Pusekatt Skrevet 29. juli 2003 #1 Skrevet 29. juli 2003 I dag var jeg innom Folkeregisteret for å registrere vielsen, samt levere skjemaet Endring av navn. Fikk en attest på nytt navn, og turen gikk videre til Biltilsynet, for å bestille nytt førerkort, lensmannskontoret, for å bestille nytt pass, og banken, for å bestille nye bankkort. Resultat: jeg er i en ukes tid fullstendig ribbet for gyldig legitimasjon - alt det gamle ble inndratt/makulert! Jeg føler meg litt naken PS: Gebyr for fornyelse av pass er nå 740 kr. Nytt førerkort koster 185 kr.
14062003 Skrevet 29. juli 2003 #3 Skrevet 29. juli 2003 Jeg gikk uten gyldig legitimasjon (foruten passet, som jeg ikke drasser med meg) i en måneds tid etter bryllupet. Flere ganger på bryllupsreisen signerte jeg med annet navn enn det som stod på VISAkortet også. Ingen reagerte - heldigvis! Jeg må få surra meg innom Biltilsynet en dag... :-?
Gjest Tex Skrevet 30. juli 2003 #4 Skrevet 30. juli 2003 PS: Gebyr for fornyelse av pass er nå 740 kr. Fysj så dyrt!
brudjuni Skrevet 30. juli 2003 #5 Skrevet 30. juli 2003 Resultat: jeg er i en ukes tid fullstendig ribbet for gyldig legitimasjon - alt det gamle ble inndratt/makulert! Vil det si at jeg før fornyelse av bankkort (m/nytt navn) bør ta ut en god del kontanter slik at jeg greier meg? Er snart 1 1/2 mnd siden vi giftet oss, men jeg har ennå ikke hatt tid til å stikke innom biltilsynet, banken og politiet. Må vel raske på slik at jeg får meg gyldige kort
Pusekatt Skrevet 30. juli 2003 Forfatter #6 Skrevet 30. juli 2003 Vil det si at jeg før fornyelse av bankkort (m/nytt navn) bør ta ut en god del kontanter slik at jeg greier meg? Jepp! Han mannen i banken spurte meg om jeg trengte å ta ut noe da. Er snart 1 1/2 mnd siden vi giftet oss, men jeg har ennå ikke hatt tid til å stikke innom biltilsynet, banken og politiet. Må vel raske på slik at jeg får meg gyldige kort Det kan være en fordel, ja! Jeg tok meg fri fra jobben for å å ordne alt på en dag. Har du sendt inn skjemaet "Endring av navn" til Folkeregisteret? Det kan være en start, slik at du får en attest på navneendringen din. Den må du nemlig vise frem ved bestilling av førerkort, pass osv.
brudjuni Skrevet 30. juli 2003 #7 Skrevet 30. juli 2003 Det kan være en fordel, ja! Jeg tok meg fri fra jobben for å å ordne alt på en dag. Har du sendt inn skjemaet "Endring av navn" til Folkeregisteret? Det kan være en start, slik at du får en attest på navneendringen din. Den må du nemlig vise frem ved bestilling av førerkort, pass osv. Skjema om endring av navn ble sendt av kirkekontoret, så jeg har mottatt attest på navneendringen. Man må vel ta med passbilder til både førerkort og bankkort selv. Er det 2 til hver? Har sett en fotoboks på kjøpesenteret hvor det står at de kan brukes på pass o.l. Det skulle vel holde da?
Gjest Astra unplugged Skrevet 30. juli 2003 #8 Skrevet 30. juli 2003 Det som faktisk tok lengst tid var å finne noen som kunne attestere for rett kopi på vigselsattesten, slik at jeg kunne søke om navnendring. Det er nemlig ferie, og ingen kontorer/biblioteker har åpent utenom kontortid (da jeg selv er på jobben). Jeg prøvde meg hos Ski bibliotek, men der kunne de ikke attestere, så jeg endte opp hos politikkammeret... (Har brukt flere biblioteker på attestering før, men ikke på Ski nei, og de bibliotekene jeg har brukt før har sommerlukket...) Selve navneendringen tok ca ei uke hos folkeregistret. Jeg tok hele mandag fri for å gå gjennom samme "tredemølla". Hos politiet måtte jeg ha med 2 bilder, bekreftelse på navnendring, mitt gamle pass (selv om dette var utgått) og legitimasjon. Det kostet kr 740,-Jeg kunne forvente passet om 12 virkedager i posten. Hos vegvesnet måtte jeg ha med 1 bilde, bekreftelse på navnendring, mitt gamle førerkort og legitimasjon. Mitt gamle førerkort blei makulert, og jeg fikk midlertidig kjørebevilling. Jeg kunne forvente mitt nye førerkort i posten etter 10 virkedager. I banken hadde jeg med bankkortene mine og bekreftelse på navnendring. Jeg fikk beholde mine gamle bankkort og skulle selv makulere disse når de nye kom (om noen dager i posten). Jeg tok ikke nytt bilde (selv om jeg hadde håpet). Jeg sitter igjen med makulert førerkort og pass, men har fortsatt bankkortene igjen :-) Hilsen Astra - ikke helt naken!
Fakse Skrevet 30. juli 2003 #9 Skrevet 30. juli 2003 Kanskje en ide og ikke ta all legitimasjonen på en gang? Utsette ett kort til uka etter ellerno...
Pusekatt Skrevet 30. juli 2003 Forfatter #10 Skrevet 30. juli 2003 Kanskje en ide og ikke ta all legitimasjonen på en gang? Utsette ett kort til uka etter ellerno... Det kan nok være smart, ja 8)
meta Skrevet 30. juli 2003 #11 Skrevet 30. juli 2003 PS: Gebyr for fornyelse av pass er nå 740 kr. Jeg fikk stempel i mitt pass for ca 1 måned siden. Betalte ikke noe for det.
Pusekatt Skrevet 30. juli 2003 Forfatter #12 Skrevet 30. juli 2003 Jeg fikk stempel i mitt pass for ca 1 måned siden. Betalte ikke noe for det. Grunnen til at jeg ville ha nytt pass er at 1) det gamle bildet lignet ikke så fryktelig mye, 2) fra og med 1 oktober trenger du ny type pass (de som kan leses maskinelt) for å reise til USA, og 3) det var like greit å få ordnet opp i det med en gang. Mener at passet ville ha gått ut neste år eller noe sånt ellers.
Augustbrud02 Skrevet 30. juli 2003 #13 Skrevet 30. juli 2003 Synes det er litt rart at du ikke fikk beholde bankkortene iallfall...det fikk jeg, og det er jo kjekt å ha noe legitimasjon på lur.
liv Skrevet 30. juli 2003 #14 Skrevet 30. juli 2003 Hos politiet måtte jeg ha med 2 bilder, bekreftelse på navnendring, mitt gamle pass (selv om dette var utgått) og legitimasjon. Det kostet kr 740,-Jeg kunne forvente passet om 12 virkedager i posten. fikk pass på ti minutter jeg..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå