Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er slutt mellom meg og samboer, og jeg skal nå flytte ut. Han skal fortsette å bo i huset.

Vi har bestemt oss for å ikke ta en ny verdivurdering på huset, da vi regner med at prisen er noenlunde det samme, men at han bare tar over lånet og betaler meg halvparten av det vi har betalt ned på lånet.

Hvordan gjør vi det nå da med banken osv? Må vel sette lånet over på han, er dette uproblematisk (Han burde tjene greit nok til å betjene lånet alene)? Og kommer det noen ekstra kostnader når vi skal sette kun han som eier på huset (Det er borettslag, så er ikke dokumentavgift)?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_katta85_*
Skrevet

Kan jeg bare få si!! Viktig viktig! Dere vet ikke om prisen er den samme. Eks samboern min lurte meg med det samme "Prisen er det samme, jeg tar over halve lånet ditt jeg". Han solgte tre måneder etter på. 400 000 i overskudd.

Ellers kommer det ikke noen ekstra kostnader. Dra til banken å få han til å skrive under papirer som gjør at han tar over lånet.

Men jeg kan ikke understreke nok, jeg har blitt lurt så til inn de grader! Ta takst!

Skrevet

Det er uproblematisk å gjøre det rent pratisk. Kan være det er noe avgift på gjeldsbrev og tinglysning av eierskap osv. Men det er ikke snakk om store summer.

Men enig med gjest over her: FÅ BOLIGEN TAKSTERT!!!!!!!!! Du vil ikke frivillig gi fra deg tusenvis av kroner, vil du?

Skrevet

Takk for svar, får se hva det blir til, men jeg vet at boligen er ca samme pris (+- 50 000, det er ikke snakk om så dyre hus) i og med at det ofte er helt like hus til salgs (i samme borettslag), og de går til ca samme pris som vi kjøpte for (to år siden), og er av samme standard.

Også går det vel også litt på samvittigheten min også, at jeg vil at han evt. skal få litt mer igjen for det i og med at han har bidratt mye mer enn meg siden han har tjent ca dobbelt så mye (jeg har vært student med deltidsjobb).

Gjest Flode
Skrevet

Hvis du gjør det pga samvittighet er det jo greit, men husk at de 25000 du får med deg ekstra dersom taksten på huset har steget med 50000 kan være gode å ha når du må kjøpe endel ting du kommer til å trenge nå (eks nye hvitevarer, tv, sofa, o.l.), depositum ved leie av bolig, egenkapital ved kjøp av bolig eller som en "bufferkonto" som kan være vanskelig å få lagt deg opp nå som du ikke har noen å dele utgifter med. At han har betalt mer på boligen var han vel klar over når dere kjøpte, så sånn egentlig burde dere lagd samboerkontrakt som sikret han ved et evt brudd... Men men, det er for sent nå, så hvis magefølelsen din sier at det er mest riktig å ikke ta takst, så lar du han slippe med det... :) Kanskje har boligen sunket i verdi også, så da er det uansett mest lønnsomt for deg å ikke ta takst...

Gjest Gjest
Skrevet
Det er slutt mellom meg og samboer, og jeg skal nå flytte ut. Han skal fortsette å bo i huset.

Vi har bestemt oss for å ikke ta en ny verdivurdering på huset, da vi regner med at prisen er noenlunde det samme, men at han bare tar over lånet og betaler meg halvparten av det vi har betalt ned på lånet.

Hvordan gjør vi det nå da med banken osv? Må vel sette lånet over på han, er dette uproblematisk (Han burde tjene greit nok til å betjene lånet alene)? Og kommer det noen ekstra kostnader når vi skal sette kun han som eier på huset (Det er borettslag, så er ikke dokumentavgift)?

snakk med en megler først. her kan du gå glipp av mange kroner.

Gjest Gjest_Fredrik_*
Skrevet

Hei ser dere ikke at de har gjort en avtale?

jada vi vet dere er kyniske og vil grabbe til dere alt dere kan. men i all grådigheten har deres tenkt på hva som skjer om megler/takstmann sier at boligen er verdt 50-100k mindre ikke utenkelig det. og i tillegg kommer kostnader på salg fra 50-100k som han jo kan kreve at hun er med på hun kan da risikere og måtte ut med 100-200k i verstefall...

eller skal hun bare ta takst en dag han er på jobb og kun si noe dersom taksten er over den verdien de har AVTALT?

om HUN hadde vært på andre siden av bordet hadde der ropt om at hun måtte få takst da også og seff krevd at han betalte 50% av evt salgs kostnad for å komme seg ut.

og en takst trenger ikke være mer riktig enn det de selv blir enige om det er markedet som til slutt avgjør prisen og den får de jo ikke vite før de evt selger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...