Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Maren_*
Skrevet

Jeg har ikke fungert spesielt bra i lang tid, og har vært mye til psykolog og coach for å komme på bena igjen. Jeg har slitt med utbrenthet og depresjon de siste 5 årene, omtrent samtidig som jeg fikk fra å være langvarig singel til å møte samboeren min.

Omsider har jeg funnet ut, med hjelp av profesjonell samtalepartner, at noe av mine problemer skyldes at jeg ikke er flink til å ta vare på mine egne behov. Dette ser jeg jo klart nå som jeg har begynt å reflektere over det. For meg et det normalt alt jeg alltid skal "ofre" meg for min samboer og mitt barn, det har jeg alltid tatt som en selvfølge. Jeg ser ikke på meg selv som en underdanig type, og sier hva jeg mener, men jeg har ikke vært flink til å ta vare på meg selv rett og slett. Jeg har veldig lite egentid, ingen hobbyer, ingen venninner å være sosial med, i tillegg til at jeg har vært sykmeldt fra jobb veldig lenge. Og dette er vel nøkkelen til at jeg mistrives med hverdagen.

Så nå skal jeg begynne litt fra null. Og er nysgjerrig på hvor mye dere andre trenger av egentid og hvordan dere tar vare på deres egne behov, tar dere det som en selvfølge? Jeg synes ikke det er så lett med små barn i huset, jeg har en tendens til å synes det er vanskelig å være borte fra dem. Men jeg tror jeg bør jobbe med saken, og setter pris på innspill:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tror det kan være en god ide å begynne i det små. Sett av 1-1,5 timer pr uke der du gjør noe ute av huset uten barn på slep. Begynn å tren, få stelt negler, kaffe med venninne, kino med venninne - etc.

Jeg tror det kan være lurt å begynne med en ting du gjøre fast pr uke. Finnes det et hobbykurs eller dansekurs som går en gang pr uke som du kunne gått på? Dette for å gjøre det til en vane og litt mer forpliktende?

Neste mål må være å bestemme seg for at hår (evt. negler) skal prioriteres regelmessig og den tiden du bruker på det skal være ungefri.

En venninne av meg har valgt trening som sitt ukentlige prosjekt - en kveld i uken går hun på helsestudio eller tur bare for å ha tid 100 % for seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...