Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Ja, babyer skal jo ikke ha sol. De skal "oppbevares" i skyggen. Jeg mener å ha lest det gjelder "barn under et år"? Men det skjer jo ikke noe magisk på ettårsdagen heller da. Tanken min var umiddelbart at han skulle holdes unna sola denne sommeren. Men, vel min sønn er ti mnd gammel. Det er ikke så lett å "oppbevare" ham i skyggen, han er meget mobil...

Dertil synes jeg at det i det fine været er greit å ta ham med ut på lekeplassen, sette ham i huska, og la ham kose seg litt ute. Men, lekeplassen ligger ikke i skyggen...

Varmen er vel absolutt kommet nå, og tanken på et lite plaskebassen på verandaen meldte seg i mitt hode. Antakelig siden jeg selv lengter etter å avkjøle meg i vann når det blir varmt.

Men det er jo masse sol på verandaen.... Kan jo sette parasollen slik at den skygger mest mulig, så kan han sitte i skyggen av parasollen denne sommeren, slik jeg gjorde det forrige sommer?

Edit to add: Selvsagt smøres han uansett med egnet solkrem når han skal ut.

Endret av Malama
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helsesøster sa at babyen ikke skulle smøres med solkrem, men hvorfor?? Gutten holdes i skyggen(6mnd) men, det er jo ikke til å unngå at han kommer i sola, spesielt når vi er ute med båten, han krabber jo overalt..hehe

Du som skriver at du smører, hvilke solkrem bruker du?

Skrevet

Baby/barnesolkrem, unngå å smøre på hender/stedet de får puttet i munnen. Vi har ikke fått høre at nevøene mine (ti mnd de og) skal holdes ute av solen, så de har plaskebasseng og får lov å krype på altanen så lenge vi har en sperre for trappen ned til hagen.

Skrevet

Vel, min lille på snart 11mnd er det i allefall plent umulig å holde unna sola. Han kryper/går dit han selv vil han, og det er som regel i sola. Ikke er det lett å få på ham hodeplagg heller. De forsvinner som regel i løpet av 1min om de har knytting under haka eller ei.

Så jeg orker ikke stresse så mye med det. Smører ham med faktor 50, forsøker å få på ham caps/solhatt, gir ham mye vann og tar ham inn i ny og ne om han sutrer.

Han har også ganske lite klær på seg (les: faktor 50) siden han er veldig varmblodig av seg.

Idag fikk han seg et plaskebasseng med skygge. Stor suksess=)

Funker fint for vår del hittill i allefall.

Skrevet

Ja, de plaskebassengene med en slags parasoll over er jo fine da :) K var rundt 8 måneder i fjor sommer når det var på det varmeste. Vi prøvde å være mest mulig i skyggen, men hadde på solkrem med høy faktor og solhatt MED snøring, i tillegg til at han stort sett hadde t-skjorte og shorts. Og han sov alltid i skyggen. var ikke noe problem det.

Skrevet (endret)

Vi bruker faktor 30, babyline sin, den er jo en babykrem, så hvorfor ikke? Det KOMMER sol på ham, bedre med solkrem enn brent, tenker jeg...

Plaskebassen med skygge har jeg ikke sett, det hørtes jo ikke så dumt ut. Men vi har en stor parasoll på verandaen da, så han kan sikkert få skygge derfra.

I dag har han stort sett vært i skyggen, vi har ikke vært på lekeplassen fordi vi var på besøk, satt ute, men i skyggen, til etter hans leggetid, så rett i seng når vi kom hjem. Men lurer på om han må få seg plaskebasseng til helga... Hvor får man slike, egentlig?

(I morgen er jeg ikke så bekymra på dagtid, han er hjemme med sin far, og faren like ikke sol, så jeg innbiller meg de er en del inne, min mann setter seg neppe ut på verandaen med ham... Inne, med åpen dør, men gardin som skygger, det er mannens løsning... Men straks jeg kommer hjem, frister det å ta med ungen ut, på lekeplassen eller noe. Og da er det på med solkrem ja. Bruker det når han er i skyggen også jeg da, vi fikk jo beskjed om det som barn, solkrem uansett. For der ER stråling i skyggen også. Men vi brukte ikke solkrem på ham før han var rundtom 8-9 mnd eller noe sånn da. Det kommer av at det ikke var aktuelt hans første sommer, født i slutten av august, og deretter var det ikke aktuelt for noen, det er ikke noe problem om vinteren....

Endret av Malama
Skrevet

Prøv å få ham til å gå med solhatt, bruk solkrem og helst litt lette klær utenpå, så går det nok bra :) Har også hørt at barn under ett år ikke skal bruke solkrem, men når alternativet er at de blir solbrente, er vel solkrem å foretrekke.

Leste i en test av barnesolkremer at Vichy (hvordan det nå skrives) barnesolkrem var den beste, med best beskyttelse og ingen skumle stoffer.

Fordel å få vårbarn merker jeg, liten nok til å holdes i skyggen første sommeren, og stor nok til å være i sola andre sommeren ;)

Skrevet

Solhatt må han ha. (skal fikse noe å knytte den fast med, bare. For det hender den forsvinner ellers...) Har solkrem over hele seg, og lette klær (kortermet body og shorts, eller t-skjorte og shorts)

Ti mnd gammel er han ikke et år, men det er nå engang nå sommeren kommer, og vi må gjøre som best vi kan. Burde han kanskje fått sånn uv-badedrakt dersom han skulle få seg et plaskebasseng i skyggen? Eller er det litt vel overdrevent?

Gjest Gjest
Skrevet
Burde han kanskje fått sånn uv-badedrakt dersom han skulle få seg et plaskebasseng i skyggen? Eller er det litt vel overdrevent?

Det sto en test av slike UV-drakter i siste Foreldre & Barn og det var mange av dem som ikke holdt det de lover => falsk trygghet. Mener å huske at en fra KappAhl kom bra ut i test og kostet 250,-. Det kan jo være et greit alternativ dersom du vil ha.

Plaskebasseng finner du bl.a. på leketøysbutikker, men det kan fort være utsolgt nå som det har vært varmt noen dager.

Skrevet

Ja, jeg leste den testen jeg også, det er slett ikke alle som hoolder det de lover nei. Men det er da bedre enn ingenting, og kombinert med solkrem, tenkte jeg...

Men jeg må undersøke litt det der, er den "faktoren" de bruker for klær, selv om den har en annen benenvelse, direkte sammenlignbar med solkremfaktor? I så fall bekymrer det meg ikke så mye at f.eks den fra lindex (den eneste jeg husker tallene på, fordi jeg hadde sett den på butikken tidligere på dagen) lover 40, men har 25. Kombinert med solfaktor 30 i kremen, så er han da mer enn nok beskyttet, tenker jeg...

Skal titte innom lekebutikken og se om de har igjen plaskebassen da, men det kan nok være at andre har vært kjappere enn oss ja... Vel, jeg har noen lekebutikker å velge mellom uten for lange omveier, så jeg får se hva jeg evt finner.

Gjest keith
Skrevet

Det med uv drakter kan være greit på

de aller minste barna.Men jeg mener at disse

draktene kan bli på grensen av hysteri.Da datteren

min var baby så hadde vi på henne klær og at vi var mest

i skyggen.Og hvis hun badet i plaskebassenget så gjorde hun

det sent på ettermidagen når sola ikke var så sterk.

Gjest lillekylling
Skrevet

Har hørt at de ikke skal smøres med solkrem før de er et år fordi leveren ikke er moden nok til å skille ut stoffene fra solkremen.... men det har nok skjedd mye på solkremfronten siden den tid.

Basseng med tak får du kjøpt på biltema. Men det er ganske høy kant på det, så da kan han ikke krabbe ut og inn selv. Ville bare hatt et vanlig lite og satt under parasollen til så små.

Skrevet

Vi valgte et lite et, uten tak, som vi setter i skyggen under parasollen. Han smøres med babysolkrem, uten kjemisk filter, som kommer fra en serie babyprodukter rettet mot små barn, tas sjangsen på den. Han kles i lette klær, men som mannen fikk opplyst på HS, lette sommerklær tilsvarer ikke mer enn ca solfaktor ti, så det er bare å smøre hele ham, også under klærene. Smører ham derfor på stellebordet om morgenen, og gjentar på synlige steder på kroppen utover dagen når han skal ut. Selv om vi oppholder ham mest mulig i skyggen.

Han fikk seg uv-drakt også, ikke av best i test, men den er heller ikke ment som erstatning for solkrem, bare mer som badetøy, tenkte jeg.

og koooooste seg i vannet i går ettermiddag, i skyggen.

Skrevet

Synes det blir litt styrete med UV-drakter og sånt jeg... Her elsker ungen å gå naken i alle fall. Tenk så deilig for dem å gå uten bleie! Lot ham være naken i fjor sommer også, i skyggen. Tror ikke det er så ekstrem forskjell på 10 og 12 mnd, så jeg hadde glatt latt ungen gå naken i sola (med solkrem selvsagt) selv om han bare var 10 mnd.

Skrevet

Og ang at lette klær bare er solfakator 10... Har hørt det flere steder jeg også, men synes fortsatt det er rart. For å ta meg selv som eksempel, så er jeg kritthvit der jeg har hatt på meg klær, men veldig brun der jeg har smurt meg med faktor 15-20 :klø:

Skrevet

Hei.

Vår lille sønn på 11 mnd begynte å kaste opp etter leggetid i går- han har rett og slett fått solstikk. Synes ikke han var mye i solen heller....og han hadde på en tynn t-skjorte og solhatt og lekte med vann, drakk masse....han føltes ikke varm.

Men så begynte han å kaste opp da og fikk feber (var tydelig forvirret) så vi kjølte ham ned i dusjen, ga ham masse vann og sov med ham.

I dag skal han IKKE ut. Vi har på viftene i huset og holder ham innendørs. Stakar :tristbla:

Så pass på småtrollene deres...jeg trodde jeg gjorde alt rett, jeg...

Skrevet

Huff da. Harald har det fint, til tross for at han stakk av fra skyggen innimellom, og ut i sola. Men han var for det aller meste i skyggen altså, og ikke i sol midt på dagen i det hele tatt, bare på ettermiddagen.

Men vi er forsiktige med ham, og jeg innser at det kanskje er like greit at det er min mann som har perm nå... da holdes gutten stort sett inne, for min mann er ikke så glad i sol. Hadde det vært meg, hadde vi vært myyyyye mer ute på dagtid, ikke bare på ettermidaggen..

Skrevet
Her er i alle fall Grønn Hverdag og Nrk sin test av solkremer, så kan man bruke en som ikke inneholder skumle stoffer. Ikke alle barnesolkremer er like bra...
Skrevet

I know. Vi har altså babyline sin, den er "best i test", så den føler vi oss ganske trygg på. Prøver jo å unngå at han spiser den da, men smører ham inn i alle fall. Synes det er bedre enn om han skulle bli brent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...