Gjest keith Skrevet 26. juni 2009 #1 Skrevet 26. juni 2009 De fleste jeg kjenner synes det var fælt å ta tempen som barn.Noen mente at det gikk på gensen av overgrep.Vel for mange var det vel ydmykende å ta av seg buksa når feberen skulle måles.Jeg likte det ikke noe særlig selv.Spesiellt når man ble stor.Jeg ble målt i rumpa til jeg var ca ni eller ti år.Hva er deres mening om dette?
Gjest Tweek Skrevet 27. juni 2009 #2 Skrevet 27. juni 2009 (endret) . Endret 27. desember 2009 av stearinpikken
Gjest strykebrett Skrevet 27. juni 2009 #3 Skrevet 27. juni 2009 Hva er greia med å ta tempen i rompa? Jeg har ikke barn selv, men det er da andre steder man kan måle. Da jeg var liten hadde vi ikke elektroniske termometer som kan måle i ørene slik man har nå. Da var den eneste måten å måle temperaturen nøyaktig å ta den i rompa. Man kan måle under armen eller i munnen også med gammeldags termometer, men resultatet blir ikke nøyaktig. Når det gjelder ts spørsmål syns jeg det er å overdrive å kalle det overgrep. Jeg syns heller ikke det var behagelig, men det var bare sånn man måtte gjennom når man var syk. Samme som sprøyter for eksempel. Enkelte ting her i livet er ubehagelig men man må bare gjennom det så da får bare ta det "som en mann".
Gjest lille_kvinne Skrevet 27. juni 2009 #4 Skrevet 27. juni 2009 Det her var nok mer vanlig når jeg var liten enn det er nå. Nå har man jo disse fine tingene man bare stikker inn i øret og vips vet man temperaturen. Som liten syns jeg egnetlig ikke det var noe fælt, var det eneste jeg visste om. Men husker jeg var rundt 12 og lå på sykehuset og sykepleieren ba meg om å snu meg rundt for å ta tempen, det var ekkelt. Men var nok mest fordi det var en fremmed dame og jeg følte meg for stor til det og syns godt jeg kunne få den under armen. Noe overgrep er det slettes ikke, om det er den metoden man har som virker så bruker man den. Nå derimot som vi har alle disse andre fancy måtene og ta temperaturen på så er plutselig ikke det som var normalt før normalt lenger, og blir heller sett på som ekkelt. Rart det der.
Gjest keith Skrevet 27. juni 2009 #5 Skrevet 27. juni 2009 Det å være tolv år og bli tempet i rumpa av en fremmed dame hørtes ekkelt ut. Men så er det nå slik at rumpetempen er det mest nøyaktige.Øretemometerene viser sjelden riktig temp.Da jeg var barn så ble jeg tatt tempen på to ganger om dagen. Det synes jeg var for mye.Hver gang jeg var slapp eller uvell da var det frem termometeret og vasselinboksen.Dette har min datter fått slippe. De få gangene vi har tatt tempen på henne har det vært under armen.Men noen ganger har det vært i rumpa også.Men da har hun vært veldig syk.Ja det som var vanlig før er blitt ekkelt nå.Nå kan man vel ikke gi barna en stikkpille lenger.
Cata Skrevet 27. juni 2009 #6 Skrevet 27. juni 2009 Nja, skrekkelig...? Nei, men husker jeg ikke likte det. Heldigvis klarte min mor å knuse termometeret da jeg var 2-3 år så dermed ble det slutt på hjemmemålingene (Hun kjøpte aldri nytt.) Men husker jeg var innlagt på sykehus som 12 åring og da måtte det måles - i rompa, og det syntes jeg var både pinlig og ubehagelig, men visste jo at det var sånn det var på sykehus.
NoAngel Skrevet 27. juni 2009 #7 Skrevet 27. juni 2009 jeg tok tempen i rumpa på ungene da de var små. nå er minstemann 4 og tar den under armen. han er såpass stor nå at han ikke vil det på en annen måte, så da skal han for all del slippe det
Gjest keith Skrevet 27. juni 2009 #8 Skrevet 27. juni 2009 Hendte det noen ganger at dere jukset med termometeret?Jeg gjorde det en gang. Da var jeg gammel nok til å ta tempen selv. Så fort mamma var ute av døra satt jeg termometeret mot lampa.Jeg varmet den opp til førti grader tror jeg. Men mamma kjente på panna mi og sa nei vennen min, du må nok gå på skolen.Du kan ikke lure meg.
Wonders Skrevet 29. juni 2009 #9 Skrevet 29. juni 2009 overgrep my ass! Herre gud så kjøp øre-måler til verso 200-lappen da vel. http://images.google.no/images?hl=no&u...ter&spell=1 Er man syk nok må man bare. Hva med å prøve underarmen. 1
Wonders Skrevet 29. juni 2009 #10 Skrevet 29. juni 2009 jeg oxo jukset en gang, mutter bare stirret å sa, legg deg å sov, å la lampa stå i fred. Flaut å bli ferska. 1
Gjest Gjest_Lissi_* Skrevet 2. juli 2009 #11 Skrevet 2. juli 2009 Jeg kan huske de gangene mamma målte tempen i rumpa mi så hadde jeg en storesøster som sto i døra og så på. Det var flaut.Det å ta tempen i rumpa under andres påsyn var pinlig.
Gjest Gjest_lissi_* Skrevet 27. august 2009 #13 Skrevet 27. august 2009 Jeg husker jeg gråt når mamma sa,nå skal vi ta tempen. Da sto storesøsteren min i døra og gliste.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2009 #14 Skrevet 27. august 2009 Jeg likte ikke at termometeret var kaldt og at mamma, som alltid hadde dårlig tid, stakk det inn før jeg var klar. Det var også kjedelig å ligge med det, tror det var 5 eller 10 minutter, men det føltes som timer. Men hun fortalte også at fetterne mine var så pysete at de måtte ta den under armen, det syntes jeg var vel merkelig, når resultatet ikke var til å stole på... Det er da ikke _så_ ille å ta tempen i rumpa. Nå kjenner jeg på kroppen selv om jeg har feber eller ikke, og har ikke vært så varm at jeg har følt det nødvendig å måle.
Gjest Gjest_lissi_* Skrevet 31. august 2009 #15 Skrevet 31. august 2009 Det åta tempen i rumpa er ikke så ille. Men når storesøsteren min sto i døra og så på var flaut og pinlig.Etterhvert ba jeg mamma om hun kunne ta tempen etter at søsteren min hadde gått på skolen.Det godtok hun. Å ligge med stumpen til utstilling er ydmykende.
Vulpes Skrevet 31. august 2009 #17 Skrevet 31. august 2009 Kan ikke si at jeg har fått noen evige traumer etter det, nei
Wildy Skrevet 31. august 2009 #18 Skrevet 31. august 2009 De få gangene jeg synes det er nødvendig med nøyaktig mål så må nok stumpen til pers. Ungene vet det, liker det ikke, men det er kjapt gjort og gir nøyaktig svar. Og når de er skikkelig dårlige med temperatur rundt 40 grader trenger jeg et helt nøyaktig og riktig tall! For det er stor forskjell på å ha 39, 8 og 40,7..........Men det kjenner man ikke på panna......
Gjest keith Skrevet 31. august 2009 #19 Skrevet 31. august 2009 På datteren min har vi målt under armen.Men noen enkelte ganger har vi også målt i rumpa hvis hun har vært veldig syk og helt utslått av feber. Da har hun hatt dyna over seg og døra har alltid vært lukket.Det har tatt bare et minutt.Men nå har vi kjøpt et nytt termometer som bare tar ti sekunder. De som tok flere minutter er vel nå utdødd.Det å ligge med rumpa til utstilling har min datter fått slippe.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2009 #20 Skrevet 6. september 2009 Jeg husker bare en gang tempen ble målt i rumpa på meg da jeg var barn og enda i dag er jeg overbevist om at det ble gjort på rein faenskap. Jeg satt i sofaen og grein, jeg vet ikke hvorfor. Mine foreldre gjorde narr av meg og jeg fikk beskjed om å slutte og etterhvert kom trusselen om at de skulle sjekke om jeg hadde feber med å måle i rumpa. Det ga nå bare meg større grunn til å grine... Febermålet ble henta og jeg ble tatt med makt og lagt over et fang, jeg ble blåholdt mens buksa ble revet av og tempen ble målt. Jeg hadde selvfølgelig ingen feber, noe de helt sikkert var klar over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå