Gå til innhold

Setter dere en sum inn på en sparekonto hver mnd?

Anbefalte innlegg

Gjest jente87
Skrevet

...og er det en kontor du kan bruk av? Eller er det for å spare opp en stor sikkerhetskonto, itilfelle noe skulle skje?

Når er de greit å ta ut fra kontoen? Når du finner ne du har lyst å kjøpe, eller kun ved kriser?

Jeg skal begynne å sette av 1500 i mnd. på en konto jeg ikke kan se i nettbanken, og det blir dermed lettere å gleme at jeg har den. Skal prøve å ikke røre den, slik at jeg alltid har penger i bakhånd :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har flere kontoer, en brukskonto(bruke hele tiden), en reisekonto(kun røre 1-2 ganger i året, en leilighetskonto(hvis f.eks vaskemaskinen skulle ryke) en "sparekonto" (som jeg setter nesten all lønna mi inn på, og tar litt og litt i måneden etter som jeg trenger, men prøver å ta minst mulig;) så som sparekonto funker den gangske dårlig egentlig hehe)

Men synes det høres veldig lurt ut at du har en ekstra konto som du ikke ser. Det er også bra den dagen du skal søke lån, så kommer banken til å se at du har en buffer, og at du kan dette med å spare, som gjør at de igjen kommer til å ha lettere for å låne deg penger.

Skrevet

1500 kr (eller 1667 kr hvis jeg fikk oppdatert den?) til BSU hver måned.

Manuell overføring i begynnelsen av måneden til aksjekontoen hos NetFonds, prøver å spare 4000 kr i måneden der. Men jeg ser det an måned for måned, hvor mye jeg har igjen fra forrige måned osv, hvor mye jeg skal unne meg til unødvenige ting osv.

Likevel har jeg få ti-tusener :(

Skrevet

Nei, men jeg overfører 20.000 fra høyrentekonto til BSU-konto i starten av året, og så forsøker jeg å betale tilbake det jeg "skylder" høyrentekontoen min iløpet av året. Med litt varierende hell, men som regel går det ganske bra. Høyrentekontoen får jeg kun 10 gebyrfrie uttak fra hvert år, så jeg tar ikke ut derfra til hva som helst. Eksempelvis kan jeg ta litt fra høyrentekonto til ferie, og jeg brukte høyrentekontoen til å betale depositumet på leiligheten. Jeg kunne også brukt den hvis noe dyrt og nødvendig gikk i stykker. Men jeg ville ikke brukt den til å kjøpe ny mobiltelefon, mP3-spiller eller lignende. Det sparer jeg til på brukskontoen istedet.

Skrevet

Jeg har spart på sparekonto i noen år slik at jeg har fått en buffer. Disse pengene skal kun brukes i nødstilfelle, f.eks hvis jeg mister jobben eller vaskemaskina ryker etc.

Nå betaler jeg 2000 kroner ekstra på lånet i måneden. Men dette er kun fordi jeg har brukt opp BSUen, hvis ikke hadde jeg vel spart der.

Skrevet

Jeg og sambo sparer ca 10 000 tilsammen hver mnd, i tillegg til å betale ned på lån. Sparepengene er fordelt på BSU, pensjonssparing, diverse fond og kortsiktig sparing i tilfelle noe i huset ryker osv. Har egne kontoer til BSU og pensjon, og en høyrentekonto til den "kortsiktige" sparingen.

Vi har spart opp litt før vi startet med denne sparingen, og har derfor litt penger stående på høyrentekontoene. De andre pengene er verre å ta ut, så hvis jeg har en pengekrise, måtte det blitt høyrentekontoen som hadde fått lide. :fnise: Skal vi gjøre noe med huset, kan vi bruke BSU selvfølgelig, men jeg tror vi hadde sett litt an beløpet. Hvis det var snakk om under 15 000, ville vi nok prøvd å spare litt på vanlige lønnskontoer, og evt. spedd på litt fra høyrentekontoen. Dette fordi vi har penger stående.

Stort sett bruker vi kun lønnskontoene, men dykker litt ned i høyrentekontoen hvis det trengs. Vi gjør det ikke hvis det er snakk om "småting" som det ble nevnt tidligere, som ny mp3-spiller, ferietur, ny sykkel osv.

Så, mesteparten av sparingen vår er bundet i BSU, pensjon og fond. Vi sparer litt som vi kan bruke, og bruker av disse pengene hvis vi må. Men stort sett "sparer" vi på lønnskontoene våre, er som regel noe til overs der hver måned. Kunne sikkert sånn sett spart litt mer på andre måter hver mnd, men men.... :sjenert:

Gjest Gjest_Kine_*
Skrevet

Vi har hatt det svært trangt økonomisk i et par år nå, så det har blitt dårlig med sparing. I rykk og napp har vi kunnet sette til side noen tusenlapper, men så har det aldri tatt lang tid før de måtte tas ut igjen for å dekke noe kritisk viktig. Sukk...

Men nå har økonomien kommet mer på plass, så nå ser det ut til at sparekontoen skal kunne fungere nettopp til sparing. Vi tenker å sette til side minst 5000 kr pr mnd, helst mer. Og sparekontoen skal ikke røres til daglig. Vi eier ikke egen bolig, vi leier. Vi ser for oss at det er nødvendig å ha en buffer på minst 20.000 kr til dårligere tider/uforutsette utgifter, og så spare videre utover det til ferie eller andre ting som er viktige for oss.

Det har vært rimelig nervepirrende å ikke ha en sånn buffer de siste par årene. Vi har levd fra hånd til munn, og hver minste lille ekstra utgift har gitt oss kaldsvette og hjertebank. Nå ser vi fram til en mer stødig tilværelse med kontroll over økonomien. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Vi sparer ca 25 000 i måneden. Vi jobber hardt i noen år nå for å nå noen mål vi har satt oss, og for å kunne slappe av mer senere. :)

Skrevet

Vi setter inn så mye som mulig på huslånet hver måned. Og så har vi rammelån, så vi kan ta ut igjen penger hvis vi trenger det. Renter spart er penger tjent :)

Gjest Gjest
Skrevet
Vi sparer ca 25 000 i måneden. Vi jobber hardt i noen år nå for å nå noen mål vi har satt oss, og for å kunne slappe av mer senere. :)

Wow, hvor mye har dere egentlig utbetalt til sammen?

Gjest Gjest
Skrevet
...og er det en kontor du kan bruk av? Eller er det for å spare opp en stor sikkerhetskonto, itilfelle noe skulle skje?

Når er de greit å ta ut fra kontoen? Når du finner ne du har lyst å kjøpe, eller kun ved kriser?

Jeg skal begynne å sette av 1500 i mnd. på en konto jeg ikke kan se i nettbanken, og det blir dermed lettere å gleme at jeg har den. Skal prøve å ikke røre den, slik at jeg alltid har penger i bakhånd :-)

Skal du ha en sparekonto,så er det lurt å ikke røre den når du har lyst på noe.

ordne deg en konto som du skal bruke tl utgifter i tillegg.(utenom lønnskonto)

Har du faste utgifter på 7000 i mnd, så sett inn 8500 hver mnd. Da har du til uforutsette utgifter. Det du har igjen på lønnskonto etter sparing og til faste utgifterskonto,det er det du har å bruke til ting du har lyst på.

Jeg har spart 1000 kr.hver mnd i 13 år. Den tusenlappen har jeg sikkeret brukt til unyttige ting om jeg ikke har spart den. jeg har "sperret" den kontoen for uttak, jeg har fortsatt ikke tenkt å røre den.

Selv da renten steg,og finanskrisen kom,så slapp jeg å røre den. Vi har en konto hvor vi setterav til faste utgifter. Vi setter av 1500 ekstra hver mnd. Vaskemaskinen kan ryke,du trenger elektriker osv. Vi måtte ta av den kontoen i oktober d vaskemaskinen røk. men nå er det også en god pluss der også.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg satte 20 000 kroner på BSU i januar, delvis fra brukskonto og delvis fra sparekonto. Hver måned overfører jeg 3500 kroner til sparekontoen. I tillegg setter jeg det som er til overs på brukskontoen når jeg får lønn over til sparekontoen.

Jeg har noen "regler" for hva jeg kan bruke penger fra sparekontoen til og hva jeg kan låne penger derfra til. F.eks. kan jeg låne hvis jeg har ekstra mange regninger en måned eller skal på ferie. Da skal tilsvarende beløp tilbake på kontoen så raskt som mulig. Derimot kan jeg bruke hvis jeg får behov for å kjøpe bil eller møbler som skal vare lenge.

Skrevet

Sparer ikke fast, har veldig variabel inntekt. Sparer dermed de månedene jeg får god lønn, eller skattepenger/feriepenger/storstipend fra lånekassen.

BSU sparer jeg mest på. På årsbasis sparer jeg nok en 30 000 +-.

En fin måte å hverdagsspare på, er å alltid sette over småkroner på sparekonto fra brukskonto når du er i nettbank. Har du 578.41 kroner, sett over 78.41 kroner på sparekontoen... Da har du mer nøyaktig beløp på kontoen, dvs f.eks 500 kroner, og sparer skjult. Det utgjør fort noen hundrelapper i måneden.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg sparer BSU (20 000 i året eller mer)

Høyrentekonto (40 000 i året i år og til neste år, totalt 80 000, så skal resten på BSU'en)

Jeg er student, tjener ca 55 000 kr i år utenom studielånet og må regne med manglende støtte fra lånekassen det siste året i utdanningen min (derfor skal jeg sette av 80 000 på høyrentekontoen).

Jeg er 25 år og har ikke tidligere spart på BSU. Planlegger boligkjøp om 3 år med samboeren min (han har fast jobb og god inntekt, jeg skal bli tannlege og håper dette (og ca. 80 000 på BSU) gjør at banken ser lyst på vår betalingsevne selv om jeg ikke er helt ferdig utdannet på den tiden da boligkjøpet inntreffer)

Gjest Gjest_camilla_*
Skrevet

Jeg sparer 300 imnd på BSU

500 på sparekonto

og 500 ekstra på billånet mitt

og 300 ekstra skattetrekk.

Gjest Gjest
Skrevet

Langsiktig sparing:

Kr 800 i aksjefond og kr 300 til IPA.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg har spart ca 220 000 på 14 mnd nå. Dvs ca 18 000 i mnd.

Gjest Gjest_mmm_*
Skrevet
jeg har spart ca 220 000 på 14 mnd nå. Dvs ca 18 000 i mnd.

det var mye jeg sparer 15 000 kr i mnd.men jeg bor hos min mor.hvor bor du siden du klarer å spare så mye??

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har tidligere vært flink til å spare, og sparer fremdeles max på bsu, men i det siste har det vært dårlig med sparing til sparekontoen, heller motsatt (uttak), men det er fordi jeg har fått det trangere økonomisk etter samlivsbrudd og nå må betjene huslån og andre utgifter alene. Likevel har jeg ca 180 000 på sparekonto og det kjennes litt betryggende når jeg nå er alene i tilfelle noe skulle skje, f.eks. uforutsette utgifter og problemer med å betale huslån pga. renteoppgang etc. Anbefaler alle å spare så mye som mulig fordi det er en ekstra sikkerhet som gjør at man bekymrer seg mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...