Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Fikk denne i mailboxen i dag...Til dere som er på Oslo S i løpet av sommeren. Jeg vil sterk oppfordre til å se dere ekstra om!

Disse tyvene jobber i grupper, og i det du går på toget, og har kommet deg inn, forstyrrer de deg, og lopper deg. Så hopper de av toget i det det skal reise.

At politiet ikke tar disse og er mere aktive er meg uforstålig!

http://www.aftenposten.no/pengenedine/article3131719.ece

Endret av Wonders
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo først nå det har blitt kjent at tyvene opererer på denne måten. Og da kan politiet konsentrere seg mer om å få tatt dem. Altså når de kjenner rutinene til denne banden.

Politiet oppfordrer jo alltid til at man må skjule koden godt når man taster. Men jeg ser de færreste er gode på å skjule. Kanskje har man bare en hånd ledig osv.

Nå er jo også kodeboksen på automatene på togstasjonene loddrette, noe som gjør det ekstra vanskelig å skjule. Det irriterer meg faktisk grenseløst. Må jo nesten bøye seg inn over boksen for å få dekket sidene.

Det som irriterer meg enda mer er at det alltid er kø når man trenger å få brukt disse automatene, men det er nå en annen sak :P

Gjest Gjest
Skrevet

Sørg også for å ha kredittkort med annen kode enn bankkortet (mange banker har begynt med identisk kode på bege kort). Det er sikkert fint og flott å slipe å huske to koder, men hvis tyvene først har fått fatt i koden og kortene dine prøver de koden på begge kort og kan lett tømme Mastercarden. Jeg har heldigvis vanlig kort fra banken og Master fra LO, ellers hadde jeg blitt loppet før jul, i stede slapp jeg med 200 kr (har aldri mye penger på brukskontoen, maks 1000). Jeg vet man får pengene tilbake, men det er pes, og hvis man regnes for å ha vært uforsiktig kan man få høyere egenandel.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ble faktisk utsatt for disse jævlene...Trodde jeg var trygg da det nesten ikke var noen på perrongen, og ihvertfall ingen "skumle" som jeg så. Da jeg skulle gå inn på toget kom det plutselig to pene dresskledde "forretningmenn" foran meg inn på toget, så stoppet de plutselig på siste trinn og jeg kom meg ikke inn. Ble litt paff, og ble stående bak de, plutselig snudde de om og gikk. De unnskyldte seg på "engelsk" da de presset seg ut bak meg. Jeg så mynter trille ned togtrappa og det var så vidt jeg ikke ba de plukke opp sine mynter..altså MINE mynter. Lommeboken min hadde en litt løs myntlomme. Skulle sjekke togbilleten og da var lommeboka borte. De tappet både Visa og alt de kunne på Mastercardet. Koden hadde de nok sett når jeg brukte billetautomaten. Ble frastjålet lomeboka alle kortene og førerkort, 4 månedskort m.m. Er helt enig i at disse automatene virkelig er dumt plassert og innredet. Og dessuten vanskelige å skjønne.

En annen ting er at jeg faktisk ble heftet av togpersonale slik at jeg ikke fikk sperret kortene i tide, og disse vaktene som er på Oslo S ...hvor ser de??

Dette ble selvsagt anmeldt (og henlagt like etterpå men..) og jeg fikk tilbake omtrent alt av kontanter inn på kontoene, men dette var en skikkelig ergelig opplevelse!!

Gjest Gjest
Skrevet

Kjære har ikke dette kommet frem i lyset før nå??

Er jo faktisk 15 år siden min kollega og flere ble robbet på denne måten - og flere gjennom årene jeg har hørt om .... og koden knekte de på få minutter. Politiet sa den gangen at man var kjent med at det var bander som opererte sånn på Oslo S. Så dette er et godt gammelt problem som politiet burde ha tatt tak i for mange år siden.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Det skjer jo dagelig for tiden, helt forferdelig. Kom på et triks jeg så på Discovery, ikke ha på Bluetooth heller.

Da gir du dem tilgang til hele din telefon, så de kan ringe på ditt nummer via sin data. Veldig poppis å ringe til utlandet noen timer...Og regningen kommer til deg i posten!

Skrevet

Men hvordan knekker de egentlig koden? Altså, når man IKKE har den skrevet ned noe sted??! Eller du ikke har brukt kortet i x antall timer før du blir frastjålet det? Det lurer jeg på...

Skrevet

ÅH jeg blir så sinna..For et pakk som driver på slik..

Jeg tror jeg vil slutte å bruke kort i oslo sentrum.

Skrevet
Men hvordan knekker de egentlig koden? Altså, når man IKKE har den skrevet ned noe sted??! Eller du ikke har brukt kortet i x antall timer før du blir frastjålet det? Det lurer jeg på...

De står jo bak deg når du bruker det, f.eks på Oslo S. Så noterer de koden, stjeler vel selv eller får noen andre til å gjøre det.

Skrevet

at dette er nytt for politiet høres rimelig merkelig ut, siden dette er en teknikk som har vært brukt på oslo s i flere år!! Min mor opplevde akkurat det samme for noen år siden, og meldte ifra om det.

Og jeg er nok en gang veldig glad for at jeg ikke har kreditt på vicakortet mitt, og at jeg aldri har mer en dagens forbruk på den kontoen jeg har kort til. Hadde ikke blitt noen stort tap, dersom jeg skal komme ut for disse folka.

Skrevet
De står jo bak deg når du bruker det, f.eks på Oslo S. Så noterer de koden, stjeler vel selv eller får noen andre til å gjøre det.

Eller du ikke har brukt kortet i x antall timer før du blir frastjålet det?

Så du ikke den setningen kanskje?

I et intervju med en dame som hadde blitt frastjålet kort, og kortet hadde blitt tappet, så hadde hun ikke brukt kortet på mange timer. Hvor lenge følger de etter deg liksom? Står utenfor jobben din i åtte timer og venter?

Gjest Gjest_Heidi_*
Skrevet
at dette er nytt for politiet høres rimelig merkelig ut, siden dette er en teknikk som har vært brukt på oslo s i flere år!! Min mor opplevde akkurat det samme for noen år siden, og meldte ifra om det.

Og jeg er nok en gang veldig glad for at jeg ikke har kreditt på vicakortet mitt, og at jeg aldri har mer en dagens forbruk på den kontoen jeg har kort til. Hadde ikke blitt noen stort tap, dersom jeg skal komme ut for disse folka.

Det er ikke så mange år vi har hatt de billettautomatene. Og nå som man må betale 20 kr ekstra om man ikke har kjøpt billett før man går på toget så er det jo veldig mange fler som bruker automatene også (i rushtiden så er det jo lang kø på de, spesielt på Oslo S). Og på de billettautomatene så ser man veldig lett vilken kode som blir tastet inn. Derfor har dette blitt et stort problem i det siste. Problemet har sikkert eksistert i flere år ved at tyvene har observert folk som har tatt ut penger i minibank. Men nå har det altså blitt et STORT problem pga. disse billettautomatene.

Skrevet

Gammelt nytt for politiet, men hva kan de gjøre? Det er ikke en bande som holder på med dette, det er en mengde forskjellige. Når politiet får tatt noen, så er det i heldigste fall en liten tur innenfor murene (vi har så lavt straffenivå at det er en vits), de blir kanskje bortvist fra landet, men så kommer det nye bander i stedet.

Det er en evig runddans. Vi må gjøre noe for at det ikke skal være så forlokkende å komme hit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...