Gjest Gjest_Ps_* Skrevet 24. juni 2009 #1 Skrevet 24. juni 2009 Vi har samlet et lite et koselig lag, og en liten diskusjon på gang.....trenger hjelp! Solen skinner, maten smaker, vinen er fortreffelig. Så var det en som kom med dette: "Flytt deg så solen får skinne på meg!" For å ikke fornærme hun som måtte flytte seg så sa han: "Det er et sitat fra en stor filosof". Hvilke filosof da? Men det husket han ikke. Er det noen her som har hørt dette sitatet før?
Gjest Gjest_Monica_* Skrevet 24. juni 2009 #2 Skrevet 24. juni 2009 Vi har samlet et lite et koselig lag, og en liten diskusjon på gang.....trenger hjelp! Solen skinner, maten smaker, vinen er fortreffelig. Så var det en som kom med dette: "Flytt deg så solen får skinne på meg!" For å ikke fornærme hun som måtte flytte seg så sa han: "Det er et sitat fra en stor filosof". Hvilke filosof da? Men det husket han ikke. Er det noen her som har hørt dette sitatet før? kan ikke si jeg har hørt dette før. syntes det hørtes mer ut som en frekkhet som har falt ut av munnen på en som ikke tenkte før det ble sagt.. og rodde seg i land med den unnskyldningen at det er et sitat fra en stor filosof. du kan gå inn på www.ordtak.no der finner du mange sitater.. jeg så ikke noe som lignet på denne men...
Gjest Elfrida Skrevet 24. juni 2009 #3 Skrevet 24. juni 2009 Det minte meg om refrenget fra den store filosofen Alf Prøysens sang Kong Salomo og Jørgen Hattemaker "Sola skin på deg så skuggen fell på meg men graset er grønt for æille" eller det gamle nei til EU-slagordet "Fløtt deg EEC, du skygger for sola"
Gjest Elfrida Skrevet 24. juni 2009 #4 Skrevet 24. juni 2009 Nei, forresten, jeg tror det var noe Diogenes skal ha sagt til en konge, men jeg husker ikke akkurat nå.
Sheenaca Skrevet 25. juni 2009 #5 Skrevet 25. juni 2009 Diogenes, ja. Aleksander den Store var glad for å treffe den kjente filosofen Diogenes, som for øvrig tilhørte kynikerne. Aleksander stilte seg derfor rett foran filosofen og spurte om det var noe han kunne gjøre for ham. Diogenes svarte da: "Vennligst gå til siden, så solen får skinne på meg". Diogenes la vekt på et enkelt liv, eide ingenting og ville heller ikke ha noe, annet enn at han tagg mat for å overleve. Utsagnet betyr altså at han har alt han kan ønske seg her i verden, det eneste Aleksander kan gi ham som han vil ha er sollyset tilbake.
Gjest sommergjest Skrevet 15. juli 2009 #6 Skrevet 15. juli 2009 Diogenes, ja. Aleksander den Store var glad for å treffe den kjente filosofen Diogenes, som for øvrig tilhørte kynikerne. Aleksander stilte seg derfor rett foran filosofen og spurte om det var noe han kunne gjøre for ham. Diogenes svarte da: "Vennligst gå til siden, så solen får skinne på meg". Diogenes la vekt på et enkelt liv, eide ingenting og ville heller ikke ha noe, annet enn at han tagg mat for å overleve. Utsagnet betyr altså at han har alt han kan ønske seg her i verden, det eneste Aleksander kan gi ham som han vil ha er sollyset tilbake. Flytt deg så solen får skinne på meg!!! Det yttrykket skal jeg jammen huske på....herlig med en filosofisk begrunnelse.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 15. juli 2009 #7 Skrevet 15. juli 2009 Diogenes, ja. Aleksander den Store var glad for å treffe den kjente filosofen Diogenes, som for øvrig tilhørte kynikerne. Aleksander stilte seg derfor rett foran filosofen og spurte om det var noe han kunne gjøre for ham. Diogenes svarte da: "Vennligst gå til siden, så solen får skinne på meg". Diogenes la vekt på et enkelt liv, eide ingenting og ville heller ikke ha noe, annet enn at han tagg mat for å overleve. Utsagnet betyr altså at han har alt han kan ønske seg her i verden, det eneste Aleksander kan gi ham som han vil ha er sollyset tilbake. Denne historien elsker jeg.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2009 #8 Skrevet 5. desember 2009 Diogenes bodde i en tønne da han ikke hadde noen annen bolig. Han eide kun en kappe og en stokk. En dag skal Alexander den store ha besøkt Diogenes og ba ham si ifra dersom det var noe han ønsket seg, og det skulle ha få. Da skal Diogenes ha svart: " Gå litt til siden, så solen kan få skinne på meg". Alexander den store skal da ha sagt:" Var jeg ikke Alexander, ville jeg ha vært Diogenes".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå