Crazee Skrevet 29. juli 2003 #1 Skrevet 29. juli 2003 OK, mange har fått med seg at eg trur på (kristendommen sin) Gud, men etter ein del diskusjonar med dei som ikkje trur, så sit eg igjen med eit spørsmål: Kven er den kristendomens Gud de ikkje trur på? Grunnen til at eg lurar er at dei som har fortalt litt om den Gud dei avviser er så vidt forskjellig frå den Gud eg trur på. Dei beskriv ikkje kristendomen sin Gud som eg kjenner han, men ein Gud eg òg vil avvisa - sjølv om dei seier det er kristendommens Gud dei snakkar om. Eg håpar de vil ta tid til å fortelja om den Gud de ikkje trur på eller avviser - for eg er altså nyfiken...
Gjest Hilde K S Skrevet 30. juli 2003 #2 Skrevet 30. juli 2003 Jeg tror ikke på den gude det står om i bibelen. Rett og slett fordi den boken sier at gud er god. Dette finner jeg meg selv sterkt uenig i. Rett og slett fordi det skjer alt for mye jævelskap i verden ! Og jeg tror ikke på djevelen heller jeg ! Tror det finnes en overordnet makt og at livet er noe mer enn å bare være her for å dø.
Suzy Skrevet 30. juli 2003 #3 Skrevet 30. juli 2003 Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner spørsmålet Crazee...? :o Du spør hvilken gud det er jeg ikke tror på. Det er jo hele poenget det. Jeg tror ikke på noen gud! Det er ikke slik at jeg har tatt utgangspunkt i kristendommen, trodd og deretter snudd ryggen til fordi gudebildet presentert til meg ikke passet. Jeg har ingen følelse av at det fins noe mer der uten enn luft og noe mer "der nede" enn jord (billedlig metafor på helvete med "der nede"). Det har jeg aldri hatt. Jeg tror ikke på noe, enkelt og greit. Tror ikke på noen alternativ gud, eller andre guder for den slags skyld. Tror ikke på skjebne, på noen dypere mening eller noe liv etter dette/etter døden. Jeg tror vi er her nå og at dette er sjansen vi får. Utover det er det tilfeldig - og religion er et menneskeskapt forsøk på å dekke et behov vi mennesker har for å ilegge oss selv mer betydning i naturen enn vi har... :-? Suzy - gudløs
Milly:) Skrevet 30. juli 2003 #4 Skrevet 30. juli 2003 Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner sprøsmålet Crazee...? :o Du spør hvilken gud det er jeg ikke tror på. Det er jo hele poenget det. Jeg tror ikke på noen gud! Det er ikke slik at jeg har tatt utgangspunkt i kristendommen, trodd og deretter snudd ryggen til fordi gudebildet presentert til meg ikke passet. Jeg har ingen følelse av at det fins noe mer der uten enn luft og noe mer "der nede" enn jord (billedlig metafor på helvete med "der nede"). Det har jeg aldri hatt. Jeg tror ikke på noe, enkelt og greit. Tror ikke på noen alternativ gud, eller andre guder for den slags skyld. Tror ikke på skjebne, på noen dypere mening eller noe liv etter dette/etter døden. Jeg tror vi er her nå og at dette er sjansen vi får. Utover det er det tilfeldig -og religion er et menneskeskapt fordøk på å dekke et behov vi mennesker har for å ilegge oss selv mer betydning i naturen enn vi har... :-? Suzy - gudløs Enig
Livets datter Skrevet 30. juli 2003 #5 Skrevet 30. juli 2003 Jeg tror ikke at en mann gjorde vann til vin... Jeg tror ikke den samme mannen gikk på vannet... Jeg tror ikke han hang på korset... Og heller ikke at han stod opp fra de døde... Jeg tror ikke på noe av det som står i Bibelen, men det er en "søt" eventyrfortelling... Leter fortsatt etter noe langt mer sannsynlig å tro på
Crazee Skrevet 30. juli 2003 Forfatter #6 Skrevet 30. juli 2003 Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner spørsmålet Crazee...? :o Vel - det er omtrent sånn: Ein har visse oppfatningar om korleis Gud er, at Bibelen seier at Gud er sånn og sånn - og så finn ein ut at ein slik Gud vil ein ikkje tru på, evt. avviser ein slik Gud (dvs. "Joda, Gud finst - men eg vil ikkje ha noko med han å gjera.") Så var det det då, at oppfatningane om Gud og eigenskapane Han vert tillagt - sjølv om alle tenker på kristendomens Gud - er så vidt forskjellige. Så då byrja eg å lura på korleis Gud blir oppfatta av - vel, alle saman. Eg spurte etter ikkje-truande si oppfatning, men kristne sine oppfatningar kan vera like interessante i denne samanhengen, når eg tenker meg om. Lettare å forstå kva eg meinar no?
Ø. G. Skrevet 30. juli 2003 #7 Skrevet 30. juli 2003 Jeg tror ikke på den gude det står om i bibelen. Rett og slett fordi den boken sier at gud er god. Dette finner jeg meg selv sterkt uenig i. Rett og slett fordi det skjer alt for mye jævelskap i verden ! Og jeg tror ikke på djevelen heller jeg ! Tror det finnes en overordnet makt og at livet er noe mer enn å bare være her for å dø. Hvis man mener at Bibelens Gud er god, så er det bare til å lese Det Gamle Testamente. Der oppfører Gud seg svært ofte som en uberegnelig tyrann. Jeg er verken troende eller ateist, men befinner meg i en "mellomstilling". Er agnostiker.
Skarv Skrevet 30. juli 2003 #8 Skrevet 30. juli 2003 Jeg tror på gud,tror det er mer etter døden.At det er mye djevelskap på jora kan vi vel bare takke oss sjøl for.Er det ikke vi som mennesker som lager ufre med andre?Synes det er forlett å skylle på noen andre en oss sjøl.
Gjest Tex Skrevet 30. juli 2003 #9 Skrevet 30. juli 2003 Jeg tror på gud,tror det er mer etter døden.At det er mye djevelskap på jora kan vi vel bare takke oss sjøl for.Er det ikke vi som mennesker som lager ufre med andre?Synes det er forlett å skylle på noen andre en oss sjøl.
Suzy Skrevet 31. juli 2003 #10 Skrevet 31. juli 2003 Vel - det er omtrent sånn: Ein har visse oppfatningar om korleis Gud er, at Bibelen seier at Gud er sånn og sånn - og så finn ein ut at ein slik Gud vil ein ikkje tru på, evt. avviser ein slik Gud (dvs. "Joda, Gud finst - men eg vil ikkje ha noko med han å gjera.") Så var det det då, at oppfatningane om Gud og eigenskapane Han vert tillagt - sjølv om alle tenker på kristendomens Gud - er så vidt forskjellige. Så då byrja eg å lura på korleis Gud blir oppfatta av - vel, alle saman. Eg spurte etter ikkje-truande si oppfatning, men kristne sine oppfatningar kan vera like interessante i denne samanhengen, når eg tenker meg om. Lettare å forstå kva eg meinar no? Vel Crazee.... Det var et retorisk spørsmål fra min side (se innlegget lenger opp). Altså et spørsmål stilt for å sette fokus på mitt synspunkt Som jeg skrev lenger opp i tråden har jeg ikke noe gudebilde - det er det som gjør at jeg ikke tror.. Suzy :blunke:
Gjest glamourgirl Skrevet 31. juli 2003 #11 Skrevet 31. juli 2003 Hvis noen av dere noen gang får mulighet til å se/høre Jonas Gardell (ja, han svenske "riks-homsen") sitt "et lite foredrag om Gud", så få det med dere. Der setter han fokus på hvordan bibelen beskriver Gud, svært ulikt utifra hvem som har skrevet tekstene. Den dømmende Gud, kompis Gud og den fjerne Gud, alle disse i det gamle testmentet, og så den kjærlige Gud i nye testamentet, vist gjennom Jesus. Det viktigste han sa, i følge Gardell, var å elske sin neste, og at "det du gjør mot en av mine minste, det gjør du mot meg". Det kan jeg forholde meg til, jeg kan ikke forholde meg til eller på noen måte forstå at Gud er god når jeg leser mye av gamle testamentet. Men at Jesus sa mye vakkert og hadde mange gode poeng, det kan jeg absolutt forholde meg til. Det jeg vel prøver å si, er at når det gjelder religion eller mangel på... så finner vel alle sin egen lille del, som passer inn i sin egen virkelighet, uten at andre kan prakke på dem en ny, eller ta fra dem deres allerede eksisterende oppfatning. Jeg tror det jeg tror, fordi det gir meg litt ekstra ballast og trygghet i hverdagen, og fordi jeg tror at det er mere der ute enn vi forstår. Når jeg ser noe vakkert, hører noe vakkert eller får en sånn gla i hjertet følelse, da tror jeg at det finnes en gud. Mer avansert er ikke min tro, og jeg aksepterer fullt ut de som ikke forstår meg, eller deler mitt syn på saken. Men at den Gud som beskrives i bibelen er den eneste sanne gud, og at alle de som ikke tror på ham kommer til helvete, det er for mye for meg å bite over. Litt engasjert, skal slutte, nå!
chimp Skrevet 31. juli 2003 #12 Skrevet 31. juli 2003 Hmmm!!! Hvor skal jeg byne....??? Tro på Gud??? Han vi hører om nedi statskirka??? Kan like gjerne tro på stjernene, el julenissen for den slags skyld....alt er overtro for meg!!! Sier ikke at d ikke kan eksistere ting mellom himmel og jord el et el annet, selv om jeg ikke har sett d, men for meg er d uforståelig at så mange opplyste mennesker m høy utdannelse påstår å være troende.....el er de d egentlig d??? D finnes jævla mye dobbeltmoral, og allslags religion har gjennom alle tider vært et middel til å undertrykke befolkningen m skremselspropaganda av type helvete og skjærsild, arvesynd, evig fortapelse og den slags 'oppbyggelige' betegnelser. Jeg tror at Jesus er en historisk person, han må ha vært en utrolig karismatisk mann og kanskje verdens største tryllekunstner, men Guds sønn???? NOT!!! Hva slags far er d som lar sin sønn lide en sånn død??? Ikke noe gudebilde som passer inn i min forestillingsverden, nei..... Bibelen er en mange tusen år gammel bok, fra en tid da jorda var flat og man ikke hadde de fjerneste begreper om verden utenfor sitt eget begrensede område (de aller, aller fleste). Overtro oppstår lett blant uopplyste mennesker, (sett i forhold til Vestens befolkning i våre dager). Sikkert mange fine visdomsord i Bibelen, men hvorfor ikke ta d for d d er: Livsfilosofi og læresetninger, tilpasset sin tid. Disse eldgamle og forsåvidt spennende historiene om eksempelvis Josef i Egypt tror jeg er eventyr tilpasset naturkatastrofer, som d voldsomme vulkanutbruddet i Middelhavet som forårsaket undergangen til et helt øysamfunn (kanskje Atlantis) og medførte enorme mengder partikler (støv, sand osv) i luften i årevis (syv uår i Egypt som ble forklart som Herrens straffedom). Religion har til alle tider blitt vridd og vendt på, noe er lagt til og noe trukket fra, slik at den skal passe best mulig inn i verdens respektive kulturer og de enkelte makthaveres interesser. Vet ikke hvorfor så mange ellers oppegående mennesker bekjenner seg til den kristne tro, men personlig tror jeg mange rett og slett ikke vil akseptere at når d er slutt, så er d slutt, men håper at d skal fortsette i evighet, i himmelen, i Paradis el hvor d nå måtte være....(Jfr. muslimske martyrer som skal få få førti jomfruer i Paradis....) Mange opplever så mye elendighet; sult, nød, fattigdom, sykdom, lemlestelse, krig, sorg, frihetsberøvelse, vold, tortur, overgrep, osv, osv, at d kan være vanskelig å godta at d ikke skal være noe bedre i vente, og d har jeg faktisk all forståelse for. Men personlig er d helt uforståelig at noen, på ramme alvor, skal ha meg til å tro på en Gud som i såfall bare godtar alt dette, og lar menneskene (og dyrene) lide.....'Guds veier er uransakelige', sier man da. 'Gud har en mening m alt!' Og dette ser merkelig nok ut til å være forklaring god nok for mange, mange mennesker. De tør vel ikke annet! Hva vet jeg??? Religion har uansett forårsaket utrolig mye jævelskap i verden, uansett hvilket fortegn den har, og jeg syns d blir vanskeligere og vanskeligere å finne unnskyldninger.....
Bokalven Skrevet 31. juli 2003 #13 Skrevet 31. juli 2003 Dette er komplisert, men jeg tror på en kraft som finnes i alt og alle. Denne kraften kaller jeg Gudinna. Hun er ikke en høyerestående kraft, slik jeg oppfatter at den kristne guden skal være, og har ikke makt over mennesker og deres liv. Man må selv ta ansvar for sine handlinger, og ta følgene av de konsekvensene som følger med handlingene, være seg i dette livet eller i neste. Så, jeg tror på Gudinna.
Gjest Gjesta Skrevet 31. juli 2003 #14 Skrevet 31. juli 2003 Eg håpar de vil ta tid til å fortelja om den Gud de ikkje trur på eller avviser - for eg er altså nyfiken... Å beskrive hvilken gud man ikke tror på er det samme som å si at du tror det finnes en eller annen gud! Jeg tror ikke på gud! INGEN gud! Clea
Gjest lekebøll Skrevet 31. juli 2003 #15 Skrevet 31. juli 2003 Hei Crazee! Jeg tror på Gud*, men er ikke kristen. Derfor må det vel sies at jeg "ikke tror på den kristne guden". (*: mange har lettere "angst" for å kalle hva de tror på, for "Gud". Det har jeg også, og hadde i alle fall store problemer med dette i begynnelsen. Det er fordi vi er lært opp til èn versjon av Gud, nemlig den som passer inn i den kristne tro. For meg betyr "Gud" rett og slett "det som har skapt alt". Jeg kunne derfor like godt kalt det Kraften, Allah, Per eller Lise... Men - kaller det altså "Gud" her.) Grunnen til at jeg ikke tror på den kristne Gud, er at jeg ikke vedkjenner meg den kristne tro. Jeg mener jeg tror på samme Gud som deg - siden jeg mener at vi alle tror på samme Gud (det finnes jo bare èn...). Jeg tror dermed ikke at hverken muslimer eller kristne tror på "feil" gud - det finnes ett som har skapt alt, og det er dette ene vi alle føler en trang til å utforske/tilbe etc. Det jeg synes, er at religionene (alle jeg har kjennskap til) former Gud til noe jordisk, noe personlig, og altså tillegger Det menneskelige egenskaper. Jeg tror ikke på at noen kommer til Himmelen fordi de kaller Gud Gud og ikke Allah. Eller omvendt. Jeg tror ikke at du må be et visst antall ganger om dagen for å få kontakt med Gud - poenget er at du er tro. Jeg tror på energier og krefter - jeg tror positive energier gir effekt, akkurat som negative kan få konsekvenser. Som en naturlov, ikke som at "Gud" synes noen gjør ting mer riktig enn andre. Ingen vet hva som skal skje, og jeg tror ikke at vi mennesker forstår Gud på den måten som religionene påstår å gjøre. Vi kan ikke vite hva som er viljen. :kgsmil: Dette kan man skrive i timesvis om ... Jeg stopper her hittil! Gjorde det deg noe klokere, Crazee?
Bokalven Skrevet 1. august 2003 #16 Skrevet 1. august 2003 Jeg mener jeg tror på samme Gud som deg - siden jeg mener at vi alle tror på samme Gud (det finnes jo bare èn...). Her kjenner jeg mange som vil protestere... Har venner som tror på flere guder og gudinner.
Gjest lekebøll Skrevet 1. august 2003 #17 Skrevet 1. august 2003 Her kjenner jeg mange som vil protestere... Har venner som tror på flere guder og gudinner. Det vet jeg. Men det betyr vel ikke at de tror det er flere Krefter? Å "dele det opp", men å samtidig ha et helhetsbilde vet jeg det er mange som gjør. I den norrøne tro ble jo også dette praktisert. Likevel er jo alt dette èn kraft - uenig?
Gjest Anonymous Skrevet 2. august 2003 #18 Skrevet 2. august 2003 Her kjenner jeg mange som vil protestere... Har venner som tror på flere guder og gudinner. Flere guder og gudinner er vel på en måte å dele opp kraften i deler for å få det mer spesifikt? Lettere å påkalle kraften du "trenger" til det formålet du vil bruke det til.... mener jeg da....
Nullet Skrevet 9. august 2003 #19 Skrevet 9. august 2003 Ikke på den vanlige "kristelige" måten nei!! Jesus av Nazaret avviser jeg, og leser heller Talmud av Jmmanuel, da den historien virker mer riktig etter mine meninger. Gud ser jeg på som en slags "general" i et teknisk perspektiv og at "Gud" var en/noen som besøkte oss fra en annen verden. Dessuten ser jeg på "Den Hellige Ånd" som er i bibelen, som naturens egne lover. Enoks bok leser jeg som om det skulle være "Star Wars Episode II" Altså, jeg debunker TOTALT den misforståtte måten, som de kristne i dag leser og forstår bibelen på.
Bokalven Skrevet 16. august 2003 #20 Skrevet 16. august 2003 Det vet jeg. Men det betyr vel ikke at de tror det er flere Krefter? Å "dele det opp", men å samtidig ha et helhetsbilde vet jeg det er mange som gjør. I den norrøne tro ble jo også dette praktisert. Likevel er jo alt dette èn kraft - uenig? Sikker forskjellige meninger om det. Man kan jo tro at det finnes to krefter - en feminin og en maskulin (Guden og Gudinna) og at disse utgjør en balanse. Det er mange forskjellige oppfatninger om det, jeg har ikke oversikt over alle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå