Gjest lillo Skrevet 26. juni 2009 #1 Skrevet 26. juni 2009 Vi har en veldig stor hund av vakthund-rase. Hun er snill som et lam i de fleste situasjoner men hun takler dårlig barn som løper eller skriker. Da bjeffer hun. Hun har også gjort utfall mot barn (ikke for å bite, men hoppet mot dem og bjeffet). Barn som er rolige (de har gjerne hund selv og vet hvordan de skal oppføre seg) underkaster hun seg. Hun oppfører seg da underdanig og "valpete". Hun slikker dem gjerne i ansiktene og vagger forsiktig med halen. Men hvis de gjør en brå bevegelse, skvetter hun unna. Barn under 3 år bryr hun seg ikke om i det hele tatt.. Når de er 11-12 år er de 'voksne' i hennes øyne, og hun er rolig og avbalansert når hun omgåes dem. Når hun er ute og hører barneskrik/latter etc. blir hun ekstremt stresset og mister helt fokuset. På det verste hender det at pelsen på ryggen reiser seg. Det hender også at hun kommer med noen advarende bjeff.. (selv om hun ikke kan se barn, bare høre dem) Jeg forstår ikke hvorfor hun er slik. Hun har aldri hatt en negativ opplevelse med barn.. Det er frustrerende, for det er mange barn i området. Jeg er alltid på vakt og stoler ikke på henne ett eneste sekund. Hun er ellers "myk" i gemyttet. Ikke dominant på noen måter. Noen som har noen gode råd til hvordan vi kan trene vekk dette adferdsproblemet?
Troyamin Skrevet 26. juni 2009 #2 Skrevet 26. juni 2009 Hva med å få trene litt sammen med rolig barn i den aldersgruppen hun reagerer på? Og for all del, ikke stress! Dette påvirker hunden din. Ellers er det flere som anbefaler: www.manimal.no for adferdsproblemer.
Gjest TS Skrevet 26. juni 2009 #3 Skrevet 26. juni 2009 Hva med å få trene litt sammen med rolig barn i den aldersgruppen hun reagerer på? Og for all del, ikke stress! Dette påvirker hunden din. Ellers er det flere som anbefaler: www.manimal.no for adferdsproblemer. Takk for lenke! Vi har jobbet litt med rolige barn..og det fungerer som regel veldig bra der og da. Men vi merker ikke at det har noen virkning på det virkelig store problemområdet..sukk. -Og jeg er klar over at stress fra meg kan påvirke hunden..så jeg er alltid veldig obs på det når vi er ute. Når barn kommer løpende i flokk -eller alene, mot oss, holder jeg ekstra godt i båndet og går så langt ut i siden som mulig -for sjansen for at hun slenger seg etter dem er stor.. har jeg god tid, får jeg henne i sit, står på båndet hennes og stiller meg foran henne og krever hele oppmerksomheten hennes..det fungerer vanligvis bra.. men løser egentlig ikke problemet.. Verste er de barna som omtrent overfaller oss når vi er ute.. pleier å kjefte å si at hunden min er slem og biter. Da blir de redde og går vekk og hunden min får roet seg. Så håper jeg at de aldri mer går bort til fremmede hunder på samme måten..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå