emigranten Skrevet 25. juni 2009 #1 Skrevet 25. juni 2009 Ikke et direkte data-spørsmål dette, men håper at det er en del gode råd å få her... Har en hvit iBook som nå begynner å se ut som om den er "inn-igjen-puttet, om-igjen-tygget og ut-igjen-spyttet". Eller bare møkkete. Bør/Må jeg kjøpe spesialmiddel for å få den hvit og fin igjen (tør ikke begynner å styre med jif og vann) - eller er det gode kjerringråd som kan brukes?
Kamikatze Skrevet 25. juni 2009 #2 Skrevet 25. juni 2009 (endret) Tror nok jeg ville valgt å demontere den, og gitt chassiet en omgang med myk frotté vaskeklut med rik klorinblanding, tannbørste og til slutt svakt oppvaskmiddel. Eller jeg hadde stappa greia i oppvaskmaskinen, satt på et kort kaldprogram, og lite oppvaskpulver. Demontert kan tastaturet skiftes, og det gamle brukes som reserve. Eller knappene tas av og vaskes med tannkrem og tannbørste, før de settes på igjen. Mange laptoptaster kan være litt avanserte å få av, hvis du ikke har gjort det før. Lønner seg å tjuvtrene på et defekt tastatur først. _______________ Hvis demontering blir for hårete, dypp frottéklut i lunken rik klorinblanding, vri godt, og gni godt der du kommer til, utenom selve skjermen. Den skal være så godt vridd at det ikke renner av den, selv når du skurer hardt. Ta først ut strømkabel og batteri. En fyrstikk eller tannpirker hjelper til å dytte filla ned i kriker og sprekker. Tannbørsta er grei tørr også, for å komme til i luftriller, etc. Du må regne med å gå over den en gang ekstra. For den første gangen fjerner ikke allverdens drit, men fukter den nok til at den slipper bedre når du gnikker over igjen fem-ti minutter seinere. Gå til slutt over med ei klut med rent vann, eventuelt med etpar dråper zalo i. Ellers kan det bli værende igjen ei saltrand etter kloren. Vær superforsiktig med fuktighet, og la den få tørke lenge, før batteriet settes på plass igjen. Endret 25. juni 2009 av Kamikatze
Eplefe Skrevet 25. juni 2009 #3 Skrevet 25. juni 2009 Hvis det kun er chassis/tastatur som er skittent kan du jo skru den helt av (ta ut lader) og vaske over godt med en fuktig mikrofiberklut. Ikke skru den på igjen før den er helt tørr.
emigranten Skrevet 25. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 25. juni 2009 Takk til dere jeg våger nok ikke å demontere den, jeg er helt avhengig av maskinen på jobb så kan ikke risikere å tulle meg helt bort. Men jeg skal prøve klorinvask med godt oppvridd klut i helgen, og håper at det fungerer.
Kamikatze Skrevet 25. juni 2009 #5 Skrevet 25. juni 2009 Hvis skitt er så fastgrodd at den ikke slipper andre gangen du går over, kan du legge den vridde filla over det møkkete området en liten stund, slik at skitten får trukket nok fukt til å bli mykgjort. Kos deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå