Gå til innhold

Alenemødre og single: hvem passer barnet?

Gjest Single & 40

Anbefalte innlegg

Gjest Single & 40

Om mor jobber og er single, og er ferdig med sin ettårige permisjon: da skal den single moren ut i full jobb igjen, det det er krav hele uken. Og hun kan ikke reise hjem til kl. 16...men gjerne 17-19.

- Hva da med barnet, hvor skal det være?

- Kan den single moren få støtteordninger til å dekke pass av barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du får dekket prosenter av barnehage utgifter , avhengig av inntekt. deretter kan du søke om stønad til barnepass. jeg betaler 300 kr i mnd for barnehage 3 dager i uken fra høsten av :) tro du kan lese om det på nav.no , eller så kan du jo ringe dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takk!

Frykter i dette landet her at om inntekten er brutto høyere enn 450.000 så får man ingen støtte, selv om en er alene med barnet og har de samme utgiftene som par.

:tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har mistet den lista over hvor mange prosent du får med en så høy inntekt.

men du burde ringe nav å høre. min inntekt er veldig lav. pga skole osv. å gå på skole er en veldig dårlig inntekts kilde har jeg funnet ut :fnise:

men hør med dem :) det er verdt et forsøk :D lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kate_*
Om mor jobber og er single, og er ferdig med sin ettårige permisjon: da skal den single moren ut i full jobb igjen, det det er krav hele uken. Og hun kan ikke reise hjem til kl. 16...men gjerne 17-19.

- Hva da med barnet, hvor skal det være?

- Kan den single moren få støtteordninger til å dekke pass av barnet?

Som hun over nevner blir vel barnehage delvis dekket,

men de fleste stenger vel senest kl. 17.00, såvidt jeg har fått med meg.

Det vil vel dessverre bety, at mange som er alene eller ikke har annen

barnevakt tilgjengelig, blir nødt til å få seg en jobb der arbeidstiden ender

før barnehagedagen er over. Sikkert veldig upraktisk for mange, man får

bare håpe på at flere barnehager utvider åpningstidene sine,- det var vel

forslag om noe sånt for en tid tilbake siden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man har små barn som er i barnehagen til kl 19, (om apnings tidene blir utvidet) så må jo dette bety at barnet får liten tid med sin mor før leggetid ? håper da at de har mye kvalitets tid tidligere på dagen. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Helt utrolig det ikke finnes barnehager som er åpne til 19.00.

Tar alle barnehager i mot barn som er i alder 11-12 måneder?

Må ut i jobb etter 11-12 mnd.

Hva er gjennomsnittlig mnd pris for en barnehageplass for en single mor?

Hva er gjennomsnittlig mnd pris for en praktikant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minste barnet som har gått i vår barnehage (som jeg vet om), var 8 mnd. 11-12 mnd er vel mer "normal" barnehage start.

I min kommune er det samme pris for alenemødre som for andre, men du får støtte fra nav. Støtten er på 64% av prisen, men det ink. ikke matpenger. Du må legge ved bekreftelse fra barnehagen når du søker, men det bare ber du styreren om. Maxprisen er vel 2500 kr.

Dersom du trenger pass utover opningstider i barnehage, f.eks. ved turnusarbeid, kan du også få støtte til dette fra nav. Den støtten kan du søke om til sfo også.

Hva praktikant koster, aner jeg ikke. Det varierer vel muligens fra område til område. Jeg vet om en som hadde praktikant to kvelder i uken og 1 helg i mnd pga. turnusarbeid, og hun betalte 3000 kr. Dette kom utenom barnehagen, men fikk støtte til begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det minste barnet som har gått i vår barnehage (som jeg vet om), var 8 mnd. 11-12 mnd er vel mer "normal" barnehage start.

I min kommune er det samme pris for alenemødre som for andre, men du får støtte fra nav. Støtten er på 64% av prisen, men det ink. ikke matpenger. Du må legge ved bekreftelse fra barnehagen når du søker, men det bare ber du styreren om. Maxprisen er vel 2500 kr.

Dersom du trenger pass utover opningstider i barnehage, f.eks. ved turnusarbeid, kan du også få støtte til dette fra nav. Den støtten kan du søke om til sfo også.

Hva praktikant koster, aner jeg ikke. Det varierer vel muligens fra område til område. Jeg vet om en som hadde praktikant to kvelder i uken og 1 helg i mnd pga. turnusarbeid, og hun betalte 3000 kr. Dette kom utenom barnehagen, men fikk støtte til begge deler.

2009:

- Er maksprisen for en barnehageplass i Norge kr 2.500 per måned?

- Kan single alenemødre som tjener mer enn kr 450.000 få støtte fra NAV til barnehageplassen (64% av prisen)?

- Gjelder støtte til SFO og til barnepass utover barnehagens åpningstider også for single alenemødre som tjener mer enn kr 450.000?

En del alenemødre tjener mer enn gjennomsnittet, likevel har de fullt opp med studielån, boliglån, de betaler alt alene (lisenser, bil, forsikringer, lån med svingende renter, tannlege, lege, reparasjoner, ferie, avgifter, strøm, utstyr, osv): dermed blir den "høye" inntekten deres egentlig lav, fordi det er bare 1 person for å dekke alle utgiftene.

Med et barn blir alt dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Stønad til barnetilsyn

Grunnbeløpet er pr 1.5.2009 kr 72. 881

Så en single arbeidende alenemor som tjener over kr 430.000 vil ikke få noe som helst støtte til barnepass...urettferdig: hun har like store utgifter som alle andre single alenemødre, og må stå om alt alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Om man tjener for mye til å få stønad til barnetilsyn, er det den andre forelderen som skal dele på utgiftene til barnepass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man tjener for mye til å få stønad til barnetilsyn, er det den andre forelderen som skal dele på utgiftene til barnepass.

Og det fordeles etter prosent av lønnene. Den som tjener mest betaler mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar.

Hva om faren ikke vil ha noe med barnet eller moren å gjøre, om faren nekter å ha noe med de å gjøre og tar avstand/ingen kommunikasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Takk for svar.

Hva om faren ikke vil ha noe med barnet eller moren å gjøre, om faren nekter å ha noe med de å gjøre og tar avstand/ingen kommunikasjon?

Nå er man jo pliktig til og betale barnebridag for barnet sitt.Hvis han nekter og betale,kan det bestemmes at dette trekkes ifra lønnen hans før han får utbetalt.

hvis far ikke har noe inntekt blir dette litt verre og få krevd inn.Da blir han skyldig mor penger.Som jo da stiger for vær mnd.Dette blir jo da kjedelig for beggge parter selfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_merete_*
2009:

- Er maksprisen for en barnehageplass i Norge kr 2.500 per måned?

- Kan single alenemødre som tjener mer enn kr 450.000 få støtte fra NAV til barnehageplassen (64% av prisen)?

- Gjelder støtte til SFO og til barnepass utover barnehagens åpningstider også for single alenemødre som tjener mer enn kr 450.000?

En del alenemødre tjener mer enn gjennomsnittet, likevel har de fullt opp med studielån, boliglån, de betaler alt alene (lisenser, bil, forsikringer, lån med svingende renter, tannlege, lege, reparasjoner, ferie, avgifter, strøm, utstyr, osv): dermed blir den "høye" inntekten deres egentlig lav, fordi det er bare 1 person for å dekke alle utgiftene.

Med et barn blir alt dyrere.

Siden det kun er en person til å dekke alle utgiftene blir en jo hvertfall plassert i skatteklasse 2... :) Et sted må jo grensen gå for å få støtte fra nav, syns nå jeg.. Det ville nå vært et merkelig system hvis en person som tjener 500 000 skulle fått den samme støtten som en som tjente 200 000.... syns nå jeg.. men jeg tenker sosialistisk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Så en single arbeidende alenemor som tjener over kr 430.000 vil ikke få noe som helst støtte til barnepass...urettferdig: hun har like store utgifter som alle andre single alenemødre, og må stå om alt alene.

Dersom man synes at dette er urettferdig er det bare å bytte til en dårligere betalt jobb, slik at du får de maksimalt ca 17000-18000 i året. Ikke noe problem å få en dårligere betalt jobb om man absolutt vil dette ;) En single arbeidende alenemor med en inntekt på 430000 har det ganske fett i forhold til single arbeidende alenemødre med en inntekt på 216000 i heltidsjobb.

Men når det gjelder spørsmålet som ble stilt, så fines det enkelte barnehager med utvidet åpningstid eller så kan du få dagmamma til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
En single arbeidende alenemor med en inntekt på 430000 har det ganske fett i forhold til single arbeidende alenemødre med en inntekt på 216000 i heltidsjobb.

Grensen gikk ved ca. 430.000. Single mødre som tjener til og emd 430.000 får støtte. De som tjener 440.000 osv. får ikke noe....

En med inntekten 216.000 har gjerne ikke stort studielån og boliglån og kanskje har ikke bil engang.

En med inntektl 440.000 + har gjrene stort studielån, høyt boliglån og kan godt ha bil. Utgiftene er gjerne høyere desto høyere inntekten er.

Derfor er det urettferdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miley
Grensen gikk ved ca. 430.000. Single mødre som tjener til og emd 430.000 får støtte. De som tjener 440.000 osv. får ikke noe....

En med inntekten 216.000 har gjerne ikke stort studielån og boliglån og kanskje har ikke bil engang.

En med inntektl 440.000 + har gjrene stort studielån, høyt boliglån og kan godt ha bil. Utgiftene er gjerne høyere desto høyere inntekten er.

Det er ikke urettferdig at en person velger å ha bil, velger å ha høyere studielån og atpåtil velger å få barn.

Du kan jo velge å selge bilen, få deg en dårligere betalt jobb og da få alle stønadene. Ikke noe problem det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligheten for at en person har stort studielån er kanskje større jo høyere inntekten er, men mange med lavere inntekt har også studielån. Det er ikke nødvendigvis sånn at lav inntekt = lite utdannelse, eller omvendt. Og selv om de ikke har boliglån så må de ha et sted å bo, og det er ikke mye billigere å leie enn det er i eie. Bil er det veldig få som er nødt til å ha, jeg kan ikke helt se sammenhengen mellom høy inntekt og nødvendigheten av å ha egen bil. Har man ikke råd så får man heller selge bilen.

Urettferdig? Nei, dette er ikke det jeg vil kalle urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...