Gå til innhold

hva trenger man?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

hva slags utstyr bruker man trenger man til ferskvannsfiske?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Du kommer langt med snøre, krok og agn (alt fra blåbær via meitemark til ymse mer sofistikerte saker)

Noen av oss bruker i tillegg stang, men det kommer an på hva slags fiske du har i tankene.

Skrevet

I stille ferskvann, er dupp med mark en vinner! :D

Blir det kjedelig, kan du prøve div. spinnere evt. fluefisking hvis du er veldig avansert;)

Gjest Anonymous
Skrevet

er litt grønn på dette området,så ikke gjør narr av meg da....:( skal ut å handle imorgen,må vel ha alt! dette er for fiske i elv! har hørt rykter om at mark ikke er det som er anbefalt

Skrevet

Fiskestang, haspesnelle - dette får du kjøpt i en pakkeløsning til noen hundrelapper ettersom hvor stor stanga og snella er. Dess større - bedre, pga at du kaster lenger og stangen er mer stabil. Du kan også dra inn større fisk (laks...)

Nylon - tykkelse etter hvor stor fisk du skal ha. De kan anbefale deg på butikken - husker ikke målene. Kjøp gjerne nylon å ha i reserve, i tilfelle sena ryker.

Sluker - av typen toby (er en ener iflg. meg) og andre lign. sluker av forskjellig utseende (Jeg har masse sluker, har nærmest en samlemani - men gir de gradvis vekk til min sønn og nevøen min...).

De sølvfargede egner seg i gråvær, bronsjefarvet egner seg i klart vær. Vekt etter hvor mye vann det er og hvor stor fisk du skal ta. Kjøp gjerne litt forskjellig - er det ørret du skal fiske - 5-7 gram. Laks 10 til 12 (18 ) gram. Kjøp flere - du kan miste de.

Slukefeste - er enkelt å bytte sluk, i stedet for å knyte (få de i butikken til å vise deg - helst tegne opp hvordan du lager knute - dette må du gjøre også når du bytter nylon, er ganske enkelt når du først har sett hvordan det gjøres).

Du kan også fiske med dupp og flue - med vanlig haspesnelle, trenger ikke fluestang. Da fester du duppen par meter innenfor flua.

Skitt fiske!

Skrevet

Du trenger også en skarp kniv til å gløgge og sløye fisken med - og evt. en håv. Jeg pleier ikke bruke håv - tar fisken med hendene - og til de store bruker jeg gløgg, eller hva det kalles (en slags krok).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...