Sort Pastill Skrevet 24. juni 2009 #1 Skrevet 24. juni 2009 Jeg skal etterhvert sette opp stall på gården hvor jeg akkurat har flyttet inn, og har tilgang på flere store, flotte beiter, med naturlig ly og vanntilgang. Men- hestene må isåfall dele beiteplass med kyr og kviger. Noen som har erfaring med dette? Hvordan vende hest til storfe (mest sannsynlig er det snakk om en åring, og en eldre rolig hoppe), og er det spesielle ting man bør tenke på? Og et lite tilleggsspørsmål. Vi har et stort lagerbygg for driftsmaskiner, hvor det er god plass til å sette opp to løsbokser i den ene enden. Det er luftig, lyst og utrolig flotte lokaler. Noen som har en ca pris for kjøp av elementer til to ferdige bokser?
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2009 #2 Skrevet 24. juni 2009 Eg har gode erfaringar med at hestar og kyr går på same beite. Dei føresetnadene eg kjem på som dette avhengjer av er: *Beitet må vere romsleg. *Hestane må ikkje vera vaksne hingstar. *Helst ridehestar framføre travhestar som er vande med å "jage" på veg. Grinder bør vere av anna materiale enn tre ettersom hestar ofte gomlar på dei. Hestar kan tynge meir på gjerder og grinder og lage opningar slik at alle fer ut til naboen.
Siiw Skrevet 24. juni 2009 #3 Skrevet 24. juni 2009 Kommer ann på hesten! ene hesten vi hadde gikk det bra og ha med kuer! men andre ikke! han jagde kuene;( så du får prøve ut forsiktig!!
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2009 #4 Skrevet 24. juni 2009 Generellt veldig bra med kyr og hest på samme beite.Hvis da beite har såpass areal så dem ikke går oppå hverandre.3-4 mål burde være minimum med da en del skog og terreng. nå spiser hest og kyr litt forskjellig når man tenker på vekster, så disse dyrene på samme beite,eller at man bytter på annenhvert år ,gjør at du får ett bedre og frodigere beite.
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2009 #5 Skrevet 24. juni 2009 Med tanke på lokalene er det kansje mulig og lukke av litt så det ikke blir så stort og luftig?Hestene liker seg ofte bedre i litt mindre rom.og man burde jo tenke litt på temperaturen vinterstid oxo.Nå tåler jo hest en del kulde,men i en stall skal det være litt lunt og godt da.Men ikke for varmt og tett heller selfølgelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå