Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en 21 år gammel mann og har en kjæreste på 18, vi har vært sammen i 1år og vi hadde det utrolig fint fram til for en liten stund siden da begynnte hun å oppføre seg rart. Hun var veldig fraværende, skvatt lett og trakk seg unna når jeg tok på henne. Skjønnte jo at noe hadde skjedd så jeg spurte henne rett ut. Først ville hun ikke si noe, men klarte tilslutt å få henne til å fortelle meg det. Hun hadde blitt voldtatt på en fest. Fikk sjokk, ble både lei meg, men også utrolig sint, hun nekter å fortelle meg hvem det var (men av det hun har sagt er det en hun vet hvem er) fordi hun ikke vil at jeg skal gjøre noe dumt! Er helt ubeskrivelig frustrende at jeg bare sitter her maktløs, klarer ikke tenke på mye annet enn hvor mye jeg har lyst å banke driten av ham. Men jeg prøver å repektere det at hun ikke vil fortelle meg dette da, og heller konsentrere meg om henne, for er veldig beskymret for henne. Hun har ikke fortalt det til noen andre, og prøver å late som ingenting ha skjedd, men jeg kan se hun sliter. Hun ser helt utslitt ut, hun har alltid vært en veldig utadvent jente som smiler og ler i alle sammenhenger, nå ler hun nesten aldri lenger og tvinger bare frem et smil innimellom når det er nødvendig for at folk ikke skal reagere. Kan fortsatt ikke være særlig intim med henne før jeg må gi opp fordi jeg kan se at hun har det ubehagelig. Hun spiser også minimalt og jeg er redd for at hun skal få tilbake spiseforstyrrelsen hun hadde tidligere.

Er bare så vondt å se på henne lide seg gjennom dette uten at hun vil ta imot hjelp fra noen!.. Klarer bare ikke la være å tenke på at dette ikke hadde skjedd om jeg hadde blitt med på den festen, hun ville ha meg med, men jeg ville heller se en kamp og drikke øl med kamerater..

Jeg har ikke noen erfaringer med voldtekter, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre, redd for at jeg bare skal gjøre vondt verre.. noen som har noe erfaringer, enten som offer eller som pårørende? Hva bør jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dette var jo helt forferdelig og lese!

og kjempe bra at du spør om råd til hvordan du kan hjelpe henne.

jeg tror det beste du kan gjøre er og være der for henne, snakk med henne, gråt med henne, og foreslå kanskje at hun burde spørre om hjelp.

det er desverre mange jenter som tror de kan "komme over det", har selv en venninne som ble voldtatt da vi var 14-15 år gamle, og hun skulle heller ikke si det til noen før vi i venninnegjengen fikk henne til og gå til noen med det til slutt.

og jeg vet hvor vondt det er og se hvordan hun lider, hvor mye personen hun egentlig er forsvinner.

hun går i sitt eget tankekjør av for eksempel frustrasjon, liten selvtillitt, og ikke minst frykt og prøver og takle følelsene sine, men sannheten er at hun trenger hjelp til og lære og takle og endre tankegangen sin.

dette er ikke noe man "kommer over" over natten!

så jeg synes du på en best mulig måte burde prøve og få hun til og få hjelp, og rett og slett bare være en god kjæreste, hun trenger noen nå mer enn noen gang antakelig.

du må heller ikke legge skylden på deg selv, for det er ikke din feil fordi om du tenker at "det ikke kunne skjedd om jeg bare var der". det er nok en naturlig måte og tenke på når noe sånt skjer, men det er skjedd og det er ikke noe som kan endres på nå desverre!

ønsker deg masse lykke til!

Gjest Gjest_Tine_*
Skrevet

Anbefaler deg å kontakte Dixi, der får du snakke med noen som kan hjelpe deg.

Skrevet

Jeg synes det hadde vært fint (kanskje dårlig valg av ord?) om du oppdaterte litt nå og da på hva som skjer, for jeg er ganske nysgjerrig på hvordan man angriper en slik situasjon.

En ting er å lese seg til hva man skal gjøre, en annen ting er å få det fortalt fra førstehåndskilde. På den andre siden er dette noe av det mest private man kan komme oppi...

Det er uansett ikke annet enn en tragedie, og jeg blir derfor ikke det minste overrasket om du velger å ikke fortelle altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...