Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

i dag da jeg sjekket kontoen oppdaga jeg at jeg hadde fått inn et beløp som var for lite til å være feriepenger men for mye til å være skattepengene. Da selvangivelsen kom i april hadde de regna ut at jeg skulle ha 900 tilbake. De eneste jeg endret på var å føre opp barnehageutgifter slik at jeg etter ny likning skulle ha tilbake rundt 4000. Jeg kontakta banken som kunne bekreftet at overførselen ( 15000) var ifra skatteetaten og jeg sjekka likninga ppå altinn. Der går det frem at jeg er liknet i klasse 2 istedet for kl 1. I fjor derimot skulle jeg vært likna i skattekl 2 men ble liknet i klasse 1 og klaga. Jeg fikk medhold i klagen og fikk penger igjen istedet for restskatt.

Det rareste er at på den ene delen av selvangivelsen står det jo at jeg er registrert partner/samboer så hvordan jeg kunne ha havna i skatteklasse 2 nå mens i den foreløpige selvangivelsen som kom i april var jeg i skatteklasse 1 og jeg har jo ikke endret noe anna enn å føre opp foreldrefradrag.

Nå sitter jeg her da og lurer på om jeg skal si ifra eller satse på at de ikke kommer til å sjekke det opp noe mer. Har uansett ikke tenkt å bruke opp pengene men la de stå på konto i tilfelle det blir krav om tilbakebetaling.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du samboer med barnets far eller har barn med den du bor med?

Gjest Gjest
Skrevet
Har uansett ikke tenkt å bruke opp pengene men la de stå på konto i tilfelle det blir krav om tilbakebetaling.

Du bør i så fall holde på pengene i tre år for det er den alminnelige foreldelsesfristen.

Skrevet

Det kan faktisk hende at Skatteetaten har gjort rett i å plassere deg i den skatteklassen, og at du har rett på pengene. Likningen beregnes maskinelt, så i utgangspunktet er liten grunn til å tro at systemet har gjort feil ved å plassere deg i en annen skatteklasse (selv om det ikke kan forklares så lett).

Bra at du spør her, men spør så mange du har mulighet til ellers, til du er trygg på svaret. Det ville jo være dumt å gå rundt å være redd for å bli "oppdaget", hvia det ikke er noe å oppdage.

Gjest Gjest
Skrevet

Takker for svar :-)

Jeg flytta sammen med barnefar på nyåret 08. Var aleneforsørger til et eldre barn fra før og har derfor skattet i klasse 2 i mange år.

På den foreløpige likninga som kom i april i fjor var jeg satt i klasse 1 noe jeg klaget på siden jeg faktisk var som eneforsørger å regne hele 2007.

Jeg skal derfor skatte i klasse 1 nå siden jeg bor sammen med barnefar.

Skrevet

Helt sikker?

Skrevet

Jeg flytta sammen med barnefar på nyåret 08. Var aleneforsørger til et eldre barn fra før og har derfor skattet i klasse 2 i mange år.

På den foreløpige likninga som kom i april i fjor var jeg satt i klasse 1 noe jeg klaget på siden jeg faktisk var som eneforsørger å regne hele 2007.

Hvis du var eneforsørger i 2007 skal du vel lignes i klasse 2? Er jo året 2007 skatten gjelder for.

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Hvis du var eneforsørger i 2007 skal du vel lignes i klasse 2? Er jo året 2007 skatten gjelder for.

Det er vel 2008 årets oppgjør gjelder for?! Nå er vi jo i 2009.

Skrevet

Dersom det ikke "oppdages" i år er det jo fullt mulig det oppdages neste år. Kjedelig å få brev og påpakk for å ha beholdt penger som ikke er dine... menmen. Vet ikke hvor "idiotsikkert" systemet deres er, og det virker jo som om det ikke er helt vanntett.

Det er jo penger du egentlig ikke skulle hatt. Så sånn lovlig og moralsk sett skal du vel si fra. On the other hand, de aller fleste ville vel ha beholdt dem. Det får være opp til deg :)

Gjest Gjest
Skrevet

De har vel oversett at du er samboer med barnefar da? Skatteklasser settes manuelt, så det er vel en manuell svikt i det halve minuttet noen så på din selvangivelse. ;)

Vel, merkes det ikke i år kan det merkes neste år. Eller de neste TI årene. Har du nerver til å vente å se så behold penga og ikke si noe (ulovlig), men helt ærlig er det ikke verdt å gjøre seg til kjeltring for 10.000,- med mindre man virkelig er i knipe.

Gjest annemor30
Skrevet
i dag da jeg sjekket kontoen oppdaga jeg at jeg hadde fått inn et beløp som var for lite til å være feriepenger men for mye til å være skattepengene. Da selvangivelsen kom i april hadde de regna ut at jeg skulle ha 900 tilbake. De eneste jeg endret på var å føre opp barnehageutgifter slik at jeg etter ny likning skulle ha tilbake rundt 4000. Jeg kontakta banken som kunne bekreftet at overførselen ( 15000) var ifra skatteetaten og jeg sjekka likninga ppå altinn. Der går det frem at jeg er liknet i klasse 2 istedet for kl 1. I fjor derimot skulle jeg vært likna i skattekl 2 men ble liknet i klasse 1 og klaga. Jeg fikk medhold i klagen og fikk penger igjen istedet for restskatt.

Det rareste er at på den ene delen av selvangivelsen står det jo at jeg er registrert partner/samboer så hvordan jeg kunne ha havna i skatteklasse 2 nå mens i den foreløpige selvangivelsen som kom i april var jeg i skatteklasse 1 og jeg har jo ikke endret noe anna enn å føre opp foreldrefradrag.

Nå sitter jeg her da og lurer på om jeg skal si ifra eller satse på at de ikke kommer til å sjekke det opp noe mer. Har uansett ikke tenkt å bruke opp pengene men la de stå på konto i tilfelle det blir krav om tilbakebetaling.

Det ENESTE du kan gjøre er jo å ringe skatteetaten og spørre! Er jo ingen på KG som kan si om du er berrettiget disse pengene;-)

Gjest Gjest_Kristin_*
Skrevet

Så du har til felles med Onkel Skrue at du synes det er kjekt å ha penger, uten å bruke de? :)

Hvis pengene bare skal stå på konto, uten å bli brukt, kan du vel like gjerne betale de tilbake. Hva skal man med penger om de ikke brukes på noe?

Gjest Gjest
Skrevet

får man ikke ett brev til i posten der alt står nøyaktig regner ut?

Gjest farge
Skrevet

det er nok ikke slik at man kan beholde pengene på konto - og om skatetkontoret merker det så er det "ok" bare man betaler tilbake.

hver enkelt person er selv ansvarlig for å sjekke alt av innbetalinger på konto, og forsøker du å lure skattekontoret(for det er faktisk det du gjør om du ikke har rett på pengene) så vanker det fort mer enn bare et brev om tilbakebetaling.

dette kan nok få større konsekvenser enn du tenker på.

Skrevet

Er du ikke aleneforsørger for det eldste da? Og da blir det jo rett.

Gjest Gjest
Skrevet
Så du har til felles med Onkel Skrue at du synes det er kjekt å ha penger, uten å bruke de? :)

Hvis pengene bare skal stå på konto, uten å bli brukt, kan du vel like gjerne betale de tilbake. Hva skal man med penger om de ikke brukes på noe?

For en idiotisk kommentar!

Pengene kan vel stå og rente seg noen år, til foreldelsesfristen er gått ut, deretter kan TS bruke dem på hva som helst....

Gjest Gjest_trådstarter
Skrevet

Hi her.

Takker for alle tilbakemeldinger.

Jeg vet jeg ikke skal liknes i klasse 2 da jeg ikke regnes som enslig forsørger lenger i og med at jeg bor sammen med far til et av mine barn. Skattekortet mitt er også i skatteklasse 1 så jeg blir trukket riktig hver mnd.

Angående det å bruke opp pengene så kommer jeg til å se hvordan det går på neste års likning for jeg tror faktisk ikke at dersom det ikke feilen oppdages da er det mikroskopiske sjangser for at det skal oppdages ved eventuelle senere skatteoppgjør.

Dersom det mot formodning skulle oppdages så kan jeg hevde å være i "god tro" da jeg faktisk ikke bevist har forsøkt å lure til meg feil skatteklasse. Og ja det er sant som en i tidligere innlegg påpekte at man er ansvarlig å sjekke at likninga stemmer men på den andre siden så er det jo en kjennsgjerning at dersom man først får igjen penger på skatten ( noe jeg i alle tilfelle ville ha fått bare ikke så stort beløp) så driter de fleste å sjekke eventuelle fradrag da de er fornøyde bare å få igjen penger.

Gjest Gjest
Skrevet

Uansett hva de fleste gjør; man er pliktig til å sjekke at den er riktig. Uansett hvilken iq man har også (de som har så lav iq at de ikke er ansvarlige de har hjelpeverge/verge). ;)

Du må gjerne være i god tro, men det driter skatteetaten i om de finner ut at du ikke har gjort din plikt. ;)

Gjest annemor30
Skrevet
Hi her.

Takker for alle tilbakemeldinger.

Jeg vet jeg ikke skal liknes i klasse 2 da jeg ikke regnes som enslig forsørger lenger i og med at jeg bor sammen med far til et av mine barn. Skattekortet mitt er også i skatteklasse 1 så jeg blir trukket riktig hver mnd.

Angående det å bruke opp pengene så kommer jeg til å se hvordan det går på neste års likning for jeg tror faktisk ikke at dersom det ikke feilen oppdages da er det mikroskopiske sjangser for at det skal oppdages ved eventuelle senere skatteoppgjør.

Dersom det mot formodning skulle oppdages så kan jeg hevde å være i "god tro" da jeg faktisk ikke bevist har forsøkt å lure til meg feil skatteklasse. Og ja det er sant som en i tidligere innlegg påpekte at man er ansvarlig å sjekke at likninga stemmer men på den andre siden så er det jo en kjennsgjerning at dersom man først får igjen penger på skatten ( noe jeg i alle tilfelle ville ha fått bare ikke så stort beløp) så driter de fleste å sjekke eventuelle fradrag da de er fornøyde bare å få igjen penger.

Var vel ikke særlig smart og lage en tråd om dette på KG? Ei snuppe som må sitte inne 6 mnd pga trygdesvindel som ble oppdaget på fjesboka...

Gjest Gjest
Skrevet
Var vel ikke særlig smart og lage en tråd om dette på KG? Ei snuppe som må sitte inne 6 mnd pga trygdesvindel som ble oppdaget på fjesboka...

Det er jo ikke liiiiiiitt mer anonymt her inne, selvsagt. Det er akkurat som på facebook der det meste foregår under fullt navn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...