Gjest Gjest_Cecilia_* Skrevet 28. juni 2009 #1 Skrevet 28. juni 2009 Jeg får inn: 14 200 3 200 husleie 500 ca. i strøm 200 i BSU 700 i mobil 650 i månedskort buss 1500 nedbetaling av studielån 1000 til sperret sparekonto 500 til annen sparekonto = 5950 5950 - 2000 i mat = 3950 igjen til; kino, klær,hygiene/kropp,sosialt,reise(bor et stykke fra foreldrene mine),cafe ++ Er det vanlig å ha igjen så lite? Hvordan ser deres budsjett ut?
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2009 #2 Skrevet 28. juni 2009 Jeg synes det er ganske mye å ha igjen, men så er jo jeg student.
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2009 #3 Skrevet 28. juni 2009 Vi har et par tusen etter at alt er betalt. Det holder, men vi må prioritere hva vi skal bruke dem på.
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2009 #4 Skrevet 28. juni 2009 Med tanke på at du faktisk sparer 1700 kr i mnd så er dette bra. Jeg ville forøvrig ha spart mer til BSUen. 200 kr er ingenting, og pengene du føler at du "mister" som følge av at de er sperret, får du igjen i form av skattepenger og renter i juni, 6 mnd etter sperringen. Jeg har selv fast trekk på 500 kr hver måned, og setter inn ekstra når skattepenger kommer. Nå er den fylt opp for i år, for min del. Og hvis det er noen steder du vil kutte, så bør du ta en titt på mobilregningen din. I dag som er det finnes så utrolig mange gode tilbud på abonnement, bør du ta en titt på nettet og finne et billigere. Regningen din er nemlig veldig høy, spør du meg. Lykke til ihvertfall:)
Gjest Gjest_Cecilia_* Skrevet 28. juni 2009 #5 Skrevet 28. juni 2009 Med tanke på at du faktisk sparer 1700 kr i mnd så er dette bra. Jeg ville forøvrig ha spart mer til BSUen. 200 kr er ingenting, og pengene du føler at du "mister" som følge av at de er sperret, får du igjen i form av skattepenger og renter i juni, 6 mnd etter sperringen. Jeg har selv fast trekk på 500 kr hver måned, og setter inn ekstra når skattepenger kommer. Nå er den fylt opp for i år, for min del. Og hvis det er noen steder du vil kutte, så bør du ta en titt på mobilregningen din. I dag som er det finnes så utrolig mange gode tilbud på abonnement, bør du ta en titt på nettet og finne et billigere. Regningen din er nemlig veldig høy, spør du meg. Lykke til ihvertfall:) Jeg skal begynne å spre mer på BSUen, men har ganske nylig begynnt å sette av 1000 kr til sperret sparekonto, så jeg vil fortsette med det til jeg har en skikkelig buffer itilfelle noe skulle skje, som feks t jeg mistet jobben osv. Jeg vet, mobilregningen min er ALT for høy, det verste er at jeg nesten ikke ringer med den, det er kun korte samtaler. Jeg har bindingstid i 1 år Men er heldigvis ferdig i desember. Da skal jeg finne meg et billig et! Noen som har tips til billig abonnement? Ringer ikke mye, men går en del SMSer.?
Makin' it big Skrevet 28. juni 2009 #6 Skrevet 28. juni 2009 Sheriff fra Tele2, eller Mobil Faktura fra OneCall
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2009 #7 Skrevet 28. juni 2009 Jeg skal begynne å spre mer på BSUen, men har ganske nylig begynnt å sette av 1000 kr til sperret sparekonto, så jeg vil fortsette med det til jeg har en skikkelig buffer itilfelle noe skulle skje, som feks t jeg mistet jobben osv. Ja, men det er kjempelurt:) Når du har fått minst en 20 000 kr i buffer, kan du jo begynne å balansere sparingen og la mer og mer gå over til BSU:) Abonnement har jeg ingen peilig på, hater mobiler over alt og har selv Young Talk med Fri Familie opp mot foreldrene mine(hvor samboeren min også er medlem). Da går det kun 200 kr i mnd, og bruker ikke dette opp engang. Ellers bruker jeg som regel mye internett til avtaler o.l. Litt nerdete, men faktisk "gratis"
Annikken Skrevet 29. juni 2009 #8 Skrevet 29. juni 2009 Jeg vet, mobilregningen min er ALT for høy, det verste er at jeg nesten ikke ringer med den, det er kun korte samtaler. Jeg har bindingstid i 1 år Men er heldigvis ferdig i desember. Da skal jeg finne meg et billig et! Noen som har tips til billig abonnement? Ringer ikke mye, men går en del SMSer.? Dette betyr jo at du har kjøpt en telefon på avbetaling. Velg heller en telefon som ikke er bundet til et abonnement neste gang. Da betaler du en engangssum for telefonen, og så velger du et billigbillig abonnement fra Chess eller lignende. I lengden er dette MYE billigere enn å kjøpe en "billig" telefon bundet til et abonnement. For det abonnementet du har fått med er garantert ikke særlig rimelig sammenlignet med de billigste abonnementene.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2009 #9 Skrevet 29. juni 2009 Dette betyr jo at du har kjøpt en telefon på avbetaling. Velg heller en telefon som ikke er bundet til et abonnement neste gang. Da betaler du en engangssum for telefonen, og så velger du et billigbillig abonnement fra Chess eller lignende. I lengden er dette MYE billigere enn å kjøpe en "billig" telefon bundet til et abonnement. For det abonnementet du har fått med er garantert ikke særlig rimelig sammenlignet med de billigste abonnementene. Næsj, dette er jo bare tull! Jeg kjøpte meg mobil til 1 kr med Netcom Youngtalk, betaler bare 200 kr i mnd og dette ringer/sender jeg sms for anyways. Og skal man ha mobiltelefon så spiller det jo ingen rolle? Har hatt Netcom i snart 10 år, har de siste årene fornye telefonen min hvert år for 1 kr. Eneste negative med bindingstiden er at man ikke kan "hoppe" frem og tilbake mellom leverandører, men hvem gjør egentlig det? Det er jo bare stress!
Annikken Skrevet 29. juni 2009 #10 Skrevet 29. juni 2009 Næsj, dette er jo bare tull! Jeg kjøpte meg mobil til 1 kr med Netcom Youngtalk, betaler bare 200 kr i mnd og dette ringer/sender jeg sms for anyways. Og skal man ha mobiltelefon så spiller det jo ingen rolle? Har hatt Netcom i snart 10 år, har de siste årene fornye telefonen min hvert år for 1 kr. Eneste negative med bindingstiden er at man ikke kan "hoppe" frem og tilbake mellom leverandører, men hvem gjør egentlig det? Det er jo bare stress! Er du trådstarter? Det vil i så fall si at du ringer for 500 kroner i måneden, dette er ganske mye! = abonnementet har dyre priser. Dersom du ikke ertrådstarter, du sier du betaler 200 kr i mnd for abonnementet, og at du ville ringt og sendt sms for det beløpet uansett. Men dette må jo bety at det kommer utgifter i tillegg til disse 200 kronene, og disse kunne du kanskje betalt mindre for ved å ha et annet abonnement. Kanskje utgjør dette minimalt, om noe i det hele tatt, for ditt bruk. Men cluet er altså å velge et abonnement som passer bruken din. Enkelte av de abonnementene som følger med 1-kroners-abonnementene tar ofte forskjellige priser etter hvem du ringer (dyrt å ringe feks fasttelefon), tar en formue for WAP og slike tjenester som man ikke tenker over at man også bruker penger på nå og da. MMS varierer også i pris. For ikke å snakke om man skal ha med telefonen til utlandet. Dette varierer ofte så mye i pris at man har spart inn et helt års mellomlegg bare på å ha med seg riktig abonnement til syden...
Makin' it big Skrevet 29. juni 2009 #11 Skrevet 29. juni 2009 Næsj, dette er jo bare tull! Jeg kjøpte meg mobil til 1 kr med Netcom Youngtalk, betaler bare 200 kr i mnd og dette ringer/sender jeg sms for anyways. Og skal man ha mobiltelefon så spiller det jo ingen rolle? Har hatt Netcom i snart 10 år, har de siste årene fornye telefonen min hvert år for 1 kr. Eneste negative med bindingstiden er at man ikke kan "hoppe" frem og tilbake mellom leverandører, men hvem gjør egentlig det? Det er jo bare stress! Men NetCom Youngtalk har høye priser, så du hadde fint spart mye på å bytte. Du betaler fra 1.49 til 1.84 i minuttet for å ringe! Det er mye sånn som markedet er nå. For å måle opp mot abonnementet jeg har, OneCall Faktura, så betaler jeg på det meste 0.65 øre i minuttet (etter at jeg har brukt de 120 gratis minuttene mine). Og i tillegg er start-avgiften 10 øre dyrere, SMS 19 øre dyrere (og mitt abonnement har 90 gratis SMS, mot dine 30). MMS er ett øre dyrere for meg, men jeg har til gjengjeld 10 gratis hver mnd. For ikke å snakke om at data-trafikk koster 20 kroner for deg, men 99 øre for meg. Etter at jeg byttet abonnement har min høyeste regning vært ca. 135 kroner, og jeg har hatt flere mnd hvor jeg ikke har betalt noe som helst. Gjennomsnittlig ligger jeg på 30-50 kroner i mnd.
Renesmee Skrevet 2. juli 2009 #12 Skrevet 2. juli 2009 Næsj, dette er jo bare tull! Jeg kjøpte meg mobil til 1 kr med Netcom Youngtalk, betaler bare 200 kr i mnd og dette ringer/sender jeg sms for anyways. Og skal man ha mobiltelefon så spiller det jo ingen rolle? Har hatt Netcom i snart 10 år, har de siste årene fornye telefonen min hvert år for 1 kr. Eneste negative med bindingstiden er at man ikke kan "hoppe" frem og tilbake mellom leverandører, men hvem gjør egentlig det? Det er jo bare stress! Haha, du ringer jo og sender sms til helt latterlige dyre priser med youngtalk. Jeg har hatt youngtalk i "all min tid" selv, men gikk nettopp over til flexitalk. Regningen min gikk fra 200 i mnd til 80 kroner.
monkeyhub Skrevet 4. juli 2009 #13 Skrevet 4. juli 2009 Synes det virker som om ts har et fornuftig pengeforbruk. Virker som du bor billig, er flink å spare og bruker ikkje særlig mye på mat pr mnd. Du er ikke alene om å tenke at en har lite igjen etter at alt er betalt! De fleste skulle vel hatt mer å rutte med..men til mer en har, til mer blir brukt:)
Gjest hare Skrevet 4. juli 2009 #14 Skrevet 4. juli 2009 dette likner veldig på et budsjett jeg selv ville hatt med samme økonomi. jeg har mer i inntekt, og har dermed flyttet pengene over i økte boligutgifter ved kjøp av bolig. men: mobilen(flere her sier det...) jeg hadde telenor, fikk ca 700 i regning hver måned - bytta til chess og ligger nå på ca 300 hver måned. jeg skal buke den myye for å få høyere regning..... regelen er den samme: ligg unna telenor og netcom. har prøvd begge, og det svir i lommeboka..... men en ting: du nevner ikke forsikring. du bør for det første skaffe deg innboforsikring - og allr viktigst: UFØREFORSIKRING!!! den er ganske dyr, men jeg kan love deg at du angrer om du ikke gjør det. jeg tenkte aldri på det, fikk en kronisk sykdom som 20åring, og dermed måtte jeg vente 5 år for å få uføreforsikring(kjempeviktig spesielt når man skal inn i boligmarkedet...). nå har jegn endelig fått, men det er jo selvsagt unntatt den kroniske sykdommen jeg har(som forsikringsselskapet ska relatere sikkert alt i hele verden til om de vil)... så: tegn uføreforsikring (og livs når du kjøper bolig) når du trenger den er det for sent.
Mermaid Blues Skrevet 5. juli 2009 #15 Skrevet 5. juli 2009 så: tegn uføreforsikring (og livs når du kjøper bolig) Livforsikring har ikke noe med boligkjøp å gjøre. Tror du tenker på en gjeldsforsikring? Livsforsikring tegner man når man har arvinger; ektefelle/samboer (må begunstiges) og/eller barn. Dette fordi familien skal kunne komme seg videre selv om forsikredes inntekt faller fra. Ellers; jeg synes også mobilregningen er temmelig høy. Min ligger på en 200,-/mnd (Telenor FriHet) Jeg ville også (som flere nevner) spart opp maksbeløpet for skattefradrag på BSU i første omgang, og deretter spart mer på andre kontoer. Ellers er kanskje mat litt høyt? Her i huset bruker vi ca det samme beløpet, men på to personer, og det inkluderer ting som toalettpapir, vaskepulver, shampoo, etc. Vet ikke hva som er normalt jeg, men vi er veldig bevisst på å kjøpe mye first price og denslags for å spare mest mulig på mat/husholdningsartikler. En annen ting som slår meg er studielån. Dersom 1500,- er det månedtlige beløpet som lånekassen krever, synes jeg TS tjener vel lite til å ha såpass mye studietid bak seg? Eller er jeg helt på vidda?
Gjest Smarting Skrevet 12. juli 2009 #16 Skrevet 12. juli 2009 Livforsikring har ikke noe med boligkjøp å gjøre. Tror du tenker på en gjeldsforsikring? Livsforsikring tegner man når man har arvinger; ektefelle/samboer (må begunstiges) og/eller barn. Dette fordi familien skal kunne komme seg videre selv om forsikredes inntekt faller fra. Ellers; jeg synes også mobilregningen er temmelig høy. Min ligger på en 200,-/mnd (Telenor FriHet) Jeg ville også (som flere nevner) spart opp maksbeløpet for skattefradrag på BSU i første omgang, og deretter spart mer på andre kontoer. Ellers er kanskje mat litt høyt? Her i huset bruker vi ca det samme beløpet, men på to personer, og det inkluderer ting som toalettpapir, vaskepulver, shampoo, etc. Vet ikke hva som er normalt jeg, men vi er veldig bevisst på å kjøpe mye first price og denslags for å spare mest mulig på mat/husholdningsartikler. En annen ting som slår meg er studielån. Dersom 1500,- er det månedtlige beløpet som lånekassen krever, synes jeg TS tjener vel lite til å ha såpass mye studietid bak seg? Eller er jeg helt på vidda?
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 12. juli 2009 #17 Skrevet 12. juli 2009 Talkmore Link er et nytt tilbud fra talkmore. Kjempebillig for de som ikke ringer så mye. Moren min og søsteren har byttet over allerede, jeg ringer mye og betaler 350 kr i mnd med en fat pris abonnement hos samme leverandør
Gjest Lille pernille Skrevet 12. juli 2009 #18 Skrevet 12. juli 2009 Jeg bruker litt penger, men på fornuftige ting.(sofa, spiseborg, servise ol.) Er i startfasen og skal kjøpe hus til høsten. Jeg er så heldig å få bo hjemme (er 19) så jeg får spart opp litt penger. Er lærling, men tjener ganske godt! jeg har vel en 15-20 000 utbetalt. (spørs litt hvor mye overtid/kurs jeg har.) Jobber da skift så får skifttilegg. Jeg har ingen utgifter, og sparer i BSU og på høyrentekonto. Ellers bruker jeg penger på klær, sko, toalettsaker, kino og slikt. Trengte virkelig nye klær til sommeren, og må nok ha noen nye til høsten også. Har vært litt slapp å holde garderoben vedlike, så mangler mye. Ellers så er jeg så utrolig heldig at jeg har mulighet til å reise. Det er noe jeg har utrolig lyst til, og syns er lærerikt. Tror det er utrolig sunt å få oppleve andre kulturer og nye steder. Har i hvertfall lært mye. Så har brukt litt penger på dette. Ser på det som en liten livsinvistering. Men jeg sparer utrolig mye, for det huset som blir mitt i høst betyr så utrolig mye for meg.
Gjest womenwomen Skrevet 13. juli 2009 #19 Skrevet 13. juli 2009 Jeg får inn: 14 200 3 200 husleie 500 ca. i strøm 200 i BSU 700 i mobil 650 i månedskort buss 1500 nedbetaling av studielån 1000 til sperret sparekonto 500 til annen sparekonto = 5950 5950 - 2000 i mat = 3950 igjen til; kino, klær,hygiene/kropp,sosialt,reise(bor et stykke fra foreldrene mine),cafe ++ Er det vanlig å ha igjen så lite? Hvordan ser deres budsjett ut? Du er lavt - lønnet forde du sikkert ikke har utdannelse eller noe fagbrev ? Hvis du vil tjene bedre - er det ikke så fryktelig mye anstrengelser som skal til - for å skaffe seg i det minste et fagbrev innen for et eller annet du kunne tenke deg å jobbe med . Gjør noe NÅ mens du er ung - så du har sjangs på en bedre betalt jobb . Må være utrolig kjipt å sitte igjen med nesten ingenting ...og måtte snu på hver en krone - for å få pengene til å strekke til . At du gidder å jobbe for så LAV lønn ... Du sitter igjen med sosialens minimum - etter utgifter er betalt faktisk .Eller kanskje t.o.m MINDRE enn det ...
Gjest TS Skrevet 14. juli 2009 #20 Skrevet 14. juli 2009 Du er lavt - lønnet forde du sikkert ikke har utdannelse eller noe fagbrev ? Hvis du vil tjene bedre - er det ikke så fryktelig mye anstrengelser som skal til - for å skaffe seg i det minste et fagbrev innen for et eller annet du kunne tenke deg å jobbe med . Gjør noe NÅ mens du er ung - så du har sjangs på en bedre betalt jobb . Må være utrolig kjipt å sitte igjen med nesten ingenting ...og måtte snu på hver en krone - for å få pengene til å strekke til . At du gidder å jobbe for så LAV lønn ... Du sitter igjen med sosialens minimum - etter utgifter er betalt faktisk .Eller kanskje t.o.m MINDRE enn det ... Jeg har utdannelse - er jo derfor jeg har studielån. Har gått fagskole. får dekket utdannelse av jobben, 3-årig på høyskolenivå fra høsten av. Så mer utdannelse skal jeg ta. Og det uten en krone mer i studielån. Jeg trekker også mer enn jeg må i skatt for å spare på den måten Jeg har kanskje litt lite i lønn, men jeg syns at en årslønn på 267 000 i året for en jente på 20 år med kun 1 år på skole utover vgs ikke er noe å klage over, egentlig :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå