Gå til innhold

De første skoene

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Min lille gutt har begynt å reise seg, og jeg tenkte det var på tide å kjøpe sko og sandaler til han. Men jeg har lest hvor viktig det er at skoene er gode og gir riktig støtte. Er det noen som har noen tips til gode sko, eller hvor jeg bør gå for å handle?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Foreldre & barn denne måneden har en fin artikkel om sko.

Hælstøtte er viktig.

Skrevet

Først av alt - vent med sko!

Barnas føtter er så myke og formbare at de bare har godt av å gå uten sko så lenge som mulig. La ham gå barbent inne eller med sklisokker. Når gutten ikke går en gang, bare står, er sko totalt unødvendig. Føttene vokser kjempefort også, så mye bedre å vente til han går skikkelig med å kjøpe sko.

Anbefaler for øvrig den artikkelen i F&B jeg også :)

Skrevet

Gutten min har akkurat lært seg å gå, så jeg tenkte å kjøpe sko til ham. Men i mangel på vanlige sko i i riktig str i butikken, kjøpte jeg et par sandaler enn så lenge. Tenkte at det er vel deilig med slike i sommer om det skulle bli varmt.

Men disse har ikke full ankelbeskytter. Dvs at det er ei reim bak helen, og to reimer med borreslå over selve foten.

Bør han ikke bruke disse da eller?

Skrevet
Gutten min har akkurat lært seg å gå, så jeg tenkte å kjøpe sko til ham. Men i mangel på vanlige sko i i riktig str i butikken, kjøpte jeg et par sandaler enn så lenge. Tenkte at det er vel deilig med slike i sommer om det skulle bli varmt.

Men disse har ikke full ankelbeskytter. Dvs at det er ei reim bak helen, og to reimer med borreslå over selve foten.

Bør han ikke bruke disse da eller?

Så lenge det er skikkelig hæl-reim, går det nok bra. Min har akkurat slike sandaler som du beskriver.

Skrevet

Jeg er helt enig med Imli. Barn trenger slett ikke sko selv om de har begynt å reise seg. Det er supert å gå barbent, da får de trent opp muskulaturen i føttene - og små barneføtter trenger ikke støtte som sådan. Bare se hvor fint de bruker tærne for å holde balansen! :)

Mitt barn begynte å gå i den varme årstiden, og brukte bare sklisokker eller gikk rett og slett barbent hele sommeren.

Og til deg over her - de sandalene er helt sikkert ok. Jeg ville imidlertid ha tatt av skoene når gutten din sitter i vogn/ikke skal gå rundt på vondt underlag.

Gjest Gjest_Gjest3_*
Skrevet

Ta med deg barnet ditt i en skobutikk så får du hjelp og veildening der.

Unngå crocs til små barn under tre år, de gir ikke tilstrekkelig støtte til små barneføtter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...