Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Levert inn rettelse til skatteoppgjøret for 2008 slik at vi begge to skulle stå som lånetakere for huslånet. Pr. i dag så står han oppført med alt av gjeld på eneboligen. Hadde trodd at endringen vi meldte inn på skatteoppgaven ville føre til endringer i utbetaling av for mye innbetalt skatt, men det viser seg nå at det gjør det ikkje. Vi sendte inn endringen på vert vårt skatteoppgjør, slik at vi begge gjorde dem oppmerksomme på at dette skulle tas til følge.

Trodde virkelig det ville påvirke skatteforholdene slik at "overskuddet" av alle renteutgiftene ble fordelt jevnt på oss begge to. Dersom eg får mye høyere gjeld skulle vel det føre til endringer i oppgjøret?

Har eg tatt feil? Eller bør eg sende inn klage?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du kun førte gjeld over på deg og ikke betaling av renteutgiftene vil ikke det ha betydning for skatteoppgjøret ditt, med mindre det fører til at du ikke får formueskatt.

Skrevet

Jeg ville ringt skatteetaten og spurt,

for dette virker rart...

Skrevet

Da jeg og Sambo fikk selvangivelsen, hadde vi det samme "problemet". Vi stod begge oppført med 50 % av boligen som formue, men han hadde fått all gjelden. Vi leverte derfor med endring, der jeg fikk halvparten av gjelden og renteutgiftene, og dette førte til at han fikk en betydelig reduksjon på sine skattepenger, og jeg en betydelig økning. Dette siden fradraget for rentene ble delt på begge to, og ikke bare på han. Han fikk mindre fradrag, og jeg fikk mer. Hvis jeg har skjønt dette her da... Jeg syns dette med selvangivelse og retting er utrolig vanskelig å skjønne, så jeg ligger bare og venter på at de skal stå på døra for å kreve tilbake alle pengene jeg hadde til gode i år. :fnise:

Skrevet

Det er betalte renter som er avgjørende for skatten ja, ift rentefradrag.

Skrevet

Det er rentene som sikkert har gjort den skjeve fordelingen mellom dere, som det sies her.

Sjekk om du har fått formueskatt, for har det at dere ikke har fordelt rentene mellom dere ført til at du har måttet betale ekstra skatt, så må du kontakte skattemyndighetene. Da har du skattet for mye. Men siden du sier (?) at du har ført opp gjelda på deg, så skal ikke det ha skjedd.

Det dere kan gjøre nå er å regne på det selv, for det er vel fradraget som er skjevfordelt pga at dere ikke har ført opp rentene på dere begge.

Man får fradrag for 28% av rentene. Om han står oppført med 100 000 betalt i renter, så betyr det at han har fått fradrag for 28 000 (veldig roughly regnet). Han skal egentlig bare ha fradrag for halvparten om du har betalt 50 000 av rentene og han 50 000. Ergo kan du få 14 000 kr av han, så er saken løst.

Skrevet

Takk for svar!

Det kan virke som om eg har rett i å klage.

Har fått formue, men ingen gjeld knyttet til eneboligen.

Om dette fører til endring i utbetaling av skattepenger til gode er heller tvilsomt, da vi har benyttet konto i hans navn til å betale renter og avdrag på lånet. Men selve lånet står jo i begge sine navn, og det er det eg vil ha med på min likning... Håper bare skatteetaten også oppfatter dette! Forsøkte jo å levere inn endring på den opprinnelige likningen, men det har ikkje blitt registrert.

Noen som har erfaring med kor lang tid det vil ta å få behandlet en slik klage?

Skrevet

Hva bestod endringen du gjorde i? Du førte på gjelda, men ikke rentene?

Om du har betalt toppskatt, vil det stå på ligningen.

Dersom du ikke har betalt toppskatt, trenger dere vel bare fordele pengene mellom dere basert på rentene? Da trenger du ikke klage på noe. Men sjekk med skatteetaten for sikkerhets skyld.

Skrevet

Endringen eg utførte var å sette opp navn og fødselsnummer til samboer med felles gjeld/formue.

Presiserte dette i klagen.

Har ikkje gjort noe mtp renteutgiftene da eg vet at banken kun er pliktig til å oppgi den ene av oss. Trodde at dersom eg fikk betydelig mer gjeld ville det ha noe å si på oppgjøret, men det har det visst ikkje?

Betalte toppskatt..uten at eg kan si noe om hva det betyr (annet enn at eg tente over en viss sum i 2008)

Gjest Gjest
Skrevet

Så sant du ikke har betalt formueskatt så har det ingenting å si om du etter endringen ble oppført med (mer) gjeld eller ikke.

Det er betalte renter som fører til fratrekk, og har dere kun overført gjeld, og ikke også renter så har du ikke noe å klage på.

Skrevet

Er samboer og hele lånet og alle rentene blir oppført på han siden han står ført på lånepapirene. Vi har en skriftlig avtale mellom oss (samboeravtale) hvor det står at han må betale meg ut ifht. rentefratrekket, så det er måte å ordne opp på.

Skrevet

Toppskatt trekkes FØR evt. renteoppgjør, så det kommer man seg aldri unna. Det fikk iallefall jeg til svar da jeg sjekket. Vi hadde samme situasjon som deg, hvor min mann hadde fått all gjeld og all rentefradrag på sin ligning, selv om vi begge eier og betaler 50/50. Jeg rettet opp gjelden på ligningene våre, og fikk derfor halvparten av rentefradraget. Men toppskatten, den sto helt uberørt..

Skrevet
Toppskatt trekkes FØR evt. renteoppgjør, så det kommer man seg aldri unna. Det fikk iallefall jeg til svar da jeg sjekket. Vi hadde samme situasjon som deg, hvor min mann hadde fått all gjeld og all rentefradrag på sin ligning, selv om vi begge eier og betaler 50/50. Jeg rettet opp gjelden på ligningene våre, og fikk derfor halvparten av rentefradraget. Men toppskatten, den sto helt uberørt..

Hm...jaja, eg er i det minste ærlig og sier i fra om at eg har langt mer gjeld enn det som står på ligningen.

Eg og samboer skal alltids klare å ordne opp oss i mellom mtp rentefradrag.

Blir spennende og se ka skatteetaten svarer på klagen min:)

Skrevet

Renteutgifter har ingen innvirkning på toppskatten. Du får kun fradrag for 28% av renteutgiftene dine.

Banken melder inn gjeld og renteutgifter på hovedlånetager til likningsmydighetene. Ønsker medlånetager å få sin del av gjeld og gjeldsrenter må lånetagerne selv korrigere dette på selvangivelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...