Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest lekebøll
Sikker forskjellige meninger om det. Man kan jo tro at det finnes to krefter - en feminin og en maskulin (Guden og Gudinna) og at disse utgjør en balanse. Det er mange forskjellige oppfatninger om det' date=' jeg har ikke oversikt over alle.[/quote']

Det mener jeg også, men det er fortsatt ikke, i følge meg, to ulike krefter. Bare... Ulike former av samme kraft.

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg tror på gud' date='tror det er mer etter døden.At det er mye djevelskap på jora kan vi vel bare takke oss sjøl for.Er det ikke vi som mennesker som lager ufre med andre?Synes det er forlett å skylle på noen andre en oss sjøl.[/quote']

:Nikke: Amen, Skarv!

Finnes det en Gud- er han ikke i stand til å foreta våres handlinger, det er noe hvert enkelt menneske selv avgjør. Han styrer ikke menneskene, og dens gjerninger. Det tror jeg på.

Jeg vil bare takke chimp og Suzy for deres innlegg, og samtidlig si at jeg er 100% enig. Mener det er innlysende. Samt jeg synes det var glimmrende sagt av Suzy når hun skrev "religion er et menneskeskapt forsøk på å dekke et behov vi mennesker har for å ilegge oss selv mer betydning i naturen enn vi har..."

Samtidlig lurer jeg på hva dere religiøse har og si til at hvilken religion man velger å tro på er avhengig av hvor i verden man kommer ifra. Vil vedde på at hvis dere som er kristene her inne hadde vært født i, f.eks india, så hadde dere vært hinduister..... osv osv fra plass til plass og religion til religion.

ALT som skjer, alt som skrives er et produkt av samfunnet og normer på den aktuelle tiden. Det glemmer mange som leser bibelen. Den kan derfor ikke tolkes så bokstavelig som mange gjør... Det speiles bl a i forskjellige normer som kommer til synes i bibelen faktisk... Den er jo skrevet over noen hundre år (nytest.) og vi ser at normene til bla homofile er forskjellige i de forskjellige "bøker".

Jeg tror også at all religion er et bilde av utilstrekkelighet, og samtidig vår høye intelligens... (altså: vi forstår så mye, og må da ha svar på det vi ikke forstår).

Hei Gjest,

Det var interisangt å lese innholdet men skjønner ikke hvorfor det skulle være kontroversielt. Hvis det finnes noe "the real" så virker teorien til Hick logisk. Som han selv skrev så måtte han ta utgangspunk i at det fantes slike krefter.

"In summary, Hick's pluralistic hypothesis claims the following: (1.) There is one divine reality, the Real, which is the ultimate source of all religious experience. (2.) No religious tradition has direct perception of the Real."

Dvs at den kristene gud verken er skaperen eller jesus sin far, og at hvis man skulle være religiøs, så ville det mest logiske bare være å tro på at det fantes noe der ute uten å ta stilling til kristendommen eller andre religioner.

Jeg skulle bare håpe at religiøse mennesker hadde skjønt dette.

Annonse

Dvs at den kristene gud verken er skaperen eller jesus sin far, og at hvis man skulle være religiøs, så ville det mest logiske bare være å tro på at det fantes noe der ute uten å ta stilling til kristendommen eller andre religioner.

Jeg skulle bare håpe at religiøse mennesker hadde skjønt dette.

Hva er det vi ikke har skjønt? At vår gudinne/gud ikke nødvendigvis er skapende? Faktisk, jeg er veldig religiøs, men tror ikke at Hun skapte verden. jeg benekter heller ikke vitenskapen, jeg tror på den.

Jeg tror også at menneskene selv er ansvarlige for sine handlinger, og at de må ta konsekvensen for det de gjør, for alt de gjør får en konsekvens, uansett hva det måtte være. For meg finnes det ikke noen bok med regler. Det finnes ikke en gang noen hellig skrift!

~*~*~

Jeg opplever ofte mange ateister (heldigvis ikke alle) som mer fanatiske og lukkede enn mange fra andre religioner. Og det synes jeg er trist. Ingen har, etter min mening, rett på sannheten. Hva jeg mener er sant og som føles riktig for meg, er ikke nødvendigvis sant eller riktig for en annen. Min religion trenger ikke være den rette veien for en annen. Derfor er jeg også i mot misjonering i all form.

Hva er det vi ikke har skjønt?

Det som står over den nederste linjen i innlegget mitt. Spørsmålet i utgangspunktet der var hvorfor slenge seg på en religion og tro tappert på den, når det finnes så mange religioner i verden. Hvordan kan man med sikkerhet si at det er den kristene gud som startet alt det hele, og ikke en annen gud. Blir bortkastet å tro på noe hvis det man tror på er falskt.... med mindre man bare vil/må tro på noe.

Jeg tror også at menneskene selv er ansvarlige for sine handlinger, og at de må ta konsekvensen for det de gjør, for alt de gjør får en konsekvens, uansett hva det måtte være.

Er litt uklart for meg, men hvilke konsekvenser er det du snakker om? Konsekvenser som; reinkarnert som en bille hvis du dreper ei ku? ( e.g. hinduismen..... eller var det budismen (?) ) Eller konsekvenser som å få tilbake penger når man putter en 50 lapp inn i vekslemaskinen?

Jeg opplever ofte mange ateister (heldigvis ikke alle) som mer fanatiske og lukkede enn mange fra andre religioner.

Interesant. Jeg kjenner ingen fanatiske ateister selv, men det kan være at jeg feiltolker det du prøver å fortelle. Kan du forklare nermere hvordan en fanatisk og lukket ateist er? Er det det at de velger å ikke tro på noe som får deg til å si at de er lukkede? I så fall så er det jo som jeg sier, hvis det skulle være noe, så måtte det være sånn som Hick antok det.

Btw, det å skrive "fra andre religioner" blir feil i.o.m. at du da automatisk betegner ateismen som en religion. Hvilket er noe som strider mot hele prinsippet. ;)

**

Til slutt så lurer jeg bare litt på hvem hun du tror på er. I.o.m at det ikke er noen regler, hellig bok eller andre skrifter der. Ønsker du og fortelle? :)

Det som står over den nederste linjen i innlegget mitt. Spørsmålet i utgangspunktet der var hvorfor slenge seg på en religion og tro tappert på den, når det finnes så mange religioner i verden. Hvordan kan man med sikkerhet si at det er den kristene gud som startet alt det hele, og ikke en annen gud. Blir bortkastet å tro på noe hvis det man tror på er falskt.... med mindre man bare vil/må tro på noe.

Aha. Vel, det kommer vel ann på hva man føler er riktig for seg selv? Selv anså jeg meg selv som ateist veldig lenge, for det var enten kristendommen (som overhodet ikke passer for meg) eller ateisme. Men, for meg så ble også ateismen feil. Det stemte liksom ikke med hvordan jeg oplevde verden rundt meg. Etterhvert ppdaget jeg at det fantes noe annet som gjerne kalles for ny-hedendom, paganisme, hedninge-tro el. l. (kjært barn har mange navn), og jeg opdaget etterhvert et verdenssyn som stemte med mitt eget. For å si det litt enkelt. Selvsagt var det litt mer komplisert enn som så, men det er vanskelig å sette ord på det.

Er litt uklart for meg, men hvilke konsekvenser er det du snakker om? Konsekvenser som; reinkarnert som en bille hvis du dreper ei ku? ( e.g. hinduismen..... eller var det budismen (?) ) Eller konsekvenser som å få tilbake penger når man putter en 50 lapp inn i vekslemaskinen?

Alle slags konsekvenser. Det kan være ting man ikke tenker over. Men, f. eks. hvis du sniker på t-banen, så er dette med på å øke billetprisene for de andre. Handling -> konsekvens. Eller, kanskje du stjeler en liten ting fra noe, og en konsekvens kan være at du begynner å miste ting selv. (Vet faktisk om ei som oplevde dette, hun småstjal fra andre, og mistet veldig mange ting. Så kom hun på "rett kjøl" igjen, og sluttet å miste ting.) Jeg vet det kan være vanskelig å tro på dette for folk som ikke tror det, og jeg krever heller ikke at andre skal tro på det, men jeg blir litt sint hvis noen forteller meg at jeg er dum/uviten/whatever fordi jeg tror på det. Det er jo tross alt MITT valg, og for meg er det sant. Å kreve at andre skal tro på det bare fordi det er sant for meg blir for meg ganske absurd.

Interesant. Jeg kjenner ingen fanatiske ateister selv, men det kan være at jeg feiltolker det du prøver å fortelle. Kan du forklare nermere hvordan en fanatisk og lukket ateist er? Er det det at de velger å ikke tro på noe som får deg til å si at de er lukkede? I så fall så er det jo som jeg sier, hvis det skulle være noe, så måtte det være sånn som Hick antok det.

Jeg har vært borte i mange fanatiske ateister, men de ser sjelden på seg selv som fanatiske. De er veldig lite åpne for at andre tror på ting, og feier gjerne av med at det andre tror på er bare tull. De er gjerne veldig bastante og er absolutt ikke åpne for å la folk tro hva de selv mener er sant. Å si, f. eks. "Å tro på en gudinne er jo helt tullete!" er ganske fanatisk, ja, nedlatende, i mine øyne. Hvis man derimot sier, "Hm... Jeg tror ikke på noen gud eller gudinne, men jeg kan forstå at andre gjør det. Jeg gjør det bare ikke selv!" er man en smule mer åpen. Ikke så bastand og nedlatende. Som jeg sa, det er heldigvis ikke alle ateister som er fanatiske. Det har veldig mye med holdningen ovenfor andres tro å gjøre. Min beste venninne er ateist, så gså min samboer, men de aksepterer fullt ut meg og min tro - og det er veldig deilig. :)

Btw, det å skrive "fra andre religioner" blir feil i.o.m. at du da automatisk betegner ateismen som en religion. Hvilket er noe som strider mot hele prinsippet. ;)

Kommer litt ann på hvordan man definerer "religion". Jeg ser på ateisme som en slags religion. Det er jo en slags tro, eller ikke-tro (alt ettersom hvordan man definerer det). Man kan eventuelt erstatte ordet "religion" med "livssyn" eller "livstro" (det siste er vel strengt tatt ikke noe eksisterende ord, men det kunne gjerne ha vært det).

Til slutt så lurer jeg bare litt på hvem hun du tror på er. I.o.m at det ikke er noen regler, hellig bok eller andre skrifter der. Ønsker du og fortelle?  :)

Jeg tror på Gudinna... Dvs. hun er kraften, eller energien, som finnes i alt og alle. Energiene er der alltid. De forsvinner aldri, men kan bytte form.

Jag sa forøvrig ikke at det ikke finnes noen regler, bare at det ikke finnes noen bok med regler. Men, "reglene" blir samfunnets regler, så lenge de ikke er helt på trynet. Sunn fornuft er en god ting. Og så må man hele tiden tenke på at ens handlinger "slår tilbake på en selv". Wicca sier jo at det kommer tilbake i trefold, noe jeg ikke er helt enig i (jeg er ikke wicca). Prinsipet er det samme, men det er det der med trefold jeg ikke er enig i.

Det finnes en rekke bøker om heksekunst, men disse er ikke spesielt hellige, for å si det sånn. De er skrevet av vanlige mennesker, som deg og meg. :) Og noen er bedre enn andre.

Oi. Dette ble langt. Er det mer du lurer på eller vil "snakke" om, ta det gjerne med meg i PM, så sliper resten å plages av mitt babbel (jeg kunne nok ha holdt på i evigheter). ;)

Nei da, jeg tror vi er mer eller mindre enige jeg. :) Eneste som skiller oss er at en ser havet, skogen og skyene, mens den andre ser vannet og trærene og damp. (for å si det på den måten)

:enig: :enig_animasjon: :enig: :enig_animasjon:

For meg så er det sosiale normer som er det viktigeste. Og det å tenke selv. Hellige regler, norske (eller utenlandske) lover eller regler/lover generelt kan godt vike. Noen regler er greie, enkelte er på jorde og andre igjen slår bare fast the bleeding obvious.

Gjest GreenSky

Jeg har valgt å ikke tillhøre noen religion, men likevel tror jeg på en Gud. Religion har gang på gang blitt misbrukt av menneskene. (hjernevasking, tyveri, drap, voldtekt... Utrolig mye ondt som har skjedd i religionsens navn...)

Jeg tror at Gud eksiterer uavhengig av all religion, og at de forskjellige religionenene bare er forakjellige sider av samme sak. ....Om dere skjønte hva jeg mente. Kasnkje litt klumsete forklart her.

Annonse

Jeg tror på den treenige Gud som står beskrevet i Bibelen. Jeg tror fordi jeg har møtt Ham og erfart Ham i livet mitt. Det er jeg veldig takknemlig for!! :D

Hvordan møtte du din gud?

Selv har jeg møtt Gudinna på en trommereise, hvor hun kom til meg som Bast. Jeg vet hvorfor hun kom til meg som Bast, det var for å fortelle meg noe. :)

Jeg tror fordi jeg har møtt Ham

Gah.

Selv om lunacia kom meg i forkjøpet så er jeg bare nødt til spørre. Du sier du har møtt han, hvilket får meg til å lure... hvordan?

Hvis du, in fact, har møtt o-den-store i person, og er i stand til å bevise det, så er jeg faktis villig til å revurdere mitt livssyn.

Hvis ikke, så er jeg også mer enn villig til å bidra meg "annen" teorier som kanskje kan forklare det du opplevde da du "møtte han".

Føler meg av og til som Ross i Friends, hvor han en gang prøvde å overbevise Phoebe med evulosjonen fordi hun begynte å snakke om drager og engler. :o

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg tror ikke på noen Gud.

At det finnes noe mer "mellom himmel og jord", som ikke menneskets forstand er utviklet nok til å se, - det tror jeg på.

Jeg tror også at det er en dypere mening med at vi er her på jorden...

Til gutt 19: Det var da litt av en innstilling :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...