Gå til innhold

Kattunge på 3 uker

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Vi har nå tatt til oss en kattunge på 3 uker. Han får morsmelkerstatning, men jeg skjønner ikke helt mengden han skal ha. På bruksanvisningen står det at han skal ha færre og færre måltider for hvert måltid. Betyr dette at han skal ha annen mat i tillegg?? Og i såfall når skal man begynne med annen mat??

Jeg lurer også på hvor streng jeg skal være ifht biting nå som han er 3 uker. Han biter veldig når han leker og da helst på naken hud sånn at det gjør vondt. Bør vi da være strenge og ta han i nakkeskinnet sånn at han slutter med dette alledrede nå, eller er han så liten at han bør få lov til sånne ting??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er å prøve og finne en katt som har unger på samme alder som kan ta den til seg. For best mulig oppdragelse og sosialisering skal kattunger helst være med mor og søsken til de er 9-10 uker minst. Hvis dette ikke er en mulighet ta med katten til vetrinær og få tips og råd der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vi har nå tatt til oss en kattunge på 3 uker. Han får morsmelkerstatning, men jeg skjønner ikke helt mengden han skal ha. På bruksanvisningen står det at han skal ha færre og færre måltider for hvert måltid. Betyr dette at han skal ha annen mat i tillegg?? Og i såfall når skal man begynne med annen mat??

Jeg lurer også på hvor streng jeg skal være ifht biting nå som han er 3 uker. Han biter veldig når han leker og da helst på naken hud sånn at det gjør vondt. Bør vi da være strenge og ta han i nakkeskinnet sånn at han slutter med dette alledrede nå, eller er han så liten at han bør få lov til sånne ting??

Det er naturlig for en kattunge å slåss med "ting" rundt seg. Lag heller en katteleke til kattungen, så den kan få ut litt naturlig aggresjon på den i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør

De kan begynne med tørrfor når de er 4-5 uker gamle, men kjøp ett for som er beregnet på så små unger. Royal Canine har ett opp til 12 uker, som er veldig bra, siden det er har mindre biter, og er spesielt tilpasset næring til de minste kattungene. Frem til han begynner å spise fast føde må du også tørke han i rompa etter at han har spist, feks med en fuktig q-tip, siden de ikke greier å kvitte seg med avføring selv.

Når han er så liten lar stort sett mor dem herje, så det beste er å sørge for at han får noe annet å bite på enn dere. Kattemor begynner å begrense dette ved avveninngen, dvs tidligst ved 6-8 ukers alder, så dere kan gjøre det samme. Ikke ta han i nakkeskinnet, men dytt han unna, fres til han og si "nei" klart og bestemt, s lærer han det også.

Men det beste er selvsagt å finne en fostermor, som Frey sier. Det er kattungesesong nå, så det burde ikke være helt umulig. Ungene til den andre katten kan godt være +/- med ett par uker, det er fortsatt bedre enn at katten er alene. Og de fleste kattemødre har ingen problemer med å ta til seg en ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta kontakt med den lokale dyrebeskyttelsen for å høre om de har noen kattemammaer med kattunger i ca samme alder? At de kan ha den til den er ca 12uker, så kan du få den tilbake igjen? :)

Ellers så er det veldig gode tips lengre oppe her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du håndmater, så skal kattungene ha melk hver 2. time døgnet rundt den første uka. 2-4 uker gamle skal kattungene ha melk hver 3-4 time døgnet rundt. Matingen foregår med flaske eller sprøyte.

Dosen melk kan variere litt på hvilket produkt du bruker, men mest normalt er å starte med 2 ml melk til hvert måltid. Når du ser at kattungen legger jevnt på seg (Normal økning er 2-20 g. i døgnet) kan du øke dosen jevnlig. En 3 ukers gammel kattunge bør få minst 5 ml til hvert måltid, kanskje enda mere, iallefall om du mater med 4 timers intervaller. Husk å veie kattungen en gang i døgnet til samme klokkeslett hver dag de 4 første ukene.

Som skrevet over, kan du prøve å introdusere oppbløtt tørrfor (tørrfor blandet med morsmelkerstatning) når kattungen er 4 uker gammel, og da kan du også begynne å gi morsmelkerstatning ved siden av i en liten skål.

Husk å vaske skåla for hver gang du bytter ut melken. Blir melka sur, kan kattungen din få problemer med magen, og diare er det siste man vil ha i denne varmen på en liten pus.

Du kan også gi vann ved siden av tørrforet, men de aller fleste kattunger vil foretrekke morsmelkerstatning.

De to typene morsmelkerstatning jeg kan anbefale er KMR og Royal Canin sin.

Ikke finn på å kjøpe Whiskas kattemelk i butikken, ei heller gi melkeerstatning beregnet på hund, disse inneholder ikke de riktige vitaminmengdene en kattunge trenger.

Du har også fått mange gode råd når det gjelder opplæring, men det aller beste hadde nok vært å la kattungen være sammen med andre katter, slik de får ta del i opplæringen. Kattungen skal tross alt lære seg å bli katt;)

Jeg ønsker deg lykke til med alt, det er jammen ikke bare-bare å skulle håndmate en kattunge, men av ulike grunner, så er ofte dette eneste utvei for å få katten til å overleve.

Det er nok desverre liten vits i å prøve å finne en amme til en 3 ukers gammel kattunge.

Du har en forferdelig travel periode foran deg (Ja, det er mer krevende å mate kattunger enn å ha en liten baby) og dte er ikke lett å kombinere dette med familieliv og jobb, men jammen er det verdt det når du får en ekstra tillitsfull kattunge som vokser opp:)

Endret av spezitas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kan begynne med tørrfor når de er 4-5 uker gamle, men kjøp ett for som er beregnet på så små unger. Royal Canine har ett opp til 12 uker, som er veldig bra, siden det er har mindre biter, og er spesielt tilpasset næring til de minste kattungene. Frem til han begynner å spise fast føde må du også tørke han i rompa etter at han har spist, feks med en fuktig q-tip, siden de ikke greier å kvitte seg med avføring selv. Når han er så liten lar stort sett mor dem herje, så det beste er å sørge for at han får noe annet å bite på enn dere. Kattemor begynner å begrense dette ved avveninngen, dvs tidligst ved 6-8 ukers alder, så dere kan gjøre det samme. Ikke ta han i nakkeskinnet, men dytt han unna, fres til han og si "nei" klart og bestemt, s lærer han det også.

Men det beste er selvsagt å finne en fostermor, som Frey sier. Det er kattungesesong nå, så det burde ikke være helt umulig. Ungene til den andre katten kan godt være +/- med ett par uker, det er fortsatt bedre enn at katten er alene. Og de fleste kattemødre har ingen problemer med å ta til seg en ekstra.

Den har faktisk allerede kvittet seg med avføring. Men jeg prøvde med q-tips allikevel og da kom det med en gang. Han graver nå i kattesanden når han skal gjøre noe og vasker seg etterpå :)

Antageligvis finner vi nok ingen fostermor til han, men vi har en hankatte fra før. Problemet er at den ikke er spesielt begeistret for han, så han holder seg mere ute nå. Kommer bare inn når han er sulten. Er nok litt fornermet.

Ellers har han fått mat 10-15 ml 5 ganger om dagen som det står på bruksanvisningen til royal canin. Og det ser ut for at dette holder. Han virker frisk og sunn. det jeg syns er rart, er at han i følge bruksanvisningen skal ha bare 10-15 ml 4 ganger i døgnet neste uke, altså mindre enn nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå fikk jeg plutselig hendene fulle, for i dag dukket det opp enda en liten pus her, den kan ikke vær mere enn to uker (det er fullt av villkatter her). lette etter kattemor, men fant ingen. Så nå har vi to små her. Eller den andre ble plutselig stor og robust i forhold.

Jeg syns den største virker veldig brutal overfor den lille når den biter seg fast i den, så jeg lurer på om jeg bør holde dem litt adskilt til den minste blir litt større. Eller tåler de denne bitingen av en som er to uker større?

Også syns jeg den minste spiser så lite, kanskje bare en ml om gangen. Dette må da være alt for lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...