Gå til innhold

Hvorfor er hasj forbudt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis jeg var en grønn Alien som kom til jorda i en spaca rakett og skulle finne ut hvordan mennesker var skrudd sammen, så ville jeg sett nærmere på den rettslige situasjonen til bruk av alkohol og bruk av hasj.

Både hasj og alkohol er stoffer som skader organer, det er det ikke noe tvil om. At hasj er forbudt, mens det å stå på skateboard, ake i korketrekkeren, leke i sandkasse osv ikke er forbudt, viser at forbud ikke er helt random. Vi har en tendens til å forby det som skader andre. Vi har altså en slags anlegg for å være barnepiker.

Men når vi ser at alkohol ikke er forbudt, så henger det ikke helt på greip. Alkohol slår hasj på alle områder mtp skadelighet og avhengighet. Følgelig fins det først og fremst en grunn til at alkohol ikke er forbudt, det er så mange som liker å drikke.

Der har du det. Egoisme mot barnepiketrang. Hasj er det ikke mange som nyter, men de fleste vet at hasj er skadelig. De fleste vet at det å skade kroppen er dumt. Derfor er det ikke noe som taler imot å gjøre dette forbudt, for da kan en hindre at folk gjør dumme ting (barnepiketrangen). At noen ungdomsslasker da kommer på kanten av loven, det driter vi i. Men siden jeg liker å være drita i ny og ne, så er det uhørt å forby alkohol.

Dette er hyklersk, men det er logisk, og tross alt så forhindrer denne barnepiketrangen at vi har tusenvis av stoners ravende rundt i norges gater. Eller forhindrer den det??

Hva skal jeg tro? Er dette bra eller bare teit? For hvem?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du følger med på utviklingen av lovgivningen i Norge for alkohol- og tobakksvarer så ser du det at den blir stadig strengere og beveger seg i retning at det blir ulovlig (det er kanskje ikke et mål i seg selv, men det blir mer og mer restriksjoner for salg og bruk av slike stoffer).

Av den grunn er det unaturlig å gjøre hasj lovlig fordi vi prøver å kvitte oss med slike ting og ikke innføre dem og skape enda fler problemer. Det kan hende at det er som mange hasj-fans sier, at det ikke er like avhengighetsdannende etc. som alkohol og røyk, men det er altså ikke poenget.

Dersom tobakk og alkohol ikke hadde vært lovlig i Norge fra før, og fått en slik rolle som det har i samfunnet vårt, så hadde det ikke blitt lovlig. Derfor blir heller ikke hasj lovlig i Norge - det går nemlig andre veien - tobakk og alkohol blir mer og mer "ulovlig".

Når det gjelder bruk av hasj/marihuana som smertestillende syns jeg forøvrig at det blir å rengne som andre narkotikum som er lovlig i Norge under strenge restriksjoner mtp smertestillende effekt for alvorlig syke mennesker (morfin er et eksempel på et slikt stoff som allerede er lovlig men som er strengt regulert til helsevesnet).

Men å gjøre det lovlig som nytelsesstoff syns jeg ikke er lurt. Vi har nok problemer med de helseskadelige stoffene nikotin og alkohol (pluss alt det andre som finnes i tobakksprodukter).

Skrevet

Så tror du det er riktig det jeg skriver, at det er egoisme/identifisering med gruppeinteresser vs misjonerende barnepiketrang som ligger bak?

En kan lure på hvordan samfunnet blir om 200 år. Forbudt å selge sukker løst, forbudt å selge mat med tilsatt salt og sukker (bye bye makrell i tomat), forbudt å selge tvspill med drap og blod, forbud mot fallskjermhopping, osv osv.

Rent egoistisk så er det på en måte også lurt, for vi sparer oss for kostnader og sparer oss for å måtte se på narkisser og feite som ikke klarer å styre livene sine slik at de ikke plager oss andre med sin lidelse + belaster helsesystemet.

Og altruistisk sett, så er det også lurt, dersom en vurderer sin mal for hvordan en skal ha det som viktigere enn å tillate andre den subjektive opplevelsen av selv å kunne følge sine nytelsesønsker.

Selv hasjdampere jeg har møtt sier de er usikre på om de ville tillatt hasj.

Jeg er usikker på om jeg ville tillatt internettforum, ettersom slikt også kan skape avhengighet.

Det er en vond ting for liberalistiske mennesker å innse, men fascisme har faktisk rasjonelt sett vektige argumenter i bakhånd, både logisk og egoistisk. Det er en grunn til at samfunnet er som det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...