Gjest ikke nå Skrevet 23. juni 2009 #1 Skrevet 23. juni 2009 Vi er i ett seriøst forhold, vært sammen ca 2 år. Venter barn. Jeg eier leiligheten selv samt at jeg har bil. Vi deler utgifter som mat etc. Men utgifter knyttet til å bo + bil står jeg for selv. Bortsett fra internett / tv / fellesutgift til sameiet deles 50%. Huslån, bilån, bilforsikring, veiavgift, kom.avgifter står jeg for. Hvordan deler dere på det som også er i forhold? Jeg tjener for øvring mer en henne. Jeg har utbetalt 20+ (varierer) og hun ligger på rundt 13.
Gjest k25 Skrevet 23. juni 2009 #2 Skrevet 23. juni 2009 Synes du bør dekke hus lån og bil lån siden dette er står i ditt eier navn. Hvis hun bruker bilen like mye som deg, så hadde jeg synes hun skulle være med å betale veiavgiften og bil forsikringen. Og siden dere bor sammen så er jo komm.avgifter felles utgifter, så da bør hun jo være med å betale på dette også. Men så lenge bilen og leiligheten er 100% eiet av deg, så synes jeg det er du som skal dekke lånene til dette. For skjærer forholdet seg, så sitter hun igjen med NADA siden begge verdi gjenstandene er i ditt navn. Lar du derimot hun få lov til å kjøpe seg inn i bilen og leiligheten, slik at dere eier 50% hver, så bør hun være med å betale likt som deg.
Gjest Gjest_Fjest_* Skrevet 23. juni 2009 #3 Skrevet 23. juni 2009 Ingen grunn til at hun skal bo gratis. Dropp at hun betaler fellesutgifter i forhold til sameiet, og sett heller en leiepris hun betaler for å bo hos deg. Deler dere bil er det normalt at hun betaler sin del. Alt etter bruk og finansielt styrkeforhold finner dere en rettferdig brøk.
Gjest Gjest_jente23_* Skrevet 23. juni 2009 #4 Skrevet 23. juni 2009 Helt enig med de over. Iom at det er du som eier leiligheten er det kun du som bør betale på lånet. Tenk om forholdet plutselig ryker og hun har betalt flerfoldige tusen på et lån som ikke er hennes? Det synes jeg iallefall hadde vært j***** kjipt og bortkastet. MEN det er jo ikke dermed sagt at hun ikke skal betale for seg. Jeg er i samme situasjon og bor i leiligheten til kjæresten min. Jeg har droppet å betale de felles regningene, men betaler heller en symbolsk sum for husleie Det fungerer fint for oss! Og når vi en gang skal kjøpe noe sammen, er vi jo så heldige at vi har mitt førstehjemsløn til gode. Hva synes kjæresten din da? Synes hun at hun betaler for mye? Eller vil hun gjerne bidra mer? Sånn generelt når man eier noe sammen synes jeg vel at det er en gylden regel at man betaler prosentvis etter hvor mye man tjener
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #5 Skrevet 23. juni 2009 Jeg eier leiligheten vi bor i, men har felles bil. Vært sammen i 3,5 år og har barn sammen. Han får utbetalt ca. 30.000,- mens jeg har ca. 13.000,-. Vi betaler litt om hverandre, alt etter som det passer seg. Jeg har fast trekk for forsikring, mobilregninger, tv, strøm og internett. Han tar seg av billånet og de andre regningene som kommer. Vi har med andre ord felles økonomi
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #6 Skrevet 23. juni 2009 Vi er i ett seriøst forhold, vært sammen ca 2 år. Venter barn. Jeg eier leiligheten selv samt at jeg har bil. Vi deler utgifter som mat etc. Men utgifter knyttet til å bo + bil står jeg for selv. Bortsett fra internett / tv / fellesutgift til sameiet deles 50%. Huslån, bilån, bilforsikring, veiavgift, kom.avgifter står jeg for. Hvordan deler dere på det som også er i forhold? Jeg tjener for øvring mer en henne. Jeg har utbetalt 20+ (varierer) og hun ligger på rundt 13. Skal du dekke alt dette så har du mindre igjen enn henne. Så lenge du eier leiligheten,så syns jeg du skal betale ditt lån. Dette er investering hun aldri vil se noe til om det blir slutt,selv om dere gifter dere så vil du ta med deg verdiene ut av ekteskapet ved skillsmisse. Selvfølgelig skal hun betale på de andre utgiftene. Hun har vel nytte av bilen også? veiavgift, nrkavgift,husleie,forsikring,mat,nett,kommunale avgifter. DETTE ER UTGIFTER HUN HAR MÅTTET BETALE UANSETT HVOR HUN SKAL BO. Når barnet kommr vil barnetrygd,kontantstøtte komme,så det skal jo gå i det daglige underhold.
Annikken Skrevet 23. juni 2009 #7 Skrevet 23. juni 2009 Helt enig med de over. Iom at det er du som eier leiligheten er det kun du som bør betale på lånet. Tenk om forholdet plutselig ryker og hun har betalt flerfoldige tusen på et lån som ikke er hennes? Det synes jeg iallefall hadde vært j***** kjipt og bortkastet. Øh... ...det kalles å betale leie...?
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2009 #8 Skrevet 24. juni 2009 Dette kan da ikke være så vanskelig? Hun bør selvsagt få kjøpe seg inn, en andel som hun har råd til. Du tjener bedre enn henne, da bør du også ta mest av fellesutgifter. Dere venter barn sammen, er seriøse, og bør derfor gå til advokat og sette opp samboerkontrakt og tegne gjensidig testamente samt gjensidig livsforsikring for å øke verdien i boet, av hensyn til hverandre og til barnet. Ergo: forsøk å få til et rettferdig økonomisk felleskap med utjevning av økonomien, det er den beste investering dere kan gjøre i hverandre og den beste måten å trygge deres lille familie og barn på!!
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2009 #9 Skrevet 24. juni 2009 Selvfølgelig skal hun betale på de andre utgiftene. Hun har vel nytte av bilen også? veiavgift, nrkavgift,husleie,forsikring,mat,nett,kommunale avgifter. DETTE ER UTGIFTER HUN HAR MÅTTET BETALE UANSETT HVOR HUN SKAL BO. Når barnet kommr vil barnetrygd,kontantstøtte komme,så det skal jo gå i det daglige underhold. Er det nødvendig å rope slik? Herregud... Dessuten: barnetrygd gjør man vel som man vil med, de kan jo også velge å spare til barnet, pengene må ikke absolutt gå inn i matbudsjettet/daglig underhold. Kontantstøtte er vel neppe aktuelt for et ungt par i etableringsfasen, bare rikinger som bruker kontantstøtte til au pairen sin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå