Gå til innhold

Å låse seg inn for å sjekke leiligheten...

Anbefalte innlegg

Gjest jif-fisk
Skrevet

Jeg kom hjem en dag og fikk beskjed av samboer at husvert hadde ringt og vært rimelig sur fordi han hadde låst seg inn tidligere den dagen og sjekka om det var klart for visning to dager senere, som vi ikke hadde fått beskjed om.

Vet det ikke er noe å gjøre med, men er dette egentlig lov?

Jeg syns dette er forferdelig ubehagelig for det var veldig rotete her.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke lov, nei. Huseier har ikke lov til å låse seg inn med mindre det er avtalt på forhånd. Eneste unntak er ved nødsituasjoner, f.eks. brann og vannlekkasjer. Dette bør du minne ham på om han slenger med leppa igjen.

Gjest jif-fisk
Skrevet
Det er ikke lov, nei. Huseier har ikke lov til å låse seg inn med mindre det er avtalt på forhånd. Eneste unntak er ved nødsituasjoner, f.eks. brann og vannlekkasjer. Dette bør du minne ham på om han slenger med leppa igjen.

Var det jeg trodde. Syns det var så rart.

Syns også det var en merkelig måte å informere om at det er visning.

"Jeg låste meg inn for å sjekke om det var ryddig, for det er visning om to dager".

Man burde få litt bedre tid på seg enn det... Men greit nok. Det verste var at han var her inne.

Gjest Gjest
Skrevet
Var det jeg trodde. Syns det var så rart.

Syns også det var en merkelig måte å informere om at det er visning.

"Jeg låste meg inn for å sjekke om det var ryddig, for det er visning om to dager".

Man burde få litt bedre tid på seg enn det... Men greit nok. Det verste var at han var her inne.

Ja er enig, det er mange drittsekk-husverter der ute! :kjefte: Min forrige husvert sa ifra én time før visningen han.... grrrr! Og så hadde han låst seg inn og bare hentet ut ovnen mens jeg var på jobb (leide møblert)

Gjest jif-fisk
Skrevet
Ja er enig, det er mange drittsekk-husverter der ute! :kjefte: Min forrige husvert sa ifra én time før visningen han.... grrrr! Og så hadde han låst seg inn og bare hentet ut ovnen mens jeg var på jobb (leide møblert)

Neimen! :o

Er det mulig...

Har opplevd det før at husverter bare har låst seg inn. Forrige sted jeg leide skjedde det så mange ganger at jeg flytta ut på dagen og nektet å betale for neste måned siden jeg egentlig hadde en måneds oppsigelsestid.

Skrevet

Det er ikke lov, nei.

Opplevde det for mange år siden selv, det ringer på, og før noen rekker å reagere så ser samboeren min som sitter på do med halvåpen dør rett i øynene på huseier og et par håndtverkere som "bare skal inn å ordne noe".

Gjest Gjest
Skrevet
Neimen! :o

Er det mulig...

Har opplevd det før at husverter bare har låst seg inn. Forrige sted jeg leide skjedde det så mange ganger at jeg flytta ut på dagen og nektet å betale for neste måned siden jeg egentlig hadde en måneds oppsigelsestid.

Haha det er bra! Ja, min drittsekk-husvert gjorde MANGE andre ting også, så jeg nekta å betale strømregninga på 500 da jeg flytta. Frysen virket ikke, og han kuttet tv-forbindelsen og internett (som han først hadde sagt var inkludert) og vaskemaskinen i den siste uka før jeg flyttet ut.

Det var en leilighet som var støgg, nedslitt og overpriset i utgangspunktet, så jeg hadde ikke så veldig dårlig samvittighet :fnise:

Det var dessuten et hull i veggen over tv'en på størrelse med et tefat... det kom biller krypende inn hver dag. Han hadde skjult det under visningen så jeg så det ikke da dessverre :(

Og disse visningene da... han hadde en del visninger, og den lengste fristen jeg fikk var 2 dager, den korteste var som sagt 1 time. Da hadde jeg sagt fra at jeg gjerne ville ha litt lenger tid, men tror du han hørte etter? Neeeida. Snarere tvert imot.

Skrevet

Har selv opplevd dette. Jeg kom hjem fra jobb å ser at lys er på og dør på badet står åpent.. Og jeg vet jeg hadde lukket den og slått av lyset... I tilegg så har jeg en hund som reagere skikkelig vilt når det kommer fremmede inn i leiligheten.. syns dette var veldig frekt, å bare låse seg inn sånn.. da huseier sa når jeg flyttet inn at dem ikke hadde ekstra nøkel....!! Fant fort ut at det hadde dem.. FREKT!!

Gjest Glør
Skrevet

Nei, det er ikke glov at han låser seg inn, og rydding og visninger skal også avtales i rimelig tid. Når jeg leier forventer jeg ca en ukes varsel på slike ting, evt mindre hvis det er den siste måneden jeg bor der, og vi har en stående avtale om at det kan komme visninger på x dagers varsel.

Opplevde en gang at husverten kom på uanmeldt visning, hun hadde regna med at jeg ikke var hjemme, så jeg hørte fikling med nøkkelen på utsida, og hun skvatt da jeg kom og åpnet døra. Da hun sa det var visning påpekte jeg at det har ikke jeg fått beskjed om, og hun som skulle se på leiligheten så ganske sjokkert ut og bestemte seg for at det ikke var aktuelt likevel.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg var på en visning en gang hvor huseier tydeligvis ikke hadde sagt ifra til de som leide der. Det var en svær stabel med oppvask på kjøkkenet, skittent undertøy på badegulvet, osv. Da vi plutselig hørte fikling med låsen fra gatedøren skysset han oss raskt ut via altandøren og ned i hagen.

Trodde han virkelig at vi kom til å leie hos ham, når han så tydelig demonstrerte hva slags friheter vi kunne risikere at han tok seg?

Gjest strykebrett
Skrevet

Dette har han IKKE lov til nei, det finner du klart og tydelig i husleieloven.

Jeg har også hatt en slik huseier. Skikkelig ubehagelig er det, han dreiv og låste seg inn bare for å se seg rundt. Det dumme er at det er litt vanskelig å gjøre noe med det bortsett fra å flytte..

Gjest Traadstarter
Skrevet

Takk for svar.

Han skal visst komme og se idag om vi har rydda, noe vi har. Vi har vaska og rydda fint. Om han kommenterer at det så veldig ille ut på mandag, hva gjør vi da?

Det så jo helt grusomt ut her.

Skrevet

Dere leier leiligheten, han er ikke forelderen deres og kan ikke bestemme hvor ryddig/uryddig dere skal ha det, og han har tross alt ikke lov til å låse seg inn på den måten.

Gjest Grafica
Skrevet

Så forteller du at han hadde ikke lov til å låse seg inn i utgangspunktet, rett og slett.

Når dere leier så er det deres hjem, dere betaler for å bruke arealet akkurat slik dere vil. Så lenge dere ikke påfører eiendommen permanent skade, har ikke huseier noe som helst med at det er rotete.

Gjest strykebrett
Skrevet

Så lenge det er fint der på det tidspunktet dere har avtalt at det skal være visning så har han ingenting med hvordan det så ut i leiligheten på mandag. Det er ikke forbudt å ha det rotete hjemme hos seg. Og så lenge dere leier der så er faktisk den leiligheten hjemmet deres og han har ingen rett til å låse seg inn eller kommentere på hvordan dere har det.

Gjest Glør
Skrevet
Han skal visst komme og se idag om vi har rydda, noe vi har. Vi har vaska og rydda fint. Om han kommenterer at det så veldig ille ut på mandag, hva gjør vi da?

Det så jo helt grusomt ut her.

Da spør du hvorfor i helvete han var i deres leilighet uten å spørre først. Også kan du si at dersom det skjer igjen kommer dere til å anmelde han for innbrudd.

Min erfaring med snusverter er at man bare må sette foten ned med en gang

Skrevet

Jeg tror vi er mer tilbøyelige for å godta slike uhell eller brudd på avtale/lov dersom det er en ellers grei huseier vi har med å gjøre. Huseiere som låser seg inn for å snoke eller sjekke tingenes tilstand i forhold til rot, og som aldri gir beskjed om noenting, tror jeg er huseiere som de fleste ikke vil tolerere.

Jeg hadde en alle tiders husvert som var uheldig med en slik visning en gang. Han hadde nettopp lagt ut huset for salg, og hadde fått spørsmål om han kunne ha visning på kort tid (samme dag som megler tok kontakt). Siden samboer og jeg var i jobb, trodde han at vi var på jobb, og han låste seg inn sammen med megler og klient. Han ble veldig overrasket når han gikk inn på soverommet og fant meg i full gang med å skifte fra uniform til vanlige klær. Han unnskyldte seg og kom seg fort ut igjen. Resten av visningen tok veldig kort tid, og alle var borte når jeg var ferdig med å skifte.

Litt senere på dagen kom han tilbake og unnskyldte seg på nytt. Han hadde også tatt med en liste over planlagte visninger og ba meg pent om å gjøre leiligheten fin før visningene. Siden vi ikke hadde det rotete holdt det å bare tørke av et bord og sette noen roser i en vase. Han fikk solgt i løpet av neste visning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...