Titti72 Skrevet 26. juni 2009 #1 Skrevet 26. juni 2009 Er det noe sted på nettet hvor jeg kan lese om en voldsdom mellom 2 personer? Altså se resultatet/domme etter rettsaken? (var i Oslo et sted). Fant ingen bedre setning til å beskrive hva jeg er på jakt etter.
Titti72 Skrevet 26. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. juni 2009 Finner dommer fra lagmannsretten. Er det den vanlige domstolen? (litt grønn desverre). Og datoen som står, er det datoen dommen falt, eller dagen de var i retten? Og hva pokker heter retten i Oslo?
Inx Skrevet 26. juni 2009 #4 Skrevet 26. juni 2009 Finner dommer fra lagmannsretten. Er det den vanlige domstolen? (litt grønn desverre). Og datoen som står, er det datoen dommen falt, eller dagen de var i retten? Og hva pokker heter retten i Oslo? Oslo tingrett. Og nei lovdata legger ikke ut tingrettsdommer, de er det for mange av. Henvend deg til tingretten og spør om dommen, den er offentlig, men du må be om å få den
feuerstein Skrevet 27. juni 2009 #5 Skrevet 27. juni 2009 Vi som har tilgang til den delen av lovdata som krever innlogging finner også tingrettsdommer der.
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2009 #6 Skrevet 28. juni 2009 Vi som har tilgang til den delen av lovdata som krever innlogging finner også tingrettsdommer der. Det er kun noen tingrettsdommer som legges ut på Lovdata pluss, langt ifra alle.
feuerstein Skrevet 28. juni 2009 #7 Skrevet 28. juni 2009 Det er kun noen tingrettsdommer som legges ut på Lovdata pluss, langt ifra alle. Ok, aner du noe om hvilke kriterier som ligger til grunn for utvelgelsen?
cypress Skrevet 28. juni 2009 #8 Skrevet 28. juni 2009 Finner dommer fra lagmannsretten. Er det den vanlige domstolen? (litt grønn desverre). Og datoen som står, er det datoen dommen falt, eller dagen de var i retten? Og hva pokker heter retten i Oslo? Datoen som står på er datoen dommen ble skrevet, ikke datoen for rettsaken. Lagmannsretten er også en "vanlig" domstol, men på ett høyere nivå enn tingretten. Tingretten er altså første instans, og dersom dommen derfra ankes, tas saken opp til ny behandling i lagmannsretten. (Og deretter Høyesterett, dersom det er aktuelt.) Hvis du vet navnet på tiltalte, og datoen for dommen (evt også behandlingen/rettsaken) så kan administrasjonen hos domstolen hjelpe deg med en utskrift.
kristian82 Skrevet 28. juni 2009 #9 Skrevet 28. juni 2009 Er det noe sted på nettet hvor jeg kan lese om en voldsdom mellom 2 personer? Altså se resultatet/domme etter rettsaken? (var i Oslo et sted). Fant ingen bedre setning til å beskrive hva jeg er på jakt etter. En del ligger på lovdata, men for å få full tilgang må du abonere. Tingrettsdommer ligger også sjeldent på lovdata - enda sjeldnere i fulltekst - men finner du navnet på domstolen f.eks. oslo tingrett, så kan du be om å få en kopi av dommen (du må vite hva den gjelder da, f.eks legemsfornærmelse og datoen for rettssaken) , de pleier å være hjelpsomme med sånt.
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2009 #10 Skrevet 28. juni 2009 Ok, aner du noe om hvilke kriterier som ligger til grunn for utvelgelsen? Det er tingretten selv som står for utvelgelsen. De sender inn de dommene de synes er interessante eller spesielle nok.
Titti72 Skrevet 29. juni 2009 Forfatter #11 Skrevet 29. juni 2009 Tusen takk alle sammen. Hva skulle jeg gjort uten KG?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå