Gå til innhold

Hvordan ser dette kostholdet ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter ganske mange "kritiske" tilbakemeldinger i tråden min "spisedag ødelegge?" har jeg bestemt meg for å prøve én uke hvor jeg legger om kostholdet for å se hvordan det går. Vil gjerne gå ned noen kilo, føler at det er det som er idealvekta mi (altså det jeg veide før jeg begynte på vgs og la på meg 6 kilo på grunn av alt for mange muffins i uka..). Jeg er 17 år, 158 cm høy og veier 49-50 kilo. Jeg er asiater, så ikke "ta helt av" ved at jeg skriver at jeg vil ned noen kilo, for jeg vil gjerne ha den "passformen" jeg passer best til. Løper 6 km 2 ganger i uka, og går 6 km 1-2 ganger i uka. Jobber også nesten hver dag, hvor jeg står i en disk på en bensinstasjon i cirka 6 timer. Jobber fra 16-22.

Mandag - fredag + søndag, sånn cirka 1500 kalorier:

Frokost: 2 knekkebrød

Lunsj: 2 knekkebrød

Mellommåltid: en banan

Middag: cirka 700 kalorier. Høres kanskje mye ut, men spiser sammen med hele familien i sommerferien, og da er det ikke så lett å få det på "lavkalori".

Jobb: 4 knekkebrød (trenger ikke mer siden jeg spiser middag rett før jobb)

Kveld: 3 knekkebrød

Dette var sånn cirka, det er egentlig selve kalorimengden jeg lurer på er god nok. Spiser masse grønnsaker til middagene, og frokosten og lunsjen erstattes ofte med omelett av eggehvite og cottage cheese, eller cottage cheese og eple for eksempel. Det ser også kanskje ut som at jeg spiser lite til frokost/lunsj, men det er fordi jeg våkner sent når jeg har seinvakt, og da er det ikke lenge til middag som er ferdig kl. 1500.

Lørdag, cirka 2200 kalorier:

Frokost: 2 knekkebrød

Lunsj: 2 knekkebrød

Middag: 600 (kyllingfilet + boilinbag fullkornsris)

Jobb: 4 knekkebrød

Kveld: 3 knekkebrød

Kos: godteri/sjokolade til cirka 1000

Tror dere at det er mulig å gå ned et par kilo med denne planen? Altså at jeg ligger på 1500 daglig, og litt over 2000 en dag i uka? Regnet ut gjennomsnittelig kaloriinntak med denne planen, og havner da i 1600 kalorier hver dag. Det vil si at jeg har cirka 400 kalorier underskudd gjennomsnittlig hver dag, og det er vel greit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette ser totalt ubalansert ut! Nesten bare karbohydrater, nesten ikke noe proteiner eller fett. Kan umulig være sunt.

Skrevet

Som du ser bytter jeg ofte ut knekkebrødene med cottage cheese, og jeg spiser også yoghurt. Jeg gadd ikke legge inn 1000 eventuelle menyer, det var mer KALORIMENGDEN jeg tenkte på (1500 på hverdager + søndag og 2200 på lørdag).

Jeg spiser ikke bare kylling og ris, men lager alt fra wok til laks (noe jeg gjør i dag) med poteter, eller gratinerte grønnsaker i cottage cheese. Diverse sunne oppskrifter fra matprat osv.

Skrevet (endret)

.

Endret av Lotte27
Skrevet

Kanskje lurt med en litt større frokost? :)

Spørs jo hva slags pålegg du har på knekkebrødet da, såklart: :)

Gjest Frosk
Skrevet
Jeg gadd ikke legge inn 1000 eventuelle menyer, det var mer KALORIMENGDEN jeg tenkte på (1500 på hverdager + søndag og 2200 på lørdag).

Du spør "hvordan ser dette kostholdet ut", men det er altså kun kalorimengden du er opptatt av.

Med den høyden / vekten du oppgir er du allerede tynn - du trener ganske mye, du er fast bestemt på å spise kun 1500 kalorier per dag, og du er 17 år? Veldig lite sunt...

Skrevet
Med den høyden / vekten du oppgir er du allerede tynn - du trener ganske mye, du er fast bestemt på å spise kun 1500 kalorier per dag, og du er 17 år? Veldig lite sunt...

Enig her altså..

Skrevet

Ville heller satset på mer trening og normalt inntak av mat ( rundt 2000 kalorier )

Tren styrke og kondisjon, og pass på og få nok proteiner. Så skal du se at kroppen får en fin form :)

Skrevet

Etter å ha fått hørt av dere at 1200 er alt for lite, og at jeg kunne prøve 1500 og ha en dag hvor jeg får spise godteri, så ville jeg ikke legge på meg. Da var det jo supert at vekta viste ENDA et kilo mer denne gangen etter å ha spist 1500 kalorier. SUPERT. Nå skal jeg legge meg under dyna og furte atter en gang.

Gjest KateW
Skrevet
Etter å ha fått hørt av dere at 1200 er alt for lite, og at jeg kunne prøve 1500 og ha en dag hvor jeg får spise godteri, så ville jeg ikke legge på meg. Da var det jo supert at vekta viste ENDA et kilo mer denne gangen etter å ha spist 1500 kalorier. SUPERT. Nå skal jeg legge meg under dyna og furte atter en gang.

Eller så kan du tenke at det er sommer, det er ferie og du er 17 år... Hvor mye man veier og hvordan man ser ut betyr mindre enn en dråpe i havet!

Gjest Gjest
Skrevet

Dette blir bare dumt. Et kilo kan være vannvekt fordi du har spist noe salt, ev. at mensen er i anmarsj osv. Vei deg aldri rett etter spisedagen din heller. Om du fortsetter å gå opp i vekt skjønner jeg at du furter, men etter en veiing der du veier et kilo mer bør du ikke gjøre det. Gi slankingen litt tid og ikke stress.

Gjest KateW
Skrevet

Siste gjest, jentungen veier mellom 48 og 50 kg, hun TRENGER ikke slanke seg, hun er 17 år!

Skrevet
Dette blir bare dumt. Et kilo kan være vannvekt fordi du har spist noe salt, ev. at mensen er i anmarsj osv. Vei deg aldri rett etter spisedagen din heller. Om du fortsetter å gå opp i vekt skjønner jeg at du furter, men etter en veiing der du veier et kilo mer bør du ikke gjøre det. Gi slankingen litt tid og ikke stress.

Jeg veier meg aldri etter, men dagen -før- spisedagen, eller må morgenen -før- spisedagen. "Gi slankingen litt tid og ikke stress" - jeg har holdt på i flere måneder, og gått ned 5 kilo, men på to ukeer gikk jeg opp. Mensen er ikke i anmarsj heller.

Siste gjest, jentungen veier mellom 48 og 50 kg, hun TRENGER ikke slanke seg, hun er 17 år!

Jeg setter heller pris på at jeg får svar, enn at du hele tiden skal skrive at jeg ikke trenger å slanke meg. Da hadde jeg ikke i utgangspunktet startet denne tråden. Ikke for å være frekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...