Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2009 #1 Skrevet 28. juni 2009 Vurderer å bytte inn en bil som begynner å bli en del år etterhvert i en noe nyere modell. Spørsmålet jeg har er hvilken betaling som vil være mest hensiktsmessig i den situasjonen vi er i nå. Det er ikke en veldig dyr bil vi satser på sammenlignet med andre biler, men likevel den koster jo en del da. Saken er den at vi vil få litt i innbytte for den, pluss at jeg har nok penger på konto til å betale beølpet for bilen. Den forrige ble betalt kontant og det har jo vært en veldig fordel.Da var situasjonen imidlertid en annen for å si det slik, hadde ikke hatt mulighet til å betjene noe billån så da måtte en bruke alle sparepengene. Nå sitter vi med huslån (ikke så kjempestort, men mer enn nok å betale på) og nok av faste utgifter. Det kan godt være dette er et teit spørsmål, men er det best å ta opp litt lån til bilen og betale resten av sparepenger pluss innbytte i bil? Det har litt å si på selvangivelse og sånn også, er best å ikke ende opp med formue der liksom. Kan jo ta med at vi er gift slik at økonomien blir regnet felles på selvangivelsen. All gjeld og formue blir dermed delt likt på begge. Med det bankinnskuddet en har nå er ikke dette noe problem, i forhold til gjelden vi har med huslånet.Det er jo veldig fristende å betale alt sammen for bilen når en kan det og bilselgerne blir jo veldig glade da. Likevel, da har en brukt mye kapital og det er jo bare en som kan stå som eier på bilen (ikke at det er det største problemet). Er det smarteste å ta innbytte, pluss litt egenkapital og litt lån? Ønsker gjerne noen som har noen synspunkter på hva som er best å gjøre. Vi er ikke veldig rike, men flinke til å spare begge to.
Gjest Gjest_Lotte_* Skrevet 28. juni 2009 #2 Skrevet 28. juni 2009 Vurderer å bytte inn en bil som begynner å bli en del år etterhvert i en noe nyere modell. Spørsmålet jeg har er hvilken betaling som vil være mest hensiktsmessig i den situasjonen vi er i nå. Det er ikke en veldig dyr bil vi satser på sammenlignet med andre biler, men likevel den koster jo en del da. Saken er den at vi vil få litt i innbytte for den, pluss at jeg har nok penger på konto til å betale beølpet for bilen. Den forrige ble betalt kontant og det har jo vært en veldig fordel.Da var situasjonen imidlertid en annen for å si det slik, hadde ikke hatt mulighet til å betjene noe billån så da måtte en bruke alle sparepengene. Nå sitter vi med huslån (ikke så kjempestort, men mer enn nok å betale på) og nok av faste utgifter. Det kan godt være dette er et teit spørsmål, men er det best å ta opp litt lån til bilen og betale resten av sparepenger pluss innbytte i bil? Det har litt å si på selvangivelse og sånn også, er best å ikke ende opp med formue der liksom. Kan jo ta med at vi er gift slik at økonomien blir regnet felles på selvangivelsen. All gjeld og formue blir dermed delt likt på begge. Med det bankinnskuddet en har nå er ikke dette noe problem, i forhold til gjelden vi har med huslånet.Det er jo veldig fristende å betale alt sammen for bilen når en kan det og bilselgerne blir jo veldig glade da. Likevel, da har en brukt mye kapital og det er jo bare en som kan stå som eier på bilen (ikke at det er det største problemet). Er det smarteste å ta innbytte, pluss litt egenkapital og litt lån? Ønsker gjerne noen som har noen synspunkter på hva som er best å gjøre. Vi er ikke veldig rike, men flinke til å spare begge to. Jeg hadde betalt bilen kontant dersom jeg hadde hatt mulighet til det. Men jeg ville solgt den gamle bilen privat og så gått til forhandler med mine kontanter. Du får nemlig en mye bedre deal dersom du ikke har innbyttebil. En annen ting - for forhandleren spiller det ingen rolle om du låner pengene eller om du har cash - de får til og med helt sikkert bonus for hvert lån de selger så spørs om de ikke er mer glade for å få formidle lån på bilen. Men innbyttebil er de veldig glad for å slippe og slår av endel om du kommer med harde cash fremfor bil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå