Gjest ts Skrevet 25. juni 2009 #1 Skrevet 25. juni 2009 Hvor mye kan man låne rentefritt privat (utenfor familie) før man skal skatte av dette? Jeg tenkte ikke over at det kan være noe skatt innblandet her. Har fått låne i underkant av 150 000 kroner av min samboers foreldre. De har betalt inn hele forskuddsbeløpet på leiligheten vår. De foreslår at lånet settes opp som lån mellom dem og samboeren min, fordi foreldre kan låne ut penger rentefritt/ skattefritt til sine barn. Så betaler jeg inn et lite beløp (ca 2000 kr) hver måned til foreldrene hans. Er det noen som ser noen store utfordringer med dette? Litt merkelig om man skal betale til staten fordi man har fordelen å kunne låne en såpass liten sum av "extended family"... det må vel være en maksgrense ute og går her? Den samme som arveavgiften kanskje? ("Gave"?)
Gjest ts Skrevet 25. juni 2009 #2 Skrevet 25. juni 2009 Jeg kan jo legge til at samboeren og jeg står som eiere av leiligheten med 50-50 eierandel. (Godtroende og snille svigerforeldre? ) Så rettmessig sett har de betalt inn pengene, men jeg står som eier på leiligheten for de pengene. Og halve lånet, selvsagt.
Gjest strykebrett Skrevet 25. juni 2009 #3 Skrevet 25. juni 2009 I følge skattelovgivningen er all "fordel erhvervet ved arbeid, kapital eller virksomhet" skattepliktig. Fordelen av det billige lånet er ikke knyttet til noen arbeidsinnsats eller plassering av kapital fra deres side og det er nærliggende å tro at den derfor ikke skal skattes av (som gave, ja). Dersom dere hadde betalt renter hadde dine svigerforeldre måttet betale skatt av renteinntektene (kapitalinntekt). Nå tør jeg ikke stå 100% inne for svaret her, men det er slike jg tolker skatteloven i alle fall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå