Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ble arbeidsledig i vår. Har tjent godt i mange år. oppsigelsen kom brått og uventet. reg. meg hos Nav,men ordnet meg jobb selv, da jeg ikke orker å være ledig.

Jobben er ikke det jeg vanligvis jobber med,men tok det jeg fikk ordnet .

Hadde håpet å få fullstilling, men fikk 5 timersdag.(10-15) til å begynne med da bedriften er i en omstillingsfase. Liker meg godt,og kan tenke meg å fortsette.

Fikk lønn den 20 juni,men fikk sjokk. Nav forteller meg at jeg jobber for mye til at jeg kan få dagpenger.

Lønnen dekker ikke utgifter jeg har. Trodde at over 37.5 t uke så fikk en ikke dagpenger,men det går uke for uke. Jeg jobber 25 t uke.

Så det er ent tap å jobbe for meg dette. Mindre enn jeg har i dagpenger.

Kan dette være tilfelle? er jo så mye vikaer og rot på Nav, at jeg lurer på om de har tolket feil? Var en ny dam jeg snakket med som var ny der.

Det kan jo ikke være slik at jeg skal bli sosialklient for å jobbe? Aner ikke hvor jeg skal ta pengene fra? I dag kom det krav om restskatt også.

Nå vet jeg at du skal takke ja til jobb,selv om det betyr mindre enn dagpenger.

de rakk aldri å gi meg noe valg, for jeg fikset meg jobb selv. For jeg vil jobbe,og gjør hva jeg kan for å finne noe med fulltid.

Jeg er ingen ungdom som kan gå hjem til foreldrene mine når det kniper. Jeg er godt voksen med forpliktelser. Hus og lån og faste utgifter.

I morgen må jeg fortelle at jeg må bare slutte inntil jeg får full stilling, jeg har ikke råd å jobbe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For å ha krav på dagpenger, må du ha redusert stillingen med minimum 50%, ja. Så du kan jobbe opptil 50% av tidligere stillingsprosent uten å miste dagpengene.

Endret av Wadjet
Skrevet

Og hvis du sier opp jobben du har nå så vil du måtte gå 8 uker uten å få noe som helst, før du kan søke dagpenger.

Gjest Gjest
Skrevet
Og hvis du sier opp jobben du har nå så vil du måtte gå 8 uker uten å få noe som helst, før du kan søke dagpenger.

Det er nok feil,du søker om gjennopptak av dagpenger og da får du fra første ledige dag

Gjest Gjest
Skrevet
For å ha krav på dagpenger, må du ha redusert stillingen med minimum 50%, ja. Så du kan jobbe opptil 50% av tidligere stillingsprosent uten å miste dagpengene.

Står det noen plasser på Nav sine sider? fant ikke der jeg leste.

Ja,men jobber du eks 20 timer i uken,så får du ingenting i dagpenger fikk jeg jeg beskjed om.

Skrevet

Ja, det står både på NAV sine sider og i Folketrygdloven, som du finner på Lovdata.no

Gjest Gjest
Skrevet
Det er nok feil,du søker om gjennopptak av dagpenger og da får du fra første ledige dag

Det kommer an på om man sier opp selv eller blir ledig uforskylt. Er det ditt eget valg å bli ledig skal du ha ekstremt gode årsaker å vise til hvorfor du sluttet.

Gjest Smaragd
Skrevet

Mener å huske man kan jobbe inntil 50 % uten å miste dagpengene.

18,5 timer i uka tror jeg. men det blir regnet ut over de to ukene som er på meldekortet, så på ett kort, må det vere under 37,5 timer.

Er kiipt å måtte takke nei til evt. ekstra jobb, for da taper en så utrolig mye, men sånn må det bare bli, for vi skal da leve!

Noen ser på det som snylting på NAV, men hva skal en gjøre da når en har hus og bil og gjerne barn...?

Gjest Gjest
Skrevet
Mener å huske man kan jobbe inntil 50 % uten å miste dagpengene.

18,5 timer i uka tror jeg. men det blir regnet ut over de to ukene som er på meldekortet, så på ett kort, må det vere under 37,5 timer.

Er kiipt å måtte takke nei til evt. ekstra jobb, for da taper en så utrolig mye, men sånn må det bare bli, for vi skal da leve!

Noen ser på det som snylting på NAV, men hva skal en gjøre da når en har hus og bil og gjerne barn...?

18.5 t i uka kan man jo ikke leve av. Jobber jeg 19 t,så ryker dagpengene....jeg er oppgitt.

her prøver man å få seg jobb,så blir det ti reise verre. En ting er å ha dagpenger, det er en rett jeg har opparbeidet meg over mange år. Skulle de forlange at jeg tok en jobb som var slik fast,så tvang de meg til å bli sosislklient.

Jeg er såpass etablert at på sosialen har jeg ikke noe å gjøre. De vile forlangt min del av hytten solgt eks. Noe de andre ikke har råd til å betale meg ut.

Merkelig system. nå skjønner jeg hvorfor folk som har høye dagsatser fra Nav ikke tar en del jobber.og dette gjelder mye yngre folk.

men la oss si at jeg jobber 20 t en uke, og kansje ti neste uke, hadde jeg da komt under grensen på 37.5. ELLER VILLE DE DA SETT ISOLERT PÅ DEN ENE UKEN OG STRYKE ALT AV DAGPENGER?

Gjest Smaragd
Skrevet
18.5 t i uka kan man jo ikke leve av. Jobber jeg 19 t,så ryker dagpengene....jeg er oppgitt.

her prøver man å få seg jobb,så blir det ti reise verre. En ting er å ha dagpenger, det er en rett jeg har opparbeidet meg over mange år. Skulle de forlange at jeg tok en jobb som var slik fast,så tvang de meg til å bli sosislklient.

Jeg er såpass etablert at på sosialen har jeg ikke noe å gjøre. De vile forlangt min del av hytten solgt eks. Noe de andre ikke har råd til å betale meg ut.

Merkelig system. nå skjønner jeg hvorfor folk som har høye dagsatser fra Nav ikke tar en del jobber.og dette gjelder mye yngre folk.

men la oss si at jeg jobber 20 t en uke, og kansje ti neste uke, hadde jeg da komt under grensen på 37.5. ELLER VILLE DE DA SETT ISOLERT PÅ DEN ENE UKEN OG STRYKE ALT AV DAGPENGER?

Da jeg var på Nav for ca to år siden, var det to uker de satte sammen.

Men pass på! jeg var så uheldig og jobbet mye i to uker, så summen ville komt over det jeg ville fått fra nav. jeg var kjempeglad, for det er da ekstra deilig å tjene pengene på normalt vis!

men ukene havnet en på hver periode! så jeg ødela altså to utbetalinger på de to ukene.

eks:

uke1 5 timer

uke2 35t

uke3 37 t

uke4 4 t

Så er 1 og 2 i samme periode, og blir 40 timer, som ødela den utbetalingsperioden,

mens uke 3 og 4 blir 41 timer, som ødela andre utbetaling...

Kjekt å få den ene gode lønninga altså, men når en setter sammen og tenker at en har jobbet kun 81 timer på 4 uker, så er det ikke bra i det hele tatt, da 150 er 100% på fire uker.....

Så følg godt med... trist, men sånn er det :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...