Gå til innhold

Slå av kjøleskapet om natta?

Anbefalte innlegg

Gjest Rettpåsak
Skrevet

Hei, kjøleskapet mitt bråker så fryktelig om natta. Har derfor begynt å slå det av når jeg skal sove (rundt 8-9 timer). Lurte på om det er skadelig for maten?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Dette ville jeg ikke gjort. Jeg vet ikke hvor mye av kulden som forsvinner i løpet av en natt, men jeg ville rett og slett ikke risikert det.

Har du sjekket om skapet står i vater? Er det en fryseboks i det som trenger avising? Er det lenge siden du har tørket støv bak der?

Gjest Rettpåsak
Skrevet

Hva vil det si at kjøleskapet står i vater?

Skrevet (endret)
Hva vil det si at kjøleskapet står i vater?

At det står helt rett.

Endret av ToveM
Gjest Glør
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det, da hadde jeg heller forsøkt å få tak i ett stillere kjøleskap. Er stort sett bare veldig gamle skap som lager noe bråk å snakke om.

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg ville ikke gjort det, da hadde jeg heller forsøkt å få tak i ett stillere kjøleskap. Er stort sett bare veldig gamle skap som lager noe bråk å snakke om.

Og kjøleskap som ikke står helt rett, skulle vært aviset, der motoren må arbeide ekstra pga for mye støv. Jeg ville prøvd å gjøre noe med det før jeg gikk til anskaffelse av et nytt.

Gjest Rettpåsak
Skrevet (endret)

Kjøpte kjøleskapet i februar så det er ikke så veldig gammelt..

Merket er forresten "Point".

Endret av Rettpåsak
Skrevet

Maten er i kjøleskapet fordi den trenger lav temperatur pga bakterier osv. For å ha lav temperatur må strømmen være på. Når strømmen skrus av, så stiger temperaturen. Da kan du liksågodt la maten stå på kjøkkenbenken. Nå er det sikkert liiiiitt kaldere i kjøleskapet enn på benken uansett, men ikke kaldt nok. Hvis du ikke liker bedervet mat og magesjau, så vil jeg anbefale deg å ha kjøleskapet på hele tiden!

• Liker 2
Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Og når du kjøper kjøleskap neste gang så kjøp et i et litt mer anerkjent merke - det koster ikke så mye mer, men du slipper slike ergrelser som nå.

Skrevet

Hvordan bråker det? Er det støy i rommet, eller during som forplanter seg og vandrer?

Hvilken type skap er det? - Kompakt, kombi? Har du fryseboks utenom?

Flytt det litt ut fra veggen, slik at det får mer luft. Høyere romtemperatur om sommeren får det til å jobbe hardere nå, enn i februar. Henger du ei tjukk matte (et stykke av et veggtilveggteppe) på veggen bak det, kan det absorbere en del støy.

Sover du i samme rommet? Kan det flyttes lengre bort?

Gjest Rettpåsak
Skrevet (endret)

Mange fine tips her:)

Kjøleskapet inneholder fryseboks også. Har prøvd å flytte det litt ut fra veggen nå så får vi se hvordan det går. Og ja burde nok kjøpt fra et mer kjent merke, hvilke merker anbefalles? Btw, kjøleskapet er ganske lite.

Det er en tynn dør mellom kjøleskapet og hvor jeg sover, selvom jeg har på meg øreplugger (35desibel) så hører jeg kjøleskapet..

Kan også ta med at jeg må ha det helt stille når jeg må sove, men men det skal jo være lov det;D

Endret av Rettpåsak
Gjest Gjest
Skrevet

Dersom du kjøpte kjøleskapet i februar, og det bråker så mye, kan det være en reklamasjonssak.

Gjest Rettpåsak
Skrevet
Dersom du kjøpte kjøleskapet i februar, og det bråker så mye, kan det være en reklamasjonssak.

Får vel sjekke ut det ja.Takk for tipset.

Gjest Rettpåsak
Skrevet

Noen fler *lure tanker* om det temaet her?

Skrevet

a) Lag en plate som kjøleskapet kan stå på. Sprøyt en vinkel med silikon, ca 6-12 mm tjukk i hvert hjørne, evt midt på, som plata hviler på når det er helt stivnet. Det fjerner endel transportstøy/støyvandring, og funker fint under høyttalere også, for å spare naboen under for kontaktbassen.

b) Tetningslist på kjøkkendøra.

c) Kjøp et tidsur, skru kjøleskapstemperaturen ned (kaldere) mot frysepunktet. Deretter trykker du av strømmen halvannen time, når du binger. Legger du deg til faste tider, kan du la den stenge automatisk tilsvarende når det er leggetid. Du må drite i å åpne kjøleskapsdøra halvtimen før den kicker inn, og mens kjøleskapet er taust.

e) Stramme eventuelle løse skruer. Sjekke at gitteret bak ikke gnukker borti noe som kan støye. Det kan rirre svakt på noen modeller pga motoren i kompressoren.

d) Sjekke at kompressoren kan bevege seg litt. Tror det er mange år siden de brukte å skru den fast med transportskrue, for å unngå at den hoppet for mye under frakten. Men siden det er "ukurant merke" bør du finlese bruksanvisningen - særlig under feilsøking.

f) Kjøp kunstig ørevoks på apotek eller hos motorsaglangeren.

g) Ikke noe... Har bare litt dårlige bremser, denne laptopen...

Det er jævlig vanskelig å "høre" hva som er galt, når man ikke hører støyen, uten engang en vag skreven beskrivelse...

Gjest Rettpåsak
Skrevet

Kami: Det er en slags durelyd som skrur seg på rundt klokka 11 hver natt..

Skrevet

OK. Du har mine dypeste kondolanser :lur:

Gjest Gjest_Ida_*
Skrevet

Selg det på finn.no!

Og kjøp deg et nytt på finn.no! Et som ikke durer :skratte: !

• 4 måneder senere...
Gjest Rettpåsak
Skrevet

Har hatt en tekniker innom nå og han sa det er kjøleskapets kjøleveske som roteter som lager lyden...

Går det ikke ann å kjøpe f.eks et minikjøleskap?

Skrevet

Hvis kjøleskapet er kjøpt nytt i februar i år har du krav på nytt. Alle hvitevarer som selges i Norge kommer med kjøpsgaranti. Har du derimot kjøpt det på loppemarked eller av en polakk på gjennomreise så har du lite du skulle ha sagt.

Og ikke kjøp slike østblokk-merker neste gang, legg i en tusenlapp mer og kjøp noe som varer =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...