Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har akkurat fått sansen for krim og tenkte jeg i ferien skulle kjøpe meg min første krim bok. Har både fått anbefallt Åsa Larson og Jo Nesbø. Hva anbefaler dere?Boken må være lett å komme inn i. Begynnte på "menn som hater kvinner", men syns boken brukte alt for lang tid før noe skjedde. Ellers liker jeg bøker som handler om det vanlige livetaltså ikke for mye om f.eks finansverdenen, presteverdenen, hobitter, CIA, etc.....

Jeg ønsker også å lese krim hvor jeg nesten ikke kan legge fra meg boken pga spenningen!!

Endret av Jens
Videoannonse
Annonse
Gjest Glør
Skrevet

Jeg synes bøkene til Nesbø er veldig spennende ihvertfall. Har mange ganger endt opp med på sitte klistret på kvelden, og ikke fått lagt meg i tide, når de nærmer seg slutten. Handler også stort sett om vanlige mennesker.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har prøvd meg på bl.a. Snømannen av Jo Nesbø... Utrolig kjedelig start spør du meg. Har lest noen Åsa Larsson bøker og elsker de!

Gjest Gjest
Skrevet

Jo Nesbøs bøker faller vel innenfor kritereiene dine. Det er litt forskjell på hvor tunge de er, men stort sett lettleste. Anbefaler deg å lese dem i rekkefølge da det i enkelte bøker avsløres ganske mye av det som er en stor del av plottet i foregående bøker.

Skrevet

Uuuten tvil Jo Nesbø!! Harry Hole-bøkene er fantastiske! Og de blir bare bedre og bedre. Frelseren og Snømannen, som er de to siste, er sannsynligvis den beste krimmen jeg har lest.

Skrevet

Nå har jeg ikke en gang hørt om Åsa Larsson, men kan i allefall anbefale Jo Nesbøs bøker om Harry Hole.

Jeg er nå straks ferdig med den 3. boken - Rødstrupe og syns bøkene hittill bare har blitt bedre og bedre.

Den første kan kanskje virke litt småkjedelig, men hold ut, jeg er glad for at jeg har lest den :)

Rødstrupe syns jeg har vært veldig bra i allefall og gleder meg til neste!

Selv om bøkene kanskje ikke er sånn superspennende i starten, er de fengende og hyggelige å lese likevel! :)

Gjest Gjest
Skrevet
Har akkurat fått sansen for krim og tenkte jeg i ferien skulle kjøpe meg min første krim bok. Har både fått anbefallt Åsa Larson og Jo Nesbø. Hva anbefaler dere?Boken må være lett å komme inn i. Begynnte på "menn som hater kvinner", men syns boken brukte alt for lang tid før noe skjedde. Ellers liker jeg bøker som handler om det vanlige livetaltså ikke for mye om f.eks finansverdenen, presteverdenen, hobitter, CIA, etc.....

Jeg ønsker også å lese krim hvor jeg nesten ikke kan legge fra meg boken pga spenningen!!

Haha, prøvde selv å lese menn som hater kvinner, men klarte til slutt ikke mer da den aldri kom igang.

Har nå lest nesten alle bøkene fra Jo Nesbø og kan sterkt anbefales. Dette er fra ei jente som ikke har rørt bøker de siste 15 årene, men som endelig har skjønt at det finnes lesbare bøker :)

Har heller ikke hørt om Åsa Larson, men kanskje jeg skulle testet det ut for nå er jeg jo tom for Jo Nesbø :(

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg må bare påpeke at "alle" har lest Jo Nesbø og mange liker hans bøker. Åsa Larsson har mange derimot aldri hørt om engang, så selv om det ikke er mye skryt om henne i denne tråden, så anbefaler jeg virkelig at du leser hennes bøker!

Kan ikke få rost den forfatteren nok opp i skyene :)

Skrevet

Personlig hadde jeg valgt en helt annen forfatter for lettlest og lett å komme inn i krim :)

Camilla Läckberg skriver - etter min mening bedre enn de to du har fått anbefalt.

Åsa Larsson holder - litt ujevn kvalitet, synes jeg - noen av bøkene er kjempefine, og andre "så der".

Jo Nesbø skriver godt, ingen tvil om det - men ikke min favoritt.

lykke til :)

Skrevet (endret)

Har også lest Camilla Läckberg, og liker bøkene veldig godt! Hun skriver utrolig bra, men det er desverre veldig lett å gjette seg frem til morderen selv. I den ene boka var det også lett å forstå hvorfor og hvordan. Men bøkene er spennende uansett :)

Endret av cilipili
Skrevet

Jeg sier "ja takk - begge deler" til både Åsa Larsson og Jo Nesbø.

Jeg er enig i at Jo Nesbøs bøker bør nok leses i den rekkefølgen de er utgitt.

Camilla Läckberg er også bra - spesielt på originalspråket synes jeg.

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

Jo Nesbø burde holde seg til musikken. Og selv musikalsk er han under middelmådig. Som krimforfatter er han banal og forutsigbar. Snømannen er et godt eksempel på dette. Slutten i denne boken er latterlig.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg syntes Snømannen var ganske kjedelig. Det var lett å skjønne hvem morderen var, så halve boka ble egentlig ganske uinteressant (dessuten var den så treg i starten at jeg måtte lese "baklengs" en stund)... det mest positive jeg kan si er at skildringene av ulike scener var ganske bra, så jeg fikk lyst til å lese ferdig boka på tross av ganske lite troverdig og interessant historie. Men for all del, det er jo mange som liker Jo Nesbø, så det er verdt å prøve seg.

Skrevet

Anbefaler virkelig at du prøver deg på Jo Nesbø. Jeg likte ikke bøkene i begynnelsen, men nå elsker jeg dem :) Ellers har Liza Marklund(les i rett rekkefølge) og Henning Mankell(burde leses i rett rekkefølge, men er du ute etter den mest spennende er ett skritt etter helt fantastisk spennende) fengslende krim. Anbefaler også bokene om Falcòn med Robert Wilson :) Og når du har pløyd gjennom disse er Anne Holt (bøkene om Hanne willhelmsen), Karin Fossum og Unni Lindell også å anbefale. Mye spennende skandinavisk krim :) (Selv synes jeg millenniumstriologien er veeeldig oppskrytt).. har selv havnet i den fella at jeg har lest det meste av krimbøker som er kommet ut, så holder på å venne meg til vanlige bøker. Så bruk god tid og nyt lesingen av alle disse bøkene :)

Skrevet

Liker begge, men holder en knapp på Åsa Larsson. Hun blir bedre og bedre utover i serien.

Skrevet
Liker begge, men holder en knapp på Åsa Larsson. Hun blir bedre og bedre utover i serien.

Helt enig med deg. Den første boken var sånn passe, men bra nok til at jeg fortsatte å lese, den andre var litt bedre, den tredje var virkelig, virkelig bra og nå har jeg nettopp lest den fjerde og hittil beste i serien.

Skrevet

Har selv nettopp fortsatt på nr.to og tre i serien. Blir bare mer og mer imponert! De er fantastisk bra. Så jeg vil egentlig anbefale både Jo Nesbø og Åsa Larsson.

Eneste som gjør at jeg liker Nesbø bedre er at jeg har en liten crush på Harry Hole :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...