Gjest Hanno Skrevet 23. juni 2009 #1 Skrevet 23. juni 2009 Reiser til Kuala Lumpur på tirsdag - to tukers ferie - 1 i KL og en " på loffen ". Vet det er flertall av muslimer der, og ønsker ikke å provosere noen ved å bruke klær som er utfordrende og denslags. Har fått med meg at jeg kanskje bør dekke til knær og skuldre ( og armer??), men er ikke helt sikker. Kan noen gi meg kles-råd?? Vi skal blandt annet ha en middag med noen forretningsforbindelse til mannen min - både menn og kvinner ( kvinnene er kledt i fargerike burkaer ). Vi skal bo på et Marriot-hotel ( 5-stjerners ), og kommer sikkert til å bruke bassenget når temp. er på det varmeste - bikini eller badedrakt??? Håper noen kan/vil svare meg - dette synes jeg det var vanskelig å finne utav,rett og slett!! =)
Gjest Reisetutta Skrevet 24. juni 2009 #2 Skrevet 24. juni 2009 Først og fremst: Gled deg! KL er en fantastisk by! Jeg bruker stort sett vanlige sommerklær når jeg er der. Det er godtatt i KL, de lokale er en fantastisk blanding av kulturer og det meste godtas. Jeg bruker for det meste tanktop og skjørt eller thigts, eller en sommerkjole. Også på hotellet (5 stjernes). Jeg har ikke dyp utrigning, bare normal. Skal dere spise middag på hotellet gjelder det og pynte seg bittelitt. Det blir satt pris på. Ikke flipflops:) På vei fra rommet til bassenget tar man vanligvis bare på seg badekåpen og badeskoene som finnes på rommet. Og selvsagt kan du bruke bikini:) Ingen som løfter et øyenbryn.... Når det gjelder forretningsmiddagen ville jeg valgt et antrekk som dekker skuldre og overarm, og et skjørt som går til under knærne og er litt fint. En drakt ville vært perfekt. ev. skjørt med topp, eller kjole, og kardigan for å ha utenpå. Et skjørt/bukse med en pen skjorte/tunika er jo også klassisk og fint da. Selv om de muslimske damene der nede dekker seg helt, trenger jo ikke du å gjøre det. Skal være ganske slaskete og utfordrende for at noen reagerer der nede. De er ganske vestlige i KL. Og en del lettkledde lokale damer finnes det også Mange kinesere. og det veldig in med thigts og tunika der som her:) Og skulle du glemme å ta med deg noe så er ikke det noe krise, det bugner av lekre kles og skobutikker der nede, i alle prisklasser. Skal du reise i nordøst malaysia feks til Pherentien og Redang ville jeg dekket skuldre og knær når dere er på fastlandet. (feks. i Kuala Terrenganu) Der er de en del mer konservative. Og de er for det meste muslimsk, med innslag av kinesere. Ikke noe krise om du har på deg singlett og miniskjørt, men litt respekt har man jo. På øyene er sommerklær vanlig blandt turistene. Ikke bikini i hotellresturantene. Alt i alt står du ganske fritt i hva du har på deg. ta på det du trives i. men legg igjen hotpantsen og barmage-toppen hjemme eller på stranda... Jeg ville altså tatt med: Stooooor koffert:) En drakt/Pent antrekk ev. med sko (et fint skopar koster en hundrings der...) Litt sommerklær Cardigan (for kalde bussturer og annen off. transport.Aircon går på full guff) Myggspray med DDET (Villt mye mygg) God tur! Malaysia er et fantastisk land og folkene er bare helt utrolig hyggelige! Men VAAAARMT, det er det!
gard Skrevet 24. juni 2009 #3 Skrevet 24. juni 2009 Hei Jeg har vært i KL noen ganger (både på jobb og ferie) og det er en fin by :-) Som nevnt i det forrige svaret er de ganske avslappet når det gjelder vetslige ettersom det er store folkegrupper som ikke er muslimske. Så kle deg helt vanlig så burde det nok gå helt fint (vel, nå vet jo ikke jeg hva som er vanlig for deg ;-) Jeg har skrevet dette reisebrevet med bilder og kanskje du kan finne noe nyttig info der: http://gardkarlsen.com/malaysia_kuala_lumpur.htm Jeg er ikke sikker på om burka er det rette ordet forresten...de fleste Malay kvinnene bruker en fargerik hijab og går ellers i vanlige klær. I noen tilfeller bruker de en tradisjonell drakt og de pleier også å være ganske så fargerike. Håper du får en flott tur :-)
Gjest Hanno Skrevet 24. juni 2009 #4 Skrevet 24. juni 2009 Kjære dere ! Tusen takk for kjempeflotte svar - jeg er mye mer avslappet nå - hadde ikke lyst til å tråkke feil !! =) Burka var vel et temmelig feilplassert ord på klesdrakten - kom ikke på navnet mens jeg skrev... !! =) Hotpants / bar-mage-Tskjorte, har vel aldri blitt et plagg for meg uansett - til det er jeg kanskje litt for konservativ - men takk for tipset !! =) ( Gard: Herlig flott reisebrev ! =) ) (Reisetutta: med all den flotte info'en du kom med - hørtes du ut som et reisefølge etter min smak !! ) Tusen takk til dere - jeg gleder meg vilt !!! =) Klem Hanno
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå