Gå til innhold

Hvor mye har dere i lån i forhold til inntekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lyst å bygge hus, men tviler på vi kommer unna med mindre enn 2,6 - 2,7 i lån. Da har vi (forhåpentligvis) 500 tusen i egenkapital.

Inntekt på ca 830 000 (kanskje litt mer). Studielån på ca 160 000.

Dette blir over 3 x inntekt.

vil da ha ca 15 000 i mnd til overs å bruke på mat, klær og sosiale ting. Høres dette hårreisende ut?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Nei, 15 000 til overs høres veldig greit ut. Husk bare at rentenivået kan endre seg...Det er nok lurt å lage et regnestykke på hva dere sitter igjen med hver måned, med en rente på 6-7%. Et boliglån skal man ha i mange år, og renta vil i perioder være en del høyere enn den er nå.

Gjest Gjest_Kaja_*
Skrevet

Hvis man er innstilt på noe og ønsker det veldig så går det meste, og det regnestykket ditt ser jo ikke så verst ut - jeg er sikker på at det går veldig fint.

Jeg har gått litt mot strømmen og valgt å selge stor enebolig og har funnet noe mindre og billigere slik at jeg nå har frigjort både tid og penger - men det er jo et valg vi må ta hver enkel av oss.

Skrevet

Vi har boliglån + studielån på ca 2 ganger inntekten. Men da er jeg student, og har relativt beskjeden inntekt da..

Gjest Gjest
Skrevet

1.3 mill i gjeld (hus- og studielån), 400 000 i inntekt inkl barnetrygd og bidrag), aleneforsørger.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har ca 2 mill i lån, totalt. Inntekt er tilsammen ca 1,4 mill, og vi har derfor mye til overs hver måned.

Skrevet

Jeg tror ikke dere greier å bygge hus idag for den summen , men det er en annen sak ;) .

Vi har idag lite lån i forhold til inntekt .. ligger kanskje på 900-1100 000 i samlet brutto inntekt og har ca 1,4 mill i lån . Vurderer om vi bør kjøpe et nytt hus , siden vi har så lite gjeld , men på den annen side er det jo avslappende å nesten ikke ha boutgifter også da ;) , men blir litt udisiplinert i pengebruken når man har så mye til overs hver måned ...

Gjest Gjest
Skrevet

hva i all verden jobber dere med siden dere tjenes så godt? Vurderer å bytte bransje :)

Gjest Gjest
Skrevet

er vel bare leger og advokater her inne ;)

og en ingeniør av en sort i ny og ne ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har vel ca 1 000 000 til sammen i bolig lån, bil lån og studielån. Har litt fellesgjeld også, bor i borettslag, den har jeg ikke regnet med her.

vi har ca 800 000 brutto, og har det ganske romslig økonomisk.

Har fått godkjennelse til å kjøpe en bolig til ca 3,2 millioner, da vil vi ha ca 2,5 millioner i gjeld. Men er litt usikre på om vi kommer til å gjøre det :sjenert:

Skrevet

Her kommer jeg som ikke tjener de summene ;)

Jeg tjener ca 350 000 og har 1 mill i lån. Boliglån + studielån.

Jeg er aleine. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor mye betaler dere i måneden på lånene da?

Vi kommer til å måtte betale en plass mellom 10000- 18 000, alt etter hva rentene kommer til å ligge på.

Da tar vi et lån på 2,5 millioner.. Skremende mye å ha i lån synest jeg..

Men det koster å bygge hus, selvom vi tar det billigste av det meste..

Gjest Gjest
Skrevet

Par 25 og 26, på en arbeidsinntekt har vi ca 550 000 og boliglån på 2,2 mill + studielån på ca 500 000. Egenkapital på ca 300 000 bundet og avdragsfrihet til begge er i jobb.

Forventer da samlet lønn på ca 850 000 og å ha 1,9 mill i boliglån, ca 500 000 til sammen i studielån.

Dette oppsettet har klart en boliglånsrente på 8,3% med avdragsfrihet og vi har beregnet at vi skal klare dette i fremtiden også. Planlegger etterhvert å kjøpe noe større også. 3x-regelen er gammeldags og gjelder bare midlere inntekter og folk med konstant realinntekt.

Skrevet
Hvor mye betaler dere i måneden på lånene da?

Vi kommer til å måtte betale en plass mellom 10000- 18 000, alt etter hva rentene kommer til å ligge på.

Da tar vi et lån på 2,5 millioner.. Skremende mye å ha i lån synest jeg..

Men det koster å bygge hus, selvom vi tar det billigste av det meste..

Vi har 2.350.000 i lån, tjener et sted mellom 600-650K tilsammen, betaler nå rett under 12000 i mnd. Men det er førstehjemslån, da, og vi har ingen annen gjeld.

Gjest Gjest_Kaja_*
Skrevet
Hvis man er innstilt på noe og ønsker det veldig så går det meste, og det regnestykket ditt ser jo ikke så verst ut - jeg er sikker på at det går veldig fint.

Jeg har gått litt mot strømmen og valgt å selge stor enebolig og har funnet noe mindre og billigere slik at jeg nå har frigjort både tid og penger - men det er jo et valg vi må ta hver enkel av oss.

Glemte å si at vi har samlet inntekt på 1,2 mill og vil sitte med huslån på 1,3 mill på det nye huset. Men vi har MASSE egenkapital. Er helt ferdig med store lån ... og gleder meg til å senke skuldrene og aldri mer tenke bry meg om renteoppganger eller andre økonomiske problemer.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi har 2.350.000 i lån, tjener et sted mellom 600-650K tilsammen, betaler nå rett under 12000 i mnd. Men det er førstehjemslån, da, og vi har ingen annen gjeld.

Hmm.. når vi satt i banken og regna på et lån på rundt 2.2 mill så kom hun frem til et mye større beløp enn dette. siden det er et lån på 75 % og et på de resterende 25% av lånet som skal betales inn i løpet av så og så lang tid.

tror det ene lånet kosta oss 12000-13000 kr og det andre 3000 kr eller no..husker ikke eksakte tall.. men at lånet da kosta oss ca 15000-16000 kr i månenden.. var i hvertfall et høyt tall... og oppe i 18000 kr hvis renta gikk drastisk opp..

dette er også førstehjemslån.. men dere betaler kanskje bare på et lån? da dere har endel egenkapital? eller har avdragsfrihet nå?

og hvilken bank har dere?

Skrevet
Hmm.. når vi satt i banken og regna på et lån på rundt 2.2 mill så kom hun frem til et mye større beløp enn dette. siden det er et lån på 75 % og et på de resterende 25% av lånet som skal betales inn i løpet av så og så lang tid.

tror det ene lånet kosta oss 12000-13000 kr og det andre 3000 kr eller no..husker ikke eksakte tall.. men at lånet da kosta oss ca 15000-16000 kr i månenden.. var i hvertfall et høyt tall... og oppe i 18000 kr hvis renta gikk drastisk opp..

dette er også førstehjemslån.. men dere betaler kanskje bare på et lån? da dere har endel egenkapital? eller har avdragsfrihet nå?

og hvilken bank har dere?

Sparebank1. Har ikke avdragsfrihet nå, nei, da hadde vi betalt ca. 7500,- i mnd (eff. rente på 4.05%). Hadde vel ca. 300.000 i egenkapital, trooor jeg. Var mannen min som sto for den, så er ikke helt sikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...