Gjest Anonymous Skrevet 30. juli 2003 #1 Del Skrevet 30. juli 2003 Og vet heller ikke riktig for jeg skal plotte inn dette innlegget, men jeg prøver her :D Har akkurat funnet meg jobb, etter over et år som søker. Stillingen er 70% hjemmehjelp, og det er stort sett vasking. Har ikke nok inntekt fra i fjor til å melde meg syk og få sykepenger sånn uten videre da jeg da var student og arbeidsledig. Men nå da jeg er fast ansatt, har jeg da rett på penger om jeg blir sykemeldt om jeg skulle bli gravid? Selv om jeg ikke tjente så masse i fjor? Å jobbe med vasking er jo ganske anstrengende, spesielt om man i tillegg er gravid. Det skal da være alt for tungt for kropp og barn, har jeg hørt. Jobbet som stuepike før, og der var det slik at om noen som ikke var fast ansatt ble gravid, så måtte de slutte så og si på dagen, fordi det ble for farlig for barnet. De faste gikk rett ut i sykemelding med en gang. Er det slik i hjemmehjelp-tjenesten også? Tenkte jeg skulle ta en prat med en sykesøster eller lignende om dette her, men er det noen her inne samtidig som har en viss peiling? C. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. juli 2003 #2 Del Skrevet 30. juli 2003 Skriver det samme her jeg som jeg skrev i samme innlegg på Graviditet. Er du fast ansatt uansett yrke, har du rett på sykmelding. Arbeidsplassen har plikt til å tilrettelegge jobben for deg, hvis ikke kan du bli sykmeldt. De har heller ikke lov til å si deg opp pga. graviditet ettersom du er fast ansatt. Sykepengene blir regnet ut fra det du tjener nå, i din faste stilling. Arbeidstaker må ha vært ansatt i minst to uker for å ha rett til sykepenger, og har da rett til sykepenger fra første sykedag. For å få fødselspenger må du ha jobbet minst 6 mnd, i løpet av de siste 10 mnd (sykemelding inkludert). Så det har du rett på!! Du bør ikke løfte og jobbe med tungarbeid, men du føler jo litt selv hva du klarer og ikke klarer. Les litt her: Trygdeetaten - Sykepenger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå