Gå til innhold

Skriftlig eksamen i norsk hovedmål -_-

Gjest TS

Anbefalte innlegg

Jeg orker ikke komme med en versjon om hvor urettferdig dette er, så oppsummerer heller kort den statistikksike skurrene i eksamensresultatene.

-Jeg fikk 6er i standpunk, 2er på eksamen.

-snittet på trinnet, (vi er over 100 stk) var 2 komma et eller annet.

-Vi har gjennom vgs hadde 3 forskjellige norsklærere, og alle har gitt omtrent den samme standpunktskarakteren. (Så i så fall har vi hatt 3 lærere som er "snille" med karakterene)

-ALLE de som hadde 5 på standpunkt som jeg har snakket med fikk 2 eller stryk

-Mange av de som fikk 2er på standpunk, fikk 2 og 3 på eksmamen, altså like godt eller bedre enn dem som har tre og fire karakterer høyrere enn dem på standpunkt :S

Det er ingen logisk sammenheng. Synes det er kraftig provoserende at sensorene sitter med så enorm makt. Det er tydelig at det enten er noen inkompetentepremenstruelle, humørsyke, firkantede brød som har sittet og rettet dette, eller noen som lar sine subjektive meninger gå på bekosning av unge håpefulle elevers framtid.

Jeg er så provosert at jeg dirrer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må du rett og slett klage på eksamen, hvis din fremstilling stemmer har du ingenting å tape på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Da virker det som du har gått på en skole med inflasjon i gode karakterer. I Oslo, hvor jeg gikk på vgs, var det ofte slik. Noen skoler krevde over fem i snitt for å komme inn, og hadde derfor strenge lærere som forventet mye. Andre skoler trengte man bare tre i snitt for å komme inn, og da var det selvfølgelig lett å gjøre det bra, med tanke på at lærerne blir mindre strenge med karakterene når de er omgitt av idioter.

Jeg vet ikke hvordan eksamener sensureres på vgs (en lærer kan kanskje svare), men jeg antar at besvarelsene blir sendt rundt om til andre skoler i landet eller fylket. Om besvarelsene ble spredt godt nok vil det jo ikke være noen konspirasjon mot dere, da ingen av sensorene jobber på samme skole uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Eller så er det skolen du går på som har sydd puter under armene på deg og vært alt for snill med karakterene. Er du misfornøyd med karakteren, kan du klage på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg hørt om fra andre også.

Klag på karakteren, du har ingen ting å tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest VG3-elev

Jeg er helt enig! Jeg kjenner utrolig mange, på forskjellige skoler, som har opplevd at eksamenskarakterene spriker kraftig fra standpunktkarakterene - og dette er elever jeg VET er flinke. Sensuren i år har visst dessuten vært ekstra streng: Vet om en klasse med flertall av 5-6-elever, der de fleste har fått 3 eller 4 på eksamen. Det er sykt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skjønner deg!
Jeg er helt enig! Jeg kjenner utrolig mange, på forskjellige skoler, som har opplevd at eksamenskarakterene spriker kraftig fra standpunktkarakterene - og dette er elever jeg VET er flinke. Sensuren i år har visst dessuten vært ekstra streng: Vet om en klasse med flertall av 5-6-elever, der de fleste har fått 3 eller 4 på eksamen. Det er sykt!

Jeg er et femmer/sekser barn som gikk ut vgs. i fjor. Jeg tenkte å klage, fikk kopi av besvarelsen min og gikk igjennom den med faglærer. Han sa rett ut at han skjønte hvorfor sensor hadde trukket meg så mye som han gjorde (jeg fikk 3), også la han til at slike sensorer var grunnen til at han ikke gadd å være eksamens-sensor lenger. Det virker som at når det kommer til eksamen så føler sensoren at man har lov til å vri på oppgaven så mye at man fort kan gå ned to karakterer på det. Jeg gikk ned minst to karakterer bare fordi jeg hadde valgt en todelt oppgave (en "hovedoppgave" og en "deloppgave") og at sensor hadde forventet at jeg skulle skrive like mye om begge oppgavene, mens jeg hadde vektlagt den største.

Læreren ble forbanna, jeg ble forbanna. Han sa "det hadde vært interessant hvis du hadde PRØVD å klage, men jeg råder deg ikke til å gjøre det da du fort kan treffe en sensor som mener at du faktisk bommet på oppgaven og da kan du risikere stryk".

Så ja, min eneste 3er på vitnemålet ble i norsk hovedmål - yndlingsfaget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er jo faktisk hundre ganger enklere å få 6 på en vanlig prøve hvor du får spørsmål fra noen få kapittel enn på en eksamen hvor hele boka er pensum! Da går jeg lett ned til en 2er.

Men nå er det jo snakk om norsk da, og evnen til å skrive en essay eller liknende skal jo ikke variere så mye. Jeg liker ikke norskfaget fordi vurderingen blir så objektiv.

Jeg hadde to veninner i to forskjellige klasser som leverte samme stil, den ene fikk 3 og den andre fikk 5!

Tror desverre mye går på personlighet.

Den som forventet å gjøre det bra fikk best karakter. Sikkert ikke bevisst fra læreren sin side men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det dessverre et kjent fenomen at norsk eksamen er veldig vanskelig å få bra karakter på. Gjennomsnittskarakteren ligger som regel på 1,5 under det en får som standpunkt. Jeg har sett reportasjer om disse sensormøtene, hvor 200 sensorer sitter i en stor aula og retter 600 stiler hver i et par dager. Ser ikke mye hyggelig ut. Dessuten er oppgavevalgene for eksamen svært omdiskutert blant de ulike sensorene, en kan mene noe helt annet om hva som skal være med i oppgaven enn en annen sensor. Skumle greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg syns ikke at årets eksamensoppgaver for vg3 var så ille. Det var oppgaver som krevet at hver enkelt hadde vært tilstede i timene, samt deltatt aktivt. Jeg fikk 4 og har standpunkt på 5. Jeg er egentlig fornøyd med det, selv om jeg hadde blitt mer tilfreds med 5. Standpunktkarakteren er satt ut i fra innsats over et halvt år, mens eksamenskarakteren er satt ut i fra innsats i løpet av én dag. Det er viktig å huske dette. Kanskje problemet er at nivået rett og slett er lavt blant vg3 elever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linsa

Jeg hadde avsluttende eksamen i år, og jeg fikk 5'er på både hoved-, og sidemålseksamen. Jeg syns du skal klage, underforstått at du vet at det er en risk. Reglene fungerer slik at om du klager, så er det en annen sensor som skal rette den. Denne siste karakteren blir da den gjeldende, så om du klager får du håpe på at du får en litt yngre sensor enn det du sikkert fikk. Jeg ser for meg at "old-school" lærerne henger seg litt mer opp i detaljene, enn hva den yngre sensor-garden gjør.

men jeg har vært vant med en streng lærer, så det kan jo hende at jeg var heldig med sensoren. det er det jeg tenker når jeg leser over oppgavebesvarelsen min. Lærerinna mi var på et slikt sensormøte, og hun fortalte litt om samtalene deres rundt karaktersettingen. Noen henger seg kraftig opp i skrivefeil, noen igjen om du har forstått oppgavene riktig, og om du har forstått definasjonene av de ordene de har brukt i oppgavelyden riktig (feil forståelse kan føre til at sekser-elever stryker o.l), mens andre igjen bryr seg om besvarelsen ser planlagt og organisert ut. Dere skjønner sikkert hva jeg vil inn på.

Hvis det er sånn at du faktisk har svart på oppgaven, og ikke svart på en feil oppgave, så syns jeg du skal klage. Det verste som skjer er at denne sensoren også gir deg en kjip karakter. jeg ville ha klaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linsa

Kommentar: jeg syns ikke karakterene varierte så mye, hvertfall ikke i min klasse. Jeg har 6 i standpunkt, og fikk 5'ere på eksamen. andre i klassen som lå på 4'ere og 5'ere fikk karakterer tett opp til standpunkt karakterene deres. det går vel på hvor mye lærerene har forberedt elevene sine på eksamen. Vi begynte å tenke på eksamen allerede fra første skoleuke i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gabriela

Jeg fikk det samme på eksamen som på standpunkt. Jeg ble ganska sjokka da læreren fortalte at landsgjennomsnittet var på 2,8 eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...