Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 26. juni 2009 #1 Skrevet 26. juni 2009 Jeg må ha et lån for å komme meg ut i boligmarkedet. Er voksen og med et barn. mottar barnebidrag og trygd. Har en inntekt på 350. Stabil og god økonomi. satt opp eget budsjett og vet jeg vil klare å betjene lånet. har stor god egenkapital, men neida...Banken nekter. Så nå blir jeg kastet ut på leiemarkedet og må kaste pengene ut av vindu!! helt bak mål! De skylder på barnet mitt, sier at henne ødlegger for meg og er en stor utgift! Hva slags land er det vi lever i?
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2009 #3 Skrevet 26. juni 2009 Jeg må ha et lån for å komme meg ut i boligmarkedet. Er voksen og med et barn. mottar barnebidrag og trygd. Har en inntekt på 350. Stabil og god økonomi. satt opp eget budsjett og vet jeg vil klare å betjene lånet. har stor god egenkapital, men neida...Banken nekter. Så nå blir jeg kastet ut på leiemarkedet og må kaste pengene ut av vindu!! helt bak mål! De skylder på barnet mitt, sier at henne ødlegger for meg og er en stor utgift! Hva slags land er det vi lever i? Jeg har opplevd noe av det samme. Har ikke barn, men vi stoppes likevel pga studielån. Det at vi i dag betaler like mye i husleie for å leie som vi ville gjort for å eie ei lita leilighet, og klarer oss fint på det, det betyr ingenting.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2009 #4 Skrevet 26. juni 2009 Jeg må ha et lån for å komme meg ut i boligmarkedet. Er voksen og med et barn. mottar barnebidrag og trygd. Har en inntekt på 350. Stabil og god økonomi. satt opp eget budsjett og vet jeg vil klare å betjene lånet. har stor god egenkapital, men neida...Banken nekter. Så nå blir jeg kastet ut på leiemarkedet og må kaste pengene ut av vindu!! helt bak mål! De skylder på barnet mitt, sier at henne ødlegger for meg og er en stor utgift! Hva slags land er det vi lever i? 350 i trygd? eller 350 og trygd? Spørs hvor mye lån du tenger, du skal betjene det i mange år. trygd og barnetrygd er ikke stabilt,vet du. du skal tåle rente opp mot 10-12 og du skal betjene det alene. pluss andre utgifter. Vær glad banken er streng, syk som du kaller det. valget er ditt, du ka kontakte en annen bank
RedFox81 Skrevet 26. juni 2009 #5 Skrevet 26. juni 2009 1) du får vel lån, bare ikke så stort som du vil. 2) du får vel lån, bare ikke 100% (90? 80?) av leilighets pris Jada jada, banken, finanskrisen og barnet tar skylden, men 1) spar og og få enda større egenkapital, 2)se etter billigere leilighet/hus, mindre areal og litt utafor sentrum kanskje, som første bolig, og jobb deg oppover derifra. Virkelig da, det er jo ingen "magi" med å få lån/komme i boligmarked, alle må gjennom akkurat det samme...
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2009 #7 Skrevet 26. juni 2009 Hva slags land er det vi lever i? Vi lever i et land som er det beste landet å ha barn i. Vi lever i et land hvor man tar store studiolån for å ta god utdanning. Vi lever i et land hvor mange tror at man er rikere enn det man egentlig er, hvor en person på 20år som bor på hybel har råd til å ta et stort lån for å kjøpe en stor HD flatskjerm på veggen pluss den nye playstation osv mens man går på sosialen eller får penger hos nav, mens dama er gravid hjemme hos foreldrene i danmark og venter på at skattepengene skal komme slik at de får kjøpt barnevogn og egen søppeldunk til bleieskiftene på badet. I tillegg må man ha en ny pc for å spille sims 3.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2009 #8 Skrevet 26. juni 2009 Jeg har 350 000 i inntekt og studielån på 300 000, og jeg fikk lån på 1,5 med 200 000 i egenkapital. Har ikke barn. Det er ikke problem å få lån, men det kommer ann på hvor mye lån du vil ha. Og ja, bankene er strenge, men det er faktisk bra. At du klarer å betjene låne med langt høyere rente enn i dag er viktig, se hva som skjedde da rentene steg i fjor. Det koster penger å ha barn, og er du aleneforelder vil du automatisk få dårligere økonomi enn de som er to om omsorgen eller alene. Mitt råd: lån mindre, kjøp mindre og selg og kjøp større om noen år.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2009 #9 Skrevet 27. juni 2009 Vi lever i et land som er det beste landet å ha barn i. Vi lever i et land hvor man tar store studiolån for å ta god utdanning. Nettopp. Og får samme lønn som søppeltømmeren. Der HAN kan få lån til millioner og legge seg opp egenkaptital....
Gjest Gjest_Sofia_* Skrevet 27. juni 2009 #10 Skrevet 27. juni 2009 Nettopp. Og får samme lønn som søppeltømmeren. Der HAN kan få lån til millioner og legge seg opp egenkaptital.... Som man reder ligger man. Alle vet at en lang utdannelse ikke er ensbetydende med god lønn. Jeg skulle gjerne studert kunsthistorie for eksempel, men synes ikke lønnen og jobbusikkerhet forsvarer høyt studielån. Det er fullt lovlig å bruke hodet når man velger utdanning, og ihvertfall ikke komme å klage i ettertid.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2009 #11 Skrevet 27. juni 2009 Som man reder ligger man. Alle vet at en lang utdannelse ikke er ensbetydende med god lønn. Jeg skulle gjerne studert kunsthistorie for eksempel, men synes ikke lønnen og jobbusikkerhet forsvarer høyt studielån. Det er fullt lovlig å bruke hodet når man velger utdanning, og ihvertfall ikke komme å klage i ettertid. Selvsagt. Jeg sørger ihvertfall for at du og andre får dine rettigheter oppfylt, er ikke det deilig for deg? Tenk om det hadde vært den "sterkes rett" alltid.... Det er ganske spesielt når man blir betegnet "vanskeligstilt" med høyere profesjonsudanning, fast jobb og god lønn.
Gjest Gjest_Sofia_* Skrevet 27. juni 2009 #12 Skrevet 27. juni 2009 Selvsagt. Jeg sørger ihvertfall for at du og andre får dine rettigheter oppfylt, er ikke det deilig for deg? Tenk om det hadde vært den "sterkes rett" alltid.... Det er ganske spesielt når man blir betegnet "vanskeligstilt" med høyere profesjonsudanning, fast jobb og god lønn. Vet ikke hva du snakker om. Jeg har jobbet fullt fra jeg gikk ut av vidererående, og startet på boligmarkedet som 22-åring med min første selveierleilighet. Idag sitter jeg med en stor enebolig - ene og alene fordi jeg har gjort lure valgt oppigjennom årene - og til tross for at jeg var alenemor fra jeg var 22 til jeg var 27. Hadde jeg gjort som jeg selv ønsket mest av alt så hadde jeg valgt årelange studier i kunsthistorie - og tviler sterkt på at jeg hadde vært der jeg er idag. Har tatt kurs i kunsthistorie som voksen og har det nå som hobby. Synes det er flott at folk velger yrke etter hjerte fremfor lommebok - men da må de ikke komme å klage i ettertid og si at søppeltømmeren og taxisjåføren har råd til stor enebolig når de selv må på leiemarkedet.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2009 #13 Skrevet 27. juni 2009 Vet ikke hva du snakker om. Jeg har jobbet fullt fra jeg gikk ut av vidererående, og startet på boligmarkedet som 22-åring med min første selveierleilighet. Idag sitter jeg med en stor enebolig - ene og alene fordi jeg har gjort lure valgt oppigjennom årene - og til tross for at jeg var alenemor fra jeg var 22 til jeg var 27. Hadde jeg gjort som jeg selv ønsket mest av alt så hadde jeg valgt årelange studier i kunsthistorie - og tviler sterkt på at jeg hadde vært der jeg er idag. Har tatt kurs i kunsthistorie som voksen og har det nå som hobby. Synes det er flott at folk velger yrke etter hjerte fremfor lommebok - men da må de ikke komme å klage i ettertid og si at søppeltømmeren og taxisjåføren har råd til stor enebolig når de selv må på leiemarkedet. Hvorfor skal man bli nektet boliglån fordi man har tatt studielån for å hjelpe slike som deg og sørge for at du får dine rettigheter oppfylt?? Det handler jo om hvordan man tolker regelverket mht boliglån. Man skulle tro man bare drev med fanteri og hadde dårlig økonomisk sans om man hadde lang utdanning. Man har antakelig bedre fremtidsutsikter lønnsmessig enn søppeltømmeren. Og kunsthistorie...det er vel ingen som mener at det lønner seg. Ikke gjør de nytte for seg heller. Jeg snakker om jurister, leger m.m. Folk som sørger og sikrer for et velfungerende samfunn. Heldigvis ble jeg betegnet "vanskeligstilt" og fikk boliglån til 1,4 mill med bare krav om 50.000 i egenkap og med høyt studielån gjennom Husbanken. Og selv kunne jeg gjerne leid bolig også lenger. Så krise var det ikke for meg. Men jeg reagerer på den måten man blir behandlet og sett på - som langtidsutdannet.
Gjest Gjest_Sofia_* Skrevet 27. juni 2009 #14 Skrevet 27. juni 2009 Hvorfor skal man bli nektet boliglån fordi man har tatt studielån for å hjelpe slike som deg og sørge for at du får dine rettigheter oppfylt?? Det handler jo om hvordan man tolker regelverket mht boliglån. Man skulle tro man bare drev med fanteri og hadde dårlig økonomisk sans om man hadde lang utdanning. Man har antakelig bedre fremtidsutsikter lønnsmessig enn søppeltømmeren. Og kunsthistorie...det er vel ingen som mener at det lønner seg. Ikke gjør de nytte for seg heller. Jeg snakker om jurister, leger m.m. Folk som sørger og sikrer for et velfungerende samfunn. Heldigvis ble jeg betegnet "vanskeligstilt" og fikk boliglån til 1,4 mill med bare krav om 50.000 i egenkap og med høyt studielån gjennom Husbanken. Og selv kunne jeg gjerne leid bolig også lenger. Så krise var det ikke for meg. Men jeg reagerer på den måten man blir behandlet og sett på - som langtidsutdannet. Jeg tror ikke jurister og leger med orden i økonomien blir nektet huslån, det har jeg aldri hørt om. Men selvsagt skal studielånet regnes med når man skal regne ut hvor mye lån man kan tåle og sitte med. Det gjelder enten man er søppelkjører eller lege.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2009 #15 Skrevet 27. juni 2009 Jeg tror ikke jurister og leger med orden i økonomien blir nektet huslån, det har jeg aldri hørt om. Men selvsagt skal studielånet regnes med når man skal regne ut hvor mye lån man kan tåle og sitte med. Det gjelder enten man er søppelkjører eller lege. Haha, Så du tror ikke det. Det kan dut enke på neste en gang en lege stiller opp for deg.
Gjest Gjest_Sofia_* Skrevet 27. juni 2009 #16 Skrevet 27. juni 2009 Haha, Så du tror ikke det. Det kan dut enke på neste en gang en lege stiller opp for deg. Mener du virkelig at man skal få lån man ikke kvalifiserer for bare fordi man er lege? Eller mener du at staten skal slette studiegjelden til nyutdanna leger?
Gjest fjerga Skrevet 27. juni 2009 #17 Skrevet 27. juni 2009 alle banker i dag(nå som det er finanskrise) setter krav til stor andel av egenkapital, og det kan man søke som startlån i kommunen din dersom de gir dette. www.husbanken.no dette ble en litt tåpelig debatt, for det sier seg selv at ikke alle med høy utdannelse har studert ubrukelige fag. selv er jeg statsviter(som kanskje noen vil tro er ubrukelig), og de fleste av oss jobber på et høyere plan i kommune/stat/næringsliv. (dere vet, de som sørger for alle kommunale/statlige tilbud vi alle nyter godt av hver eneste dag fungerer - samt næringslivet som sørger for at vi får noen inntekter i dette landet....) jeg blir ganske sjokkert over denne "eneboligeieren" som sidestiller sine kunstinteresser på fritiden med utdanningsvalgene til 99% av oss med høyere utdannelse. og dersom ingen hadde giddet å utdanne seg som kunsthistorikere/kunstnere så hadde vi heller ikke hatt noen museer, kulturarv eller kurs å tilby dere som ønsker å drive med dette på fritiden.
Gjest Gjest_Sofia_* Skrevet 28. juni 2009 #18 Skrevet 28. juni 2009 alle banker i dag(nå som det er finanskrise) setter krav til stor andel av egenkapital, og det kan man søke som startlån i kommunen din dersom de gir dette. www.husbanken.no dette ble en litt tåpelig debatt, for det sier seg selv at ikke alle med høy utdannelse har studert ubrukelige fag. selv er jeg statsviter(som kanskje noen vil tro er ubrukelig), og de fleste av oss jobber på et høyere plan i kommune/stat/næringsliv. (dere vet, de som sørger for alle kommunale/statlige tilbud vi alle nyter godt av hver eneste dag fungerer - samt næringslivet som sørger for at vi får noen inntekter i dette landet....) jeg blir ganske sjokkert over denne "eneboligeieren" som sidestiller sine kunstinteresser på fritiden med utdanningsvalgene til 99% av oss med høyere utdannelse. og dersom ingen hadde giddet å utdanne seg som kunsthistorikere/kunstnere så hadde vi heller ikke hatt noen museer, kulturarv eller kurs å tilby dere som ønsker å drive med dette på fritiden. Selvsagt er der mennesker som utdanner seg innen kunst og kunsthistorie - takk og pris. Men det er folk som har råd til å gjøre det og som prioriterer på den måten. Jeg ble gravid som forholdsvis ung og visste at dette måtte jeg gjennomgå alene. For meg var det viktig å kunne forsørge meg og barnet mitt selv - så jeg valgte å jobbe istedet for å ta lang utdannelse. Idag har dette ført til at jeg har jobbet meg oppover i arbeidslivet og det samme i boligmarkedet. Man kan ikke starte lange utdannelser med store studielån og klage etterpå at bankene stiller for store krav til deg som låntaker. Vi lever i en krisetid og selvsagt må bankene være mer restriktive med sine utlån. Enten man velger å bli lege, advokat, kunsthistoriker eller bosstømmer så må man vite hva det medfører av både fordeler og ulemper. Og fordi om man velger lang legeutdannelser og stort studielån så betyr ikke det at man kan lånet til stor enebolig så snart man er ferdig utdannet.
Gjest pst Skrevet 2. juli 2009 #19 Skrevet 2. juli 2009 Jeg har opplevd det samme som TS. Jeg satt med en nesten nedbetalt leilighet og ville kjøpe nytt. Jeg fikk ikke lån til det jeg ønsket selv om boutgiftene ville ha blitt det samme som tidligere år. Jeg var i kontakt med 3 banker. Jeg endte opp med å kjøpe en mindre bolig med et soverom for lite. Jeg hadde over 60% i egenkapital. Jeg hadde med budsjett og viste banken hvordan utgiftene fordelte seg. Det ble bemerket at noen poster som f.eks. mat og klær var lavere enn Sifo sine satser. Jeg sa bare da at som alenemor i mange år så hadde jeg aldri levd etter Sifo sine satser. Jeg sa at det var en prioritering å bo framfor ferie og dyre fornøyelser. I tillegg så hadde jeg tatt høyde for en renteøkning på 4%. Den gangen lå renta på rundt 8%. Dersom det i en periode ble vanskelig økonomisk så hadde jeg flere alternativer på hvordan øke inntekten, f.eks. med ekstrajobb de helgene barna var hos faren. Altså så viste jeg at jeg hadde fullstendig kontroll på økonomien samt at jeg hadde tatt høyde for en renteøkning og i tillegg tenkt ut alternativer dersom inntekten i en periode ikke holdt. Rådgiver i banken trodde på meg, men måtte få klarering fra banksjefen. Jeg fikk lån og da med skriftlig advarsel om at de frarådet lånet. Alternativet er å søke lån hos Husbanken. Tror jeg ville ha forsøkt det først. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2009 #20 Skrevet 2. juli 2009 Synes det er flott at folk velger yrke etter hjerte fremfor lommebok - men da må de ikke komme å klage i ettertid og si at søppeltømmeren og taxisjåføren har råd til stor enebolig når de selv må på leiemarkedet. Så nå er det ikke stuerent med lønnskamp lenger? Skal man ikke ha lov til å protestere mot den åpenbare skjevheten som gjør at utdanning ikke lønner seg her i landet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå