Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest en del om matvarer med såkalte minuskalorier.

For eksempel Løk, Gulrot, Salat m.m

Er det sant at om man spiser dette forbrenner man flere kalorier (eller like mange) som matvarene inneholder?

Vil det si at det er bedre å spise det enn ikke å spise noen ting, for eksempel utenom måltidene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minuskalorier vil si at noen matvarer er så tungt fordøyelige at de bruker opp hver eneste kalori på forbrenningsprosessen.

Eksempler er jordbær og grønne bønner. Enzymene disse matvarene produserer i kroppen, gjør at forbrenningen blir mer effektiv.

Gjest Mia88
Skrevet

Har du flere eksempler på slik mat?:)

Skrevet

Bruker man opp ALT??? Hva om man har et kosthold hvor man spiser 5000kcal i form av løk, jordbær og gulerøtter da (evt andre matvarer som skal være såkalt minuskalorier)? Tviler på at alle de kaloriene går bort i ekstra forbrenning... :lete:

Skrevet

Det var det samme jeg lurte på... :jepp:

Skrevet
Bruker man opp ALT??? Hva om man har et kosthold hvor man spiser 5000kcal i form av løk, jordbær og gulerøtter da (evt andre matvarer som skal være såkalt minuskalorier)? Tviler på at alle de kaloriene går bort i ekstra forbrenning... :lete:

Hadde jeg spist 5000 kcal på en dag på et slikt kosthold, hadde jeg sikkert brukt det dobbelte av all den energien til tarmaktivitet og doflying ;)

Skrevet

Hvordan blir man i magen etter 5000kcal med jordbær????

Hmmmm, mulig at det faktisk funker....

Gjest Catwoman
Skrevet

15 kg jordbær er ca 5000 kcal.

For å illustrere så er en kasse med jordbær 6 kg.

To og en halv kasse altså. - eller 30 kurver.

Magen hadde sikkert fungert fint etter det :fnise:

I tillegg til de 5000 kcal får man også i seg 300 g kostfiber - som er 1200% av anbefalt daglig inntak.

Og 10350 mg c-vitamin som er 13800% av daglig inntak.

Virkelig en kur å anbefale.

Gjest Gjest
Skrevet

For dere som ikke skjønte det så var det et hypotetisk spørsmål om man ikke legger på seg om man spiser mer enn det daglige kaloribehovet hvis matvarene er såkalte "minusmat." Det er ikke antall kg jordbær, fiber eller vitmainer det dreier seg om, men kalorier.

Gjest Catwoman
Skrevet

jeg skjønte det da. Fikk lyst til å gjøre en liten uttregning kun for moro skyld ;)

Skrevet

Kan man virkelig spise så mye jordbær man vil uten at det går ut over vekta, da? Trodde jeg leste et sted at "minuskalorier" bare var en myte, men da er det mulig jeg husker feil.

Skrevet
Hadde jeg spist 5000 kcal på en dag på et slikt kosthold, hadde jeg sikkert brukt det dobbelte av all den energien til tarmaktivitet og doflying ;)

:skratte: HERLIG!!

Skrevet

minuskalorier er dessverre en myte. Det eneste er vann. det koster kroppen noen få kalorier å temperere det og ta det opp i kroppen.. når det er sagt kan man spise nærmest ubegrenset av matvarer som agurk, sopp, selleri, salat.. uten at det har noen praktisk betydning for vekten. fordi denne maten er ekstremt kalorifattig, og det skal mange kilo til for å komme opp i en kalorimengde på nivå med et "vanlig" måltid. og med en kilo sjampingjong i magen kan det jo være at man forsyner seg litt mindre av alt det andre?

Skrevet
minuskalorier er dessverre en myte. Det eneste er vann. det koster kroppen noen få kalorier å temperere det og ta det opp i kroppen.. når det er sagt kan man spise nærmest ubegrenset av matvarer som agurk, sopp, selleri, salat.. uten at det har noen praktisk betydning for vekten. fordi denne maten er ekstremt kalorifattig, og det skal mange kilo til for å komme opp i en kalorimengde på nivå med et "vanlig" måltid. og med en kilo sjampingjong i magen kan det jo være at man forsyner seg litt mindre av alt det andre?

Ikke for å avspore denne tråden, men bare tenkte å spørre her slik at jeg slipper å lage ny tråd for et så lite spørsmål.. Hvis du vet hvor mange kalorier per hundre gram det er i sjampinjong? Slik fersk man får kjøpt i butikken, ikke hermetikk. Finner det ikke på google.

Gjest Gjest
Skrevet
Ikke for å avspore denne tråden, men bare tenkte å spørre her slik at jeg slipper å lage ny tråd for et så lite spørsmål.. Hvis du vet hvor mange kalorier per hundre gram det er i sjampinjong? Slik fersk man får kjøpt i butikken, ikke hermetikk. Finner det ikke på google.

Bruk matvareguiden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...