Gå til innhold

Det går så vanvittig seint ved matbordet:/

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en gutt på snart 1 år som bruker år og dag når det mates. Han sitter og ser andre veien, fikler med stolen, og snur seg aldri mot meg som sitter der med skjea. Når jeg har gitt han en munnfull så tar det laaaang tid før jeg får gitt han en ny munnfull og ofte tar matingen opp til en time.

Han spiser 4 ganger om dagen, og er ganske småspist. Jeg prøver derfor å være tålmodig for å få i han mest mulig. Men på morraen tar det en halvtime å få i han en halv brødskive. Hva skal jeg gjøre? :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Faerie
Skrevet

Høres temmelig normalt ut, spør du meg.

Skrevet

Spiser han sammen med dere voksne? Om han ikke gjør det så kan kanskje det være verd et forsøk. Prøv også å la han spise selv. Om ikke brødskive er tingen så vil han kanskje ha biter av frukt, kokte grønnsaker eller liknende.

Skrevet

Høres normalt ut ja.

Jeg er også for å la ham spise selv, men du må mate ham samtidig, slik at du er sikker på at han får i seg nok mat. Det blir nok mer grising enn spising i begynnelsen, men det blir det uansett når han skal lære seg å spise selv.

Når barnet får egen skje i hånden blir måltidet mye mer spennende og han "glemmer" å kikke rundt på andre ting, og konsentrerer seg om ( å leke med) maten. Det er også lettere å lure i ham en skje og to når han er opptatt med sitt.

Lykke til!

Skrevet

takk for svar:) da er det jo greit, når det er normalt! Han spiser selv når det er brød. Da får han terninger på bordet sitt og plukker selv. Men å spise selv når det er middag eller grøt nytter ikke enda. Han bare heller ut maten og kaster boller/glass på gulvet. Og han greier ikke å få noe mat på skjea heller enda. Er nok litt tidlig:)

Skrevet

Barn lærer ved å leke med ting. De bruker hender og munn til å bli kjent med nye konsistenser, strukturer, temperaturer o.l. Om han begynne å spise selv om et halvt år vil han fortsatt leke med maten, helle ut og kaste i gulvet. Det er helt normalt. Så det er like greit å begynne nå. Selv om han ikke får i seg mat ved å holde i en skje vil han allivel få "lekt (lært) seg ferdig". Det er bare bra å begynne så tidlig som mulig. Mitt råd er fortsatt å la han holde en egen skje mens du mater han. Da blir han opptatt med å prøve å spise selv, og merker ikke om det er du eller han som putter den i munnen. :)

Skrevet
Barn lærer ved å leke med ting. De bruker hender og munn til å bli kjent med nye konsistenser, strukturer, temperaturer o.l. Om han begynne å spise selv om et halvt år vil han fortsatt leke med maten, helle ut og kaste i gulvet. Det er helt normalt. Så det er like greit å begynne nå. Selv om han ikke får i seg mat ved å holde i en skje vil han allivel få "lekt (lært) seg ferdig". Det er bare bra å begynne så tidlig som mulig. Mitt råd er fortsatt å la han holde en egen skje mens du mater han. Da blir han opptatt med å prøve å spise selv, og merker ikke om det er du eller han som putter den i munnen. :)

OK, da skal jeg gjøre det. Jeg trodde at det var for tidlig siden han bare kastet på gulvet og ikke greide å få noe i munnen med skjea:) Men da skal jeg følge rådet ditt. takk!

Skrevet

Du kan også gi mat som han kan spise med fingrene. Biter av avocado, banan eller andre ting som er så myke at han klarer å mose det med gommene. Så små barn har en refleks som gjør at de ikke setter i halsen, men heller hoster opp det som eventuelt kommer i for store biter, men om du likevel er bekymret kan du eventuelt kjøpe en Baby Safe Feeder.

Skrevet
Du kan også gi mat som han kan spise med fingrene. Biter av avocado, banan eller andre ting som er så myke at han klarer å mose det med gommene.

Det er mange som undervurderer babygommer.

Lista over ting som pjokken vår har klart helt fint å spise med bare gommene inkluderer grovbrød (med skorpe), kyllingfilet, koteletter, ymse fisk, masse forskjellige helt vanlige kokte grønnsaker, osv.

Vi begynte å gi ham fast føde rundt 7 måneder, dvs. for fire måneder siden. Vi har en sånn der babysafe feeder-greie men har aldri hatt bruk for den. Hosterefleksen fungerer.

Skrevet

Det er selvsagt opp til hver enkelt om de orker griset med å la de spise selv, fra de er så små... Men jeg har matet alle mine til de var 1,5 -2 år - og når de da begynte å spise selv - var det ikke mye gris...de var store nok til å forstå at de ikke skulle leke med maten. (de hadde selvsagt fått lov til å prøve seg littigrann innimellom før det....men ikke så ofte).... Jeg har mer den erfaringen med at lar man barna få skje til måltidene tidlig, så SKAL de ha det HVER gang... og det blir mye hyling hvis du har dårlig tid og ikke rekker det, og det blir også veldig mye grising...

Vi matet barna før vi spiste selv, og så fikk de noe de kunne spise selv - mens vi spiste..... (frukt, en brødskalk, grønnsaker osv..)

Skrevet

Ikke at jeg har mye peiling på barn, men min mor fortalte jeg var treig ved bordet i tilfelle du ikke har prøvd det..

Hun hadde en leke som jeg elska, og hver gang hun "truet" med at leka skulle få maten istedet, reagerte jeg, og sånn gikk det fint etter hun begynte med det.

.... Kan jo hende din er som min søster, som reagerte ved å si noe ala "jada" når hun prøvde dette trikset, og fremdeles var like uinteressert.

Gjest *Mim*
Skrevet
Det er selvsagt opp til hver enkelt om de orker griset med å la de spise selv, fra de er så små... Men jeg har matet alle mine til de var 1,5 -2 år - og når de da begynte å spise selv - var det ikke mye gris...de var store nok til å forstå at de ikke skulle leke med maten. (de hadde selvsagt fått lov til å prøve seg littigrann innimellom før det....men ikke så ofte).... Jeg har mer den erfaringen med at lar man barna få skje til måltidene tidlig, så SKAL de ha det HVER gang... og det blir mye hyling hvis du har dårlig tid og ikke rekker det, og det blir også veldig mye grising...

Vi matet barna før vi spiste selv, og så fikk de noe de kunne spise selv - mens vi spiste..... (frukt, en brødskalk, grønnsaker osv..)

Slik har vi også gjort det. Orker ikke griseri ved matbordet, og syns det har vært greit å mate til de forstår og overholder et nei. Plukkemat er fint, men blir tatt bort om de kaster ned. Å la dem få lov til å holde på å helle ut mat synes jeg er mye jobb, ekkelt for de andre som spiser og unødvendig.

Beklager avsporingen, ts. Jeg synes også det går seint med matingen noen ganger. Mitt beste tips er å spise selv samtidig, så lærer barnet seg å spise i et fellesskap og det blir bittelitt mindre kjedelig for deg.

Skrevet

Vel nå har jeg prøvd å latt han spise selv de siste dagene, og det går ikke. Han kaster bare tallerken og mat på gulvet med en gang. Han har ikke sjans til å greie å spise med skje... Så jeg mater han nok litt til jeg:)

(vi spiser forresten samtidig stort sett)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...