Gå til innhold

Til Egypt med hanekam

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Sara_*
Skrevet

Hei hei.

Jeg og kjæresten min tenkte vi skulle dra til Egypt/Sharm El Sheikh,

men jeg synes det virker så skummelt med alle reglene i forhold til hvordan du skal kle deg osv der.. Det vet jeg ca ingenting om, så jeg har søkt litt rundt på nettet, men det eneste jeg finner ut er at om du har langt blondt hår, så får du veldig mye oppmerksomhet (dog er det noe uenigheter der også ^^)

Aaanywho.. Jeg har rosa hanekam. Kommer jeg til å bli halshugd o.l? :P

Videoannonse
Annonse
Gjest padawan
Skrevet

i muslimske land bør du dekke til skuldrene og gå med benklær som går til under knærene for å unngå problemer. som kvinne stilles det enda større krav til "anstendig" oppførsel og bekledning enn vi er vandt til i den vestlige verden.

Gjest Gjest_guri_*
Skrevet

Vel, akkurat i Sharm El Sheikh er det ikke så begrenset som ellers i landet.

Jeg var der alene jente i fjor, og merket bare at det var ikke fullt så hysterisk som feks i Tyrkia. Altså med tanke på roping og oppmerksomhet fra menn.

Jeg gikk i vanlige sommerklær og lå i bikini på stranda, som jeg pleier. Og pratet med dem som jeg hadde lyst å prate med.

Dette området er omtrent kun for turister, så de er vant med å se mange utgaver av kvinnekjønnet.

På hotellet jeg bodde på, hadde de en regel om å ikke komme i bikini til resepsjonen, men jeg så at noen gjorde det også. Ikke en eneste lettet på et øyelokk.

Så tror neppe du løper noen risiko med den spesielle frisyren.

Gjest Gjest_sara_*
Skrevet
Så tror neppe du løper noen risiko med den spesielle frisyren.

Okeis. Takk for svar. :)

Skrevet (endret)

Vi var i sharm el sheik for to år siden, og gikk som normalt med tanke på klær osv... Hadde det vært et annet sted i egypt skulle jeg kanskje ha vurdert å kle meg etter "reglene" der.. Men siden det faktisk ikke bor egyptere i sharm el sheik, de jobber kun der, så er de vant til "syden bekledning".. Når vi dro inn til kairo, så passet jeg på å kle meg etter "reglene" der...

Jeg vil også bare tipse om:

* avtal pris på taxi turen før dere setter dere inn i bilen.. Kan gjerne prute, men det koster så lite uansett ;)

*Ha nøyaktig sum å betale med!

* Ikke ta pirattaxi!

* Hvis du er ute å går, så tuter alle taxiene når de kjører forbi.. Det er for å vise at de er ledige... Brukte en stund på å forstå det :fnise:

* IKKE bli med inn i butikkene deres når de "henter deg på gaten" med mindre du har GOD tid! De elsker nordiske, men ikke briter, russere eller folk fra polen.. Så hvis noen spør hvor du kommer fra (som de kommer til å gjøre) så bør du si russland eller noe sånn for å slippe å snakke med de ;)

* Og alle hilser på deg, og de blir sint hvis du ikke hilser tilbake... (selgerne i gaten)

* skal du se på pyramidene, så ikke ta med penger ut av bussen.. Ikke bli tatt bilde av sammen med kameler eller de som viser deg hvordan du skal stå for å "lene deg på pyramidene"... De sier at det ikke koster noe, men blir utrolig sur hvis du ikke gir deg noe... De sier at de ikke skal ha noe, men kamelen må få noe :fnise:

Det var bare litt av det jeg kom på i farten, som jeg hadde ville vite før vi dro dit :)

Forresten: jeg har mørkebrunt hår, og fikk masse oppmerksomhet, og samboer ble tilbydd en haug med kameler for meg.. Så de liker mørkhårede jenter også :forvirret:

Endret av Aftensol
Skrevet

Kom nettopp hjem fra HUrghada i Egypt.

Gikk da med skjørt og vanlig topp , t-skjorter og slippers. Var ikke sånn at jeg følte det var unormalt. Sharm el Sheik og Hurghada er jo typiske turist-steder, og omtrent de fleste jeg så ute på kveldene , altså butikk, restaurant etc, var hvite folk som så ut som å kle seg som normalt. Er ikke slik at jeg så folk med bikinitopp og olashorts valse rundt på gata, men dere skjønner bildet. På stranda som hører til hotellet sola folk seg uten overdel etc, og i løpet av 2 uker så jeg ingen negativitet fra de ansatte. Jeg har også vært mye i Marokko og Tunisia, og det gjelder det samme der.

Det er oftest hvis du reiser utenom de typiske turiststedene at det blir mer vanskelig og anbefales å følge kulturen.

For meg var denne sol og bad ferien helt som alle andre solferier!

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Sara_*
Skrevet

ok, så. vi kom nettopp hjem fra sharm, og jeg fikk maange stygge blikk.

en av bartenderne på hotellet stirret rett på meg, så dritsint på meg og sa noe med veldig negativt tonefall på språket sitt.

SÅH!.. ^^ jeg vil ikke anbefale folk som veldig lett tar seg nær av negativitet fra fremmede om å gjøre det samme. :)

Skrevet
Hei hei.

Jeg og kjæresten min tenkte vi skulle dra til Egypt/Sharm El Sheikh,

men jeg synes det virker så skummelt med alle reglene i forhold til hvordan du skal kle deg osv der.. Det vet jeg ca ingenting om, så jeg har søkt litt rundt på nettet, men det eneste jeg finner ut er at om du har langt blondt hår, så får du veldig mye oppmerksomhet (dog er det noe uenigheter der også ^^)

Aaanywho.. Jeg har rosa hanekam. Kommer jeg til å bli halshugd o.l? :P

Nå har jeg ikke lest koranen, men jeg tviler på at det står noe om rosa hanekammer der.

Jeg vil uansett oppfordre deg til å kle deg anstendig. Ikke sole deg toppløs, dekke til skuldre og knær når du er ute blant folk.

Gjest Gjest
Skrevet
Nå har jeg ikke lest koranen, men jeg tviler på at det står noe om rosa hanekammer der.

Det gjør jeg også, men jeg snakket med en muslimsk en del om islam, og det er vist veldig feil å skille seg ut. du skal være så normal som mulig. ^^

Skrevet
Det gjør jeg også, men jeg snakket med en muslimsk en del om islam, og det er vist veldig feil å skille seg ut. du skal være så normal som mulig. ^^

Hva regnes som normal da?

Gjest Gjest_sara_*
Skrevet

Det var vanskeligere å forklare enn først antatt. :P

Men gutter skal iallefall ikke ha langt hår, fordi det er jentete.

Piercing er sikkert ganske fyfy. Helt streite klær osv.

Altså.. bare ikke skille seg ut liksom. :P

Skrevet
Det var vanskeligere å forklare enn først antatt. :P

Men gutter skal iallefall ikke ha langt hår, fordi det er jentete.

Piercing er sikkert ganske fyfy. Helt streite klær osv.

Altså.. bare ikke skille seg ut liksom. :P

Oi da:P har lyst og reise dit i desember! men har piercing i nesa:S

bare sånn liten diamant da men, og en den lille øre greia: p

hm.

men hvordan er prisene der ? for og spise ute og sånt ?

har ALDRI vært i syden;-/ . og det er jo ikke alltid lett og definere dyrt og billig :P

Gjest Gjest_sara_*
Skrevet
Oi da:P har lyst og reise dit i desember! men har piercing i nesa:S

Neida altså jeg mente egentlig på gutter. Også mente jeg mer sånn her body-piercing-aftercare.jpg

men hvordan er prisene der ? for og spise ute og sånt ?

har ALDRI vært i syden;-/ . og det er jo ikke alltid lett og definere dyrt og billig :P

Jeg syntes det var billig å spise ute.

Det kostet ca 60 kr for en laksemiddag på en fancy fiskerestaurant.

Vann koster ca 5 kroner.

Ting fra "vanlige" butikker er ganske dyrt.

De prøver å matche prisene våre, bommer helt og gjør ting enda dyrere enn her.

De er gode på å gi dårlig samvittighet, også selger de en hel del "falsk safran".

Om du drar til Sharm El Sheikh, og havner på ett hotell som heter Sharm Reef vil du legge merke til 2 butikker inne på hotellet.

Det ene er en parfymebutikk, og mannen som selger virker ålreit, og ganske ensom. Så han bør du snakke med. :P

Den andre butikken derimot.. *Grøss*.

Mannen som selger der inne heter Mimo.

Han selger shisha, papyrus, statuer, te osv.

Første dagen vår fikk han oss til å velge ut masse saker vi likte,

og sa 'det kommer ikke til å bli dyrt, slapp av' når vi spurte om prisen.

Han pakket ting inn og når han var ferdig sa han 'det blir 4050 kroner'.

HAAAHAAA! Heldigvis var jeg modig og sa vi ikke skulle ha noe av det,

hvorpå han prøvde å gi oss dårlig samvittighet blabla.

Han selger "falsk safran" og en te, som ikke er verdt hva han skal ha for den,

for den selges billigere i Norge. Der ble jeg dessverre lurt.

Om du ikke havner der, er det sikkert mange andre som er helt lik som han.

Mulig du er litt flinkere på slikt enn vi var, men vi var drittsure når vi kom hjem, for vi fikk følelsen av at de enten hatet oss der, eller var drittfalske for å tjene penger på oss. Neste gang skal vi være mye bedre forberedt, og IKKE dra til styggefalske Sharm El Sheikh.

Jo, også får du kanskje beskjed om å tipse absolutt alle der nede for absolutt alt.

Ikke gjør det :P Flere ganger ble folk sure på oss når vi prøvde tipse. ^^

Neste gang gjør vi det kun til folk som ber om det.

Ooog.. Om noen har noen flere brukbare tips om Egypt blir jeg veldig glad.

Noen som har litt ordentlig erfaring. :)

Gjest Gjest_Sara_*
Skrevet

(Og om du drar på museet, for GUDS skyld ta med MASSE vann. Det er helt dødelig varmt der inne. ^^)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...