektoren, så ser du om dette er noe du kan tenke deg til å utdanne deg innen :)

KATTAstrofe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis det er lege du har lyst til å bli, så bør du bli det.

Jeg er ikke lege men helsesekretær og jeg jobber på et legekontor. (Min svoger er lege)

Det er et krevende og utfordrende yrke med mye å gjøre.

På et legekontor er det skjelden og aldri ledige stunder, og det er alltid noe ekstra. Men dette handler jo også om å bli organisert og sette egne grenser.

På sykehus vet jeg ikke så mye om, men der er det jo turnusarbeid, mens på legekontor er det 8-16 jobb.

De legene jeg kjenner synes det er en interessant, men krevede jobb. Så hvis det er det du har lyst til, så søker du på legestudiet. Du har også mulighet til å gå på skole i utlandet. Eneste de krever er et ekstra lite kurs innen resept og lover i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Ingrid-M

Ikke misforstå, jeg vil ikke bli lege fordi jeg har gode nok karakterer. Tvert imot har jeg jobbet for de karakterene for det var noe dypt inni meg som sa at å bli lege var det jeg aller mest ville. Men nå veier jeg litt frem og tilbake, og setter pris på flere kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...