Gå til innhold

Katten min ble plutselig redd for alt


Gjest pusepia

Anbefalte innlegg

Gjest pusepia

Jeg har en kastrert mons på 4 år, som er en enorm kosegris, men litt sky for fremmede. I går kveld hadde han vært ute en tur som vanlig, men kom inn uten halsbånd, og var plutselig livredd for alt. ALT i leiligheten er plutselig skummelt, han vokter hvert skritt og skvetter for ingenting. Han går saaakte og vaktsomt forbi spesielt kjøkkenet, som om det sto en diger ulv der, eller noe. Han går sakte forbi, og lukter og kikker på ting som alltid har vært der.

Det er som om han plutselig er blitt redd for noe, og ser enhver gjenstand som en trussel.

Har noen teorier om hva som har skjedd? Burde jeg ta ham med til dyrlegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kanskje noen har vært slemme med stakkars mons ....

håper han har det bedre i morgen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok være noen som har skremt han.

Vent og se, det går nok sakte men sikkert over.

Har opplevd dette med pus her i huset også.

Bare være ekstra snill med han nå, mye kos, veldig viktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han ha vert utsatt for en ulykke og er skadet?

Vet at katter som har smerter viser tydelig tegn til frykt.

Og katter som for eks blir syke og får smerter har en sterk tendens til å gjemme seg fordi de tror at smerten de føler der og da blir påført dem utenfra..

Om katten ikke kommer over "sjokket" for det den har opplevd,

og viser denne redselen i over et døgn,

ville jeg ikke nølt med å ta ham med til dyrlege og fått den undersøkt

for å utelukke indre skader (røntgen).

Jeg hadde tilsvarende opplevelse med min katt.

Kom hjem skitten, uten halsbånd og livredd.

Tok henne til dyrlegen,

Hun hadde ved røntgen et brudd + at hjertet var mindre enn vanlig, som er vanlig ved sjokk - da indre spenninger gjør at det trekker seg sammen i str.

Håper det går bra med pus *klappe på*

Inga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Etter et skikkelig tordenvær var min katt livredd for alt i huset i timesvis etterpå. Han forandret totalt oppførsel. Snek seg rundt, observerte og var livredd skygger og gjenstander. Vi ga masse kos og godbiter, dakar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Alle forslagene her er verdt å tenke over :) Vår katt er noen ganger ekstra på vakt når han kommer inn, men jeg tror det er fordi det er endel ville dyr her vi bor, både rev, bever og grevling (hos oss er det svært liten sjanse for at mennesker skal ha skremt ham, det er heller ikke trafikk og sånt). Så han blir antagelig gira opp og må være kjapp i reaksjonene ute. Dersom han akkurat har møtt på noe eller noen som har skremt ham, blir det nok ekstra tydelig.

Hvis han ikke roer seg ned i løpet av ganske kort tid ville jeg nok sett etter skader og evt tatt ham med til dyrlege for en sjekk. Kan kanskje være lurt å se på øynene hans også, hvis han har skadet dem, de er betente e.l, kan det hende han er urolig pga dårligere syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...