Gjest Unknown Skrevet 24. juni 2009 #1 Skrevet 24. juni 2009 Jeg vet ikke om dette er riktig plass og spør, men... Jeg var til legen i dag og ble sykmeldt 100% i en mnd. Men arbeidskontrakten min går ut neste uke..Hvordan går det? Hva skjer med resten av sykmeldingsperioden, detter den bare bort da på en måte? Eller må arbeidsplassen betale (det blir jo feil?) Er helt blank på sånt!
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2009 #2 Skrevet 24. juni 2009 Noe av det samme skjedde meg for et par år siden. Jeg endte opp med å være langtidssykemeldt, og kontrakten gikk ut bare ei uke etter at jeg først ble sykemeldt. NAV betalte mine sykepenger, regnet ut fra lønna jeg hadde der jeg jobbet. Det har noe å si hvor lenge du har jobbet også, tror det er snakk om de siste seks måneder eller noe sånt. Det var i allefall ikke noe problem å få sykepenger. Problemet oppstod da jeg begynte å bli frisk. Om jeg hadde vært i jobb så ville jeg gått gradvis tilbake med en delt sykemelding, men det kunne jo ikke jeg som ikke hadde en jobb å gå tilbake til. Og det ville ikke gått å begynne i ny jobb mens jeg ennå var redusert... Så pga dette ble jeg mye lenger sykemeldt enn jeg ville vært om jeg hadde fast jobb, for jeg måtte være sikker på at jeg var 100% frisk før jeg kunne se meg om etter ny jobb.
Gjest Unknown Skrevet 24. juni 2009 #3 Skrevet 24. juni 2009 Må jeg snakke med NAV da eller? Etter sykmeldingsperioden går jeg ut i permisjon jeg...
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2009 #4 Skrevet 24. juni 2009 Snakk med NAV ja. Du får ikke sykepenger automatisk. Jeg måtte få arbeidsgiver til å dokumentere at jeg hadde vært ansatt og når siste arbeidsdag var ifølge kontrakten. NAV måtte også ha dokumentasjon på lønn osv. Snakk med NAV, så får du vite hva du må gjøre. Det ordner seg nok helt fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå