NoAngel Skrevet 25. juni 2009 #1 Skrevet 25. juni 2009 han nekter å lære å legge seg!!!! han vil rett og slett ikke. jeg vet han kan. men jhan bare SKAL ikke!!!! han lærte å sitte og gå pent på første forsøk, men legge seg ?? ikke tale om!! uanett hva jeg frister med som belønning, så vil han ikke legge seg ned når jeg sier han skal.. noen gode tips til å få frem godviljen en viljesterk gutt på 8 mnd?
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2009 #2 Skrevet 26. juni 2009 Hvordan utfører du komandoen legg deg/dekk? Hos oss lærte vi bikkja dekk ved å gå mot henne med godbit over hodet hennes (på samme måten som man lærer inn sitt) slik at hun satt seg helt automatisk. Når hun satt, senket vi hånden med godbit helt ned til gulvet. (knyttet neve) mellom beina hennes. Bikkja bøyde hodet i begynnelsen og snuste veldig men la seg ikke.. Mens hunden snuser kan du godt håpne hånden litt slik at hunden tror den snart får tak i godbiten. Det er godt mulig den vil begynne å slikke også. Når den så endelig legger seg ned, sier du dekk/ligg med tydelig stemme og gir godbiten umiddelbart. Så er det bare å gjenta hele forløpet. Etterhvert trenger du ikke senke hånden helt til gulvet, men kanskje bare til ankelen, så kneet og så er det bare å dunke en knyttet neve mot låret ditt når du vil ha han i dekk.. Husk å stå veldig nærme + gi godbiten på gulvet mellom labbene når den begynner å forstå poenget, ikke direkte inn i munnen. Tren øvelsen på "trygt" underlag! Bikkja vår dekket kun på teppe helt i begynnelsen.. Vær tålmodig! Ikke bruk tvang. Og bruk favoritt godbiten dens. Etterhvert, når den dekker raskt nok, kan du la den ligge en stund før den får godbit mellom labbene.
NoAngel Skrevet 26. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. juni 2009 har prøvd dette. men han vil ikke. så fort han skjønner at han må legge seg, stritter han imot alt han kan!
Sort Pastill Skrevet 27. juni 2009 #4 Skrevet 27. juni 2009 Her ville jeg prøvd shaping! Hver gang du ser han legger seg naturlig, si BRA (eller et annet ord), og gi han en god godbit. Etterhvert vil han legge seg mens han ser på deg for å få den godbiten (og fremdeles bruker du ingen kommandoer). Fortsett å belønne, helt til han ofte legger seg ned, da legger du på kommando samtidig som du ser at han skal til å legge seg, gir godbit når han er helt nede. En rottweiler på åtte mnd er ofte i en alder hvor han ikke vil gjøre ting uten å få igjen for det ... Da gjelder det å snu fokuset, fra at du vil at han skal legge seg, til at han vil legge seg når du sier dek, for da får han en god godbit! Lønner seg å bruke ordentlig fristende belønninger i starten- karbonade, kylling, pannekake osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå