Gjest kenneth Skrevet 24. juni 2009 #1 Del Skrevet 24. juni 2009 Jeg vurderer en konsert-tur til Paris i november. I den forbindelse lurer jeg på følgende: - Er det generelt vanskelig å finne spisesteder med engelsk meny/engelsktalende ansatte? Vil det faktum at jeg ikke snakker fransk by på problemer (eller utfordringer, om du vil...)? - Er det spesifikke bydeler som er mer "utelivsbasert" enn andre, altså med større "pub-tetthet"? Konsertstedet er Elysee Montmartre. Noen som har vært på konsert der? Er Montmartre et ålreit sted å bo? Mærsi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 24. juni 2009 #2 Del Skrevet 24. juni 2009 Jeg kjenner ikke Paris kjempegodt, men vi reiser ofte til Frankrike på ferie (vært der de fire siste årene). Og min erfaring at det er ikke noe problem at man ikke kan fransk. Kelnere/servitører i Paris har ofte en arrogant holdning, syns jeg, men språket i seg selv er ikke noe problem. Selv på landsbygda er det engelskspråklige menyer nesten overalt. De få stedene hvor det ikke har vært det, har vi gjort oss nytte av en liten lommeparlør. Vi skal selv bo på Montmartre nå i sommer, og jeg har bodd der et par ganger før, og syns det er trivelig der. Selv om det er beryktet for sexshopper og prostitusjon. Å gå ut i Paris kan jeg ikke hjelpe deg med, da jeg aldri har vært på den type tur til Paris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meta2 Skrevet 24. juni 2009 #3 Del Skrevet 24. juni 2009 Hadde ingen problemer med å menyene når vi var der for noen uker siden. Kelneren ble sur da jeg ville ha biffen vel vel done. Mannen sin var nesten rå. Vi bodde i Montmartre. Var neonlysene som sa oss hvor vi var. Merket ikke noe til prostitusjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gard Skrevet 24. juni 2009 #4 Del Skrevet 24. juni 2009 Hei Kona og jeg har vært i Paris et par ganger og vi har slitt litt med å fine gode restauranter når vi har vært der. Men på sist tur kom vi tilfeldigvis innom et par som vi syntes var gode...jeg har skrevet litt om dette i Paris reisebrevet mitt som du finner på http://gardkarlsen.com/Paris_France.htm . Ellers går mange til latinerkvarteret virker det som og der er det masse spiseplasser. Montmatre er et litt merkelig område...det jo kjempekoselig rundt Sacre Coeau og de små gatene der det sitter kunstnere...men en gate nedenfor er det masse neonlys med skilt om sex shops og sex shows. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest farger Skrevet 25. juni 2009 #5 Del Skrevet 25. juni 2009 bodde selv på montmartre, og var veldig fornøyd med det. men bodde tydligvis langt borte fra prostitusjon, for det så jeg ingenting til(heller ikke sex-butikker?). selv bodde jeg rett ved inngangen til undergrunnen ved sacre ceur. paris er nok ikke som resten av frankrike, og jeg opplevde nok parisere generelt som litt uhøflige(ganske egentlig) - men det var inntil jeg innledet med følgende setning: "excuse moi, vouz parler angalis?" det betyr: unnskyld,snakker du engelsk? enkelte går bare forbi uten å svare(engelskhatere:P) - andre sier høflig nei, og resten svarer hyggelig. jeg opplevde å ikke bli tiltalt av utrolig mange flere om jeg innledet på engelsk sånn ute på gaten. eeh, og en ansatt på flyplassen nektet å svare meg på et spørmsål før jeg faktisk gjentok etter henne: "pardon.....noe mer høflighetsfraser, og så stilte spørsmålet" hun synes vel det var veldig uhøflig av meg å gå direkte på spørsmålet på engelsk:P men, dette merket jeg ikke spesielt på restauranter. mange muligheter, og helt ordinær meny, og de ansatte enten snakker engelsk eller forstår det. alle i området rundt montmartre på restaurantene ved kirken forstår engelsk. selv ba jeg om at biffen ble "extremely well done" da well done betydde "rare" for dem paris er en fantastisk by, parisere....vel. jeg skal jo ikke bo med dem:=) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 25. juni 2009 #6 Del Skrevet 25. juni 2009 Kan man ikke fransk, er det veldig lurt å innlede med "Bon jour, Madamme/mam'selle/monsieur". Da er man høflig, og med min franskuttale (som jeg selv syns er excellent! ), går de raskt over på engelsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monarabb Skrevet 25. juni 2009 #7 Del Skrevet 25. juni 2009 Jeg har bodd flere forskjellige steder i Paris og Montmartre er et greit sted å bo! Utenom det så er kelnere veldig flinke til å forklare hva som står på menyen hvis de ikke har engelsk menyer... Språkproblemene var større før, det har hvertfall jeg inntrykk av. Nå virker det litt som om de fleste franskmenn vil lære mer engelsk! Ha en fantastisk tur og kos deg! Det er en nydelig by! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 26. juni 2009 #8 Del Skrevet 26. juni 2009 Jeg vurderer en konsert-tur til Paris i november. I den forbindelse lurer jeg på følgende: - Er det generelt vanskelig å finne spisesteder med engelsk meny/engelsktalende ansatte? Vil det faktum at jeg ikke snakker fransk by på problemer (eller utfordringer, om du vil...)? - Er det spesifikke bydeler som er mer "utelivsbasert" enn andre, altså med større "pub-tetthet"? Konsertstedet er Elysee Montmartre. Noen som har vært på konsert der? Er Montmartre et ålreit sted å bo? Mærsi Jeg har kun gått gjennom Montmartre for noen år siden, så husker ikke så mye av det, men fikk et positivt inntrykk. Måtte google det opp også: http://www.parisdigest.com/promenade/montmartre.htm Jeg husker også at enkelte franskmenn ikke kunne/ville snakke engelsk, men de aller fleste vilel snakke litt, nok til at de forsto og kunne gjøre seg forstått. Så forsøkte jeg med min stotrende basisfransk å gjøre meg forstått, men gramatikken var nok helt på trynet. Så ja, du skal klare deg fint på engelsk, og ja, Monmartre nord i Paris skal være fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kenneth Skrevet 27. juni 2009 #9 Del Skrevet 27. juni 2009 Takk for svar. Gard: Jeg skal ta en titt på leserbrevet ditt. Er det noen som har peiling på utelivet? Er det flust med barer/puber i Montmartre? Er det visse deler av byen som er mer pubifisert enn andre? Det skulle ikke by på noe problem å komme seg fra A til F åkke som, men det hadde vært greit å styre unna en bydel som hadde minimalt med utesteder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå