Gjest Anonymous Skrevet 30. juli 2003 #1 Skrevet 30. juli 2003 hva slags utstyr bruker man trenger man til ferskvannsfiske?
Gjest Anonymous Skrevet 30. juli 2003 #2 Skrevet 30. juli 2003 Du kommer langt med snøre, krok og agn (alt fra blåbær via meitemark til ymse mer sofistikerte saker) Noen av oss bruker i tillegg stang, men det kommer an på hva slags fiske du har i tankene.
jordbær Skrevet 30. juli 2003 #3 Skrevet 30. juli 2003 I stille ferskvann, er dupp med mark en vinner! :D Blir det kjedelig, kan du prøve div. spinnere evt. fluefisking hvis du er veldig avansert;)
Gjest Anonymous Skrevet 30. juli 2003 #4 Skrevet 30. juli 2003 er litt grønn på dette området,så ikke gjør narr av meg da.... skal ut å handle imorgen,må vel ha alt! dette er for fiske i elv! har hørt rykter om at mark ikke er det som er anbefalt
Gjest Vega Skrevet 30. juli 2003 #5 Skrevet 30. juli 2003 Fiskestang, haspesnelle - dette får du kjøpt i en pakkeløsning til noen hundrelapper ettersom hvor stor stanga og snella er. Dess større - bedre, pga at du kaster lenger og stangen er mer stabil. Du kan også dra inn større fisk (laks...) Nylon - tykkelse etter hvor stor fisk du skal ha. De kan anbefale deg på butikken - husker ikke målene. Kjøp gjerne nylon å ha i reserve, i tilfelle sena ryker. Sluker - av typen toby (er en ener iflg. meg) og andre lign. sluker av forskjellig utseende (Jeg har masse sluker, har nærmest en samlemani - men gir de gradvis vekk til min sønn og nevøen min...). De sølvfargede egner seg i gråvær, bronsjefarvet egner seg i klart vær. Vekt etter hvor mye vann det er og hvor stor fisk du skal ta. Kjøp gjerne litt forskjellig - er det ørret du skal fiske - 5-7 gram. Laks 10 til 12 (18 ) gram. Kjøp flere - du kan miste de. Slukefeste - er enkelt å bytte sluk, i stedet for å knyte (få de i butikken til å vise deg - helst tegne opp hvordan du lager knute - dette må du gjøre også når du bytter nylon, er ganske enkelt når du først har sett hvordan det gjøres). Du kan også fiske med dupp og flue - med vanlig haspesnelle, trenger ikke fluestang. Da fester du duppen par meter innenfor flua. Skitt fiske!
Gjest Vega Skrevet 30. juli 2003 #6 Skrevet 30. juli 2003 Du trenger også en skarp kniv til å gløgge og sløye fisken med - og evt. en håv. Jeg pleier ikke bruke håv - tar fisken med hendene - og til de store bruker jeg gløgg, eller hva det kalles (en slags krok).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå