Gå til innhold

Vaksinasjon av hundevalp ?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei.

Jeg har egentlig bestemt meg for å kjøpe en valp, men verken valpen eller moren er vaksinert, så ble litt usikker. Har dette noe å si? Dersom jeg vaksinerer valpen når jeg får den, vil det være noe risiko for at den blir syk/smittet?

Noen dyreklinikker i Bærum som anbefales?

Håper noen har noen gode råd:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke kjøpt valp av noen som ikke har sørget for forskriftsmessig vaksinering og behandling av innvollsorm før levering. Dette er to så enkle og banale ting at hvis oppdretter ikke klarer å få til det så stiller jeg meg tvilende til om sosialiseringen har vært god nok, noe som er en mye mer krevende jobb.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg hadde ikke kjøpt valp av noen som ikke har sørget for forskriftsmessig vaksinering og behandling av innvollsorm før levering. Dette er to så enkle og banale ting at hvis oppdretter ikke klarer å få til det så stiller jeg meg tvilende til om sosialiseringen har vært god nok, noe som er en mye mer krevende jobb.

Valpene har fått ormkur ihvertfall..

Skrevet

Har hvalpen i det hele tatt vært hos veterinær og fått helseattest? Har oppdretter noen god grunn til ikke å ha vaksinert moren? Er foreldrene friske og sjekket for vanlige arvelige sykdommer?

Gjest Gjest
Skrevet
Har hvalpen i det hele tatt vært hos veterinær og fått helseattest? Har oppdretter noen god grunn til ikke å ha vaksinert moren? Er foreldrene friske og sjekket for vanlige arvelige sykdommer?

Skal høre med henne. Moren til valpene er 7 år og har vissnok aldri vært syk.

Skrevet

Visst nok?

Det er ikke bra nok.

Når du skal kjøpe en valp, så vil du jo ha en hund du kan ha glede i mange år.

Skrevet

Hva slags hund skal du ha da? :)

Gjest Gjest
Skrevet
Visst nok?

Det er ikke bra nok.

Når du skal kjøpe en valp, så vil du jo ha en hund du kan ha glede i mange år.

Jeg skrev vissnok for jeg kan ikke være hunde prosent sikker. Men hun hevder at hundene aldri har vært syke.

Valpen er en blandingshund mellom border collie, buehund, golder og labrador.

Skrevet

Oi, håper du har mye erfaring med hund for det der kan bli en meget krevende hund.

Skrevet

Dette lukter useriøst lang veg, spør du meg... jeg har lang erfaring med hund, og denne blandingen er ikke enkel...

Skrevet (endret)
Jeg skrev vissnok for jeg kan ikke være hunde prosent sikker. Men hun hevder at hundene aldri har vært syke.

Dette lukter useriøst lang veg, spør du meg... jeg har lang erfaring med hund, og denne blandingen er ikke enkel...

Useriøst? Det kan jo være et uhell?

Jeg har selv en blanding av Golden retriver, Dobberman og Schäfer. Skal love deg at det har vært mye jobb. Jenta mi er nå seks år og en fantastisk hund. Moren er ren golden og faren hoppet over gjerdet på ca 1,5 meter for å bedekke henne. Han bedekket vel tre-fire andre tisper i området samtidig... Golden tispen var ikke synlig drektig før siste to-tre ukene ellers ville eierne ha tatt abort. Skriver dette fordi UHELL KAN SKJE!

Håper ts setter seg inn i de forskjelliger rasene. For bl.hunder er IKKE mindre utsatt for sykdommer. Dette fordi færre bl.hund eiere sjeldent hd-røntger og øyelyser hundene sine. (min har svak hd, grå stær og tarmsystemet etter schäferen)

Lykke til med valp! Kontakt nærmeste hundeklubb og meld deg på valpekurs etter sommeren. Jobber du med hunden og bruker de arvelige egenskapene den har, vil du kunne få en fantastisk hund!

Endret av Troyamin
Gjest Gjest
Skrevet
Useriøst? Det kan jo være et uhell?

Jeg har selv en blanding av Golden retriver, Dobberman og Schäfer. Skal love deg at det har vært mye jobb. Jenta mi er nå seks år og en fantastisk hund. Moren er ren golden og faren hoppet over gjerdet på ca 1,5 meter for å bedekke henne. Han bedekket vel tre-fire andre tisper i området samtidig... Golden tispen var ikke synlig drektig før siste to-tre ukene ellers ville eierne ha tatt abort. Skriver dette fordi UHELL KAN SKJE!

Håper ts setter seg inn i de forskjelliger rasene. For bl.hunder er IKKE mindre utsatt for sykdommer. Dette fordi færre bl.hund eiere sjeldent hd-røntger og øyelyser hundene sine. (min har svak hd, grå stær og tarmsystemet etter schäferen)

Lykke til med valp! Kontakt nærmeste hundeklubb og meld deg på valpekurs etter sommeren. Jobber du med hunden og bruker de arvelige egenskapene den har, vil du kunne få en fantastisk hund!

Var ikke et uhell fra oppdretterens side, de har hatt samme kull før, og beholdt en av valpene. De er kjempe fornøyde med blandingen. Og ja,jeg skal melde meg på valpekurs og grunnkurs :)

Skrevet
Var ikke et uhell fra oppdretterens side, de har hatt samme kull før, og beholdt en av valpene. De er kjempe fornøyde med blandingen. Og ja,jeg skal melde meg på valpekurs og grunnkurs :)

Men dette kullet kan veldig fort bli helt annerledes enn det første. Det er det som er med blandinger, du vet ikke hva som slår ut før den blir eldre. Hva gjør du hvis du får en hund som gjeter alt og alle (inkl biler, skygger og unger), gneldrer som en buhund, og blir en hormonfrosk av dimensjoner? Klarer du å håndtere det?

Beklager, men dette er noe av det mest useriøse jeg har hørt om, å bevisst avle fram en slik blanding - og i tillegg ikke sørge for vaksiner osv.

Skrevet

Fy! Planlagt blandingsavl er forferdelig! Vær så snill ts og styr laaaaangt unna!

Skrevet

Det jeg nente med useriøst var først og fremst at hundene ikke var vaksinerte. For som sagt, uhell kan skje. Nå kommer det jo fram at dette var planlagt, så da blir det jo enda værre..

Skrevet

*rister på hodet* -- *sukker tungt*

Det er takket være slike "valpekjøpere" at blandings-oppdrettere som dette fortsetter.

Skrevet

Hadde ikke tatt det for god fisk at moren aldri har vært eller ikke er syk altså.

Så lenge denne "oppdretteren" ikke engang har vaksinert så er det temmelig tvilsomt at vedkommende har undersøkt tispa (eller hannhunden) si FØR det er blitt satt kull på henne, noe man egentlig skal gjøre. Så med tanke på hvilke raser det er blanding av tror jeg ikke jeg hadde turt å hatt en slik hund (sykdomsmessig).

For ikke å snakke om sosialisering som noen nevnte. Kan jeg spørre hvor mye de skal ha for den?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...