Gå til innhold

Ekteskapsløftet.?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

En venninde av meg har nettop oppdaget at mannen har vært utro.De har vært gift i mange år.De har aldri diskutert dette med troskap,men for å forsvare seg sier han nå at han har aldri lovet å være trofast.Jeg trodde at når en gifter seg ,lover en hverandre å være å være tro,et såkalt "ekteskapsløfte".Eller gjør en ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Her står det som sier i kirken:

http://www.kirken.no/Moteplasser/vigsel.cfm

Jeg fremhever:

Enten A

{P} ved alteret

Kjære brudepar. Gud har innstiftet ekteskapet, til glede og hjelp for oss mennesker, for at vi skal støtte hverandre og nå fram til stadig dypere samhørighet i gode og onde dager. Å leve sammen som mann og hustru er å leve i tillit og kjærlighet, ha omsorg for hverandre og for hjemmet og trofast stå ved hverandres side livet ut.

Eller B

{P} ved alteret

Kjære brudepar. Gud har skapt oss til å leve i samfunn med ham og med hverandre. Han har ordnet det slik at mann og kvinne skal være ett, og han har stadfestet dette fellesskapet med sin velsignelse. Ekteskapet er Guds gode gave. Her prøves vår vilje til å dele glede og sorg, til å gi og ta imot, til å forstå og tilgi. Her skal mann og kvinne vokse nærmere hverandre og strekke seg i tro og håp mot alt det Gud har å gi.

Brudeparet går fram til alterringen.

{P} For Gud vår Skapers ansikt og i disse vitners nærvær spør jeg deg, (brudgommens fulle navn uten tittel): Vil du ha (brudens fulle navn uten tittel): som står ved din side, til din hustru?

Brudgommen: Ja.

{P} Vil du elske og ære henne og bli trofast hos henne i gode og onde dager inntil døden skiller dere?

Brudgommen: Ja.

Han er nok laaaaangt ute å kjøre. Og hvis ikke dette ble så uttrykkelig sagt i kirken, føler jeg at det allikevel ligger i kortene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva det står i ekteskapsløftene er det den desidert dummeste unnskyldningen for utroskap som jeg noen gang har hørt!!!! :evil:

Betyr det at om de var samboere så kunne hun ligge med hvem hun ville for hun hadde ikke lovt ham troskap???

IDIOT!

Suz :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! DUST!!! FEIGING!!! Er sånnt noe å spare på da???

Men dette løftet er grunnen til at jeg ikek kan gifte meg i kirken. Man lover nemlig noe ovenfor GUD som man ikke kAN love!... Man kan jo ikke være hundre prosent på å holde dette løftet, og man skal ikkek love noe man ikke kan holde mener jeg... kjipt nok å ikke holde løfter ovenfor folk, men gud?!... nei!

Men det var en avsporing igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! DUST!!! FEIGING!!! Er sånnt noe å spare på da???

Men dette løftet er grunnen til at jeg ikek kan gifte meg i kirken. Man lover nemlig noe ovenfor GUD som man ikke kAN love!... Man kan jo ikke være hundre prosent på å holde dette løftet, og man skal ikkek love noe man ikke kan holde mener jeg... kjipt nok å ikke holde løfter ovenfor folk, men gud?!... nei!

Men det var en avsporing igjen...

Vet du, d var som jeg skulle sagt d selv! Ytterligere kommentar unødvendig! (Ja, bortsett fra d m Gud da, for han tror jeg ikke på likkavæl...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, d var som jeg skulle sagt d selv! Ytterligere kommentar unødvendig! (Ja, bortsett fra d m Gud da, for han tror jeg ikke på likkavæl...)

Stiller meg bak dere her. Ikke noe bryllup - og ivertfall ikke i kirka på meg. Det å leve med noen og være trofast er et valg man gjør inne i seg selv, mener jeg.

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først: han er en kjempetosk! Når du er kjæreste/ samboer/ gift med noen så har du vel lovet (om enn ikke med ord) å være trofast.

Man lover nemlig noe ovenfor GUD som man ikke kAN love!... Man kan jo ikke være hundre prosent på å holde dette løftet

Kan man ikke holde dette løftet?

Selvfølgelig kan man det.

Å bli interessert/ betatt/ forelska er sånn som "bare" skjer, men det å gå hen å være utro, det er et valg man tar. Man er ikke nødt til å gi etter for fristelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest salma

Dette var nesten tragikomisk! Har han virkelig SAGT noe sånt?!

Jaja - menn har de utroligste unnskyldinger...

Når man inngår avtaler, må man gå etter normene. Det er i vårt samfunn normen at man skal være trofast i faste forhold. Skal utenomekteskapelige forhold være tillatt, er dette noe som må avtales spesifikt. Er det ikke avtalt, er man forpliktet til å være trofast. Mener nå jeg, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke holde dette løftet?

Selvfølgelig kan man det.

Å bli interessert/ betatt/ forelska er sånn som "bare" skjer, men det å gå hen å være utro, det er et valg man tar. Man er ikke nødt til å gi etter for fristelsen.

Hva om han plutselig viser deg sin andre side, den som slår deg?... Eller hva om dere får det helt forferdelig sammen etter hvert... vokser fra hverandre; hva om han finner seg en annen på si, hva om hva om.... det er mange mange grunner til at folk går fra hverandre. Derfor kan man ikke være SIKKER på at man VIL klare å holde dette løftet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette løftet er grunnen til at jeg ikek kan gifte meg i kirken. Man lover nemlig noe ovenfor GUD som man ikke kAN love!... Man kan jo ikke være hundre prosent på å holde dette løftet, og man skal ikke love noe man ikke kan holde mener jeg... kjipt nok å ikke holde løfter ovenfor folk, men gud?!... nei!

Derfor skal ikke jeg heller gifte meg i kirken. Jeg prøver å forklare dette til folk, men ingen skjønner.....

....og mannen til denne damen er absolutt trash av første klasse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den dummeste unnskyldingen jeg har hørt! :o :ler: :o

Han minner meg om en som stjal på jobben. Da han ble konfrontert med det sa han at det ikke sto noen steder at han ikke kunne ta med seg akkurat disse tingene hjem! :o :ler: :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...